Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kopparbricka för oljeplugg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kopparbricka för oljeplugg

    En liten enkel fråga som jag inte lyckats hitta nått svar på:
    Någon som vet vilken dimension det är på kopparbrickan till motorns oljeplugg?
    Kan inte kolla i verkstadshandboken där jag sitter nu samt att jag för tillfället saknar internet hemma...
    Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
    Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
    Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

  • #2
    Hejsan det sitter inge kopparbricka på det. Däremot är pluggen konisk och så har fiat haft sedan så långt jag kommer ihåg.. Anders

    Comment


    • #3
      Peddie

      Vad menar du? Det sitter en kopparbricka där.
      Men varför inte köpa en ny på Fiat? Har funderat på att göra detsamma, min börjar se lite sliten ut.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Mja, "egentligen" sitter det ingen kopparbricka där. Art. nr. för den brickan/tätningen ska ge er en vanlig bricka med en "gummilist" inuti. Pluggen är visserligen lite gradad i änden, men inte så den tätar själv.
        Storlek på brickan kan jag dessvärre inte hjälpa till med.

        Panda 169

        Comment


        • #5
          Re: Peddie

          Originally posted by per
          Men varför inte köpa en ny på Fiat? Har funderat på att göra detsamma, min börjar se lite sliten ut.
          Jo, jag ska köpa en ny men vi har ingen Fiat-försäljare här i stan vad jag vet så jag tänkte köpa en på Mekonomen.
          Hmm, jag får väl ta med ett gäng och ta den som passar bäst.

          Jim; måste det vara en bricka med gummilist i eller funkar det med en vanlig av koppar?
          Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
          Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
          Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

          Comment


          • #6
            Uppenbarligen, min är tät.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              Uppenbarligen, min är tät.
              Exakt. Normalt sett så använder man väl kopparbrickor, på de flesta bilar? De kostar mkt lite och finns att få på fler ställen än vad det finns Fiat ÅF:ar.

              Panda 169

              Comment


              • #8
                http://www.sifvert-skruv.se/

                Har inte de skruv du söker i lager så tillverkas inte sådan skruv/mutter/bricka mer
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Jim
                  Exakt. Normalt sett så använder man väl kopparbrickor, på de flesta bilar? De kostar mkt lite och finns att få på fler ställen än vad det finns Fiat ÅF:ar.
                  Hehe, jo men jag tänkte om detta skulle vara något "Fiat Special" eller så. Uppfattade inte att ni redan körde med kopparbrickan och inte den med gummilist...

                  En annan liten fråga (med risk för att den är puckad): såg i verkstadsmanualen att max oljekapacitet i 20VT:n är 5,5 liter. Men sen såg jag att mängden olja man byter skulle vara 4,8 eller nått. Har jag läst manualen rätt att det ligger kvar 7 deciliter olja efter att man tömt motorn?
                  Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                  Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                  Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Helleman
                    Hehe, jo men jag tänkte om detta skulle vara något "Fiat Special" eller så. Uppfattade inte att ni redan körde med kopparbrickan och inte den med gummilist...

                    En annan liten fråga (med risk för att den är puckad): såg i verkstadsmanualen att max oljekapacitet i 20VT:n är 5,5 liter. Men sen såg jag att mängden olja man byter skulle vara 4,8 eller nått. Har jag läst manualen rätt att det ligger kvar 7 deciliter olja efter att man tömt motorn?
                    Ligger kvar lite överallt, bland annat i oljekylaren.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by 84jr0
                      Ligger kvar lite överallt, bland annat i oljekylaren.
                      Ok, då har jag inte fattat helt fel då...
                      Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                      Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                      Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

                      Comment

                      Working...
                      X