Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stålomspunna Bromsslangar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    bytte du belägg när du satte på nya skivor?
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #17
      Tror inte det, det var inte jag som gjorde det utan förra ägaren. Eller ja, han lämna in den. Minns inte att jag såg något om nya belägg på kvittot, men jag tittade inte så noga.

      Jag trodde att det började lysa en lampa när beläggen blir dåliga?
      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
      http://www.garaget.org/?car=38250

      Comment


      • #18
        Varningslampan för taskiga belägg är inget man ska vänta på, eller heller lita fullt ut på. Så vitt jag vet så funkar den så att en ström går igenom belägget när de är tillräckligt slitna, men då är de redan så dåliga att man helst skulle bytt för länge sen.
        Är du sen helt säker på att den är inkopplad och/eller fungerar? Inspektera beläggen om du är osäker. Bromsar är viktigt!

        Panda 169

        Comment


        • #19
          Jag kommer köra med stålomspunna bromsslangar till nästa säsong. Kan inte tänka mig att de är sämre än gummit. Kommer handla mina hos Pean Sweden.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #20
            Originally posted by Aloha
            Tror inte det, det var inte jag som gjorde det utan förra ägaren. Eller ja, han lämna in den. Minns inte att jag såg något om nya belägg på kvittot, men jag tittade inte så noga.

            Jag trodde att det började lysa en lampa när beläggen blir dåliga?
            Jag bytte nu i sommras till XP8 belägg (skitbra) och nu har lampan för att dom e slitna börjat lysa. Dock är kontakten urkopplad så den borde inte lysa nånsin mer...men nu gör den de ändå...rätt kul va

            Bytte han bara till nya skivor så förstår jag att du har kass verkan.
            De e som att va ute o jogga i t-shirt och långärmat....ingen sätter på sig en ny fräsch långärmad när han sedan går ut på restaurang utan man byter båda...(och tar en dusch).
            With great power comes the bitches
            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

            Comment


            • #21
              David, jag tror det lyser pga av att nån av sladdändarna ligger nära metall nånstans, då räcker det med att köra i regn så jordar det..? Testa att hänga upp dem med buntband mot fjäderbenet.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #22
                Originally posted by TurboNimitz
                Jag bytte nu i sommras till XP8 belägg (skitbra) och nu har lampan för att dom e slitna börjat lysa. Dock är kontakten urkopplad så den borde inte lysa nånsin mer...men nu gör den de ändå...rätt kul va

                Bytte han bara till nya skivor så förstår jag att du har kass verkan.
                De e som att va ute o jogga i t-shirt och långärmat....ingen sätter på sig en ny fräsch långärmad när han sedan går ut på restaurang utan man byter båda...(och tar en dusch).

                Hehe, det är så sant. Men anledningen till att han bytte var att ena bromsskivan tydligen hade spruckit?! Så han bytte väl bara det mest nödvändia inför försäljning.

                Men det vore inressant att veta hur hårt ni trycker på pedaln för att "låsa" bromsarna, det är ju något som varierar ifrån bilmodell till bilmodell. Jag kan bara jämföra med min fiesta -91 och nån nyare volvo S80 kanske, o där så behöver man ju inte trycka speciellt hårt för att det ska låsa sig. På fiaten känns det som att man får använda rejält med kraft för att den ska låsa sig. Typ så pass att man måste spjärna emot sätet (nästan iaf). Fast det varierar med hastigheten också. Dem tar sämmre i högre än i lägre hastigheter.
                http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                http://www.garaget.org/?car=38250

                Comment


                • #23
                  Lustigt, tycker det är mycket enklare att få in ABSen i högre farter än lägre.
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #24
                    För när jag besiktigade min i Tisdags (24 okt) så rekommenderade besiktningskillen mej att skaffa just stålomspunna bromsslangar så jag har väldigt svårt att tro att dom skulle anmärka på det om dom just som i mitt fall rekommendera det.

                    Men där verka ju vara ett par stycken som e inne på att skaffa stålomspunna så kan vi inte försöka fixa ett gruppköp så kanske vi kan få ett sjyst pris. Vad säger ni?
                    Fiat Coupé 2.0 T 20 VT -98

                    Comment


                    • #25
                      .........

                      Var och besiktade bilen i förgår...
                      Nerslag på bromsslangar båda 2 spricka i dom..
                      Ock vänster däck bak för slitet ska slänga på reservdäcket och åka in ock bes.... igen sen blir det avställning som gäller....
                      Annars var det inga problem alls avgasvärdena var perfekta (var dom jag mest var orolig för)För övrigt Bes...mannen tyckte att coupen var en pärla...fräch o så kul....

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Collzter
                        För när jag besiktigade min i Tisdags (24 okt) så rekommenderade besiktningskillen mej att skaffa just stålomspunna bromsslangar så jag har väldigt svårt att tro att dom skulle anmärka på det om dom just som i mitt fall rekommendera det.

                        Men där verka ju vara ett par stycken som e inne på att skaffa stålomspunna så kan vi inte försöka fixa ett gruppköp så kanske vi kan få ett sjyst pris. Vad säger ni?
                        Hur mycket kan vi spara på gruppköpet? Slangarna kostar ca 1200kr för coupen.

                        Visst låter det intressant, om du har lust kan du posta en tråd får vi se hur det ligger till. Själv har jag inte tid att hålla i ett gruppköp nu.
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #27
                          Ett tips... man kan montera av sina gamla bromsslangar och lämna in de till hydroscand så tillverkar de stålomspunna och klär de hur du vill ha de samt sätter gummiringar så att de inte skrapar mot karossen. Jag har själv inte testat men har hört att de gör det bra.

                          Polaren kommer låta de göra hans får återkomma när de är klara
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment

                          Working...
                          X