Announcement

Collapse
No announcement yet.

Två Coupé frågor.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Visst kan den det, om den 10 åriga bilen praktiskt taget inte är körd överhuvudtaget. Nej men seriöst, det är i 9 av 10 fall inte föga troligt att en 10 år gammal bil kan se fräschare ut o funka bättre än en 1 år gammal.

    Nog för att det är min åsikt, men lyssna på hur de låter egentlligen... men men.

    Jo visst, bilar som är äldre kan vara dyrare än en nyare, det är ja fullt medveten om. Men som sagt, då är vi tillbaks på de ja skrev, om man har intresset för de...

    Tänkte man ekonomiskt och mer långsint så är det en annan femma. Men det gör man väl inte ändå om man väljer att köra en sportbil lr ungdomsbil.

    Det där med turbomotorer, självklart hänger allt på ägaren och skötseln, men det jag menade var att potentialen i vilket fall är större att krångla, även om det kan te sig som marginellt. Det är helt enkelt fler mekaniska och tämligen känsliga delar som är med i beräkningen i en turbo bil, plus då som du sj skriver en annan kunskap som krävs för o t.ex. veta att man bör låta turbon kyla ner...
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

    Comment


    • #17
      O förresten Almir, de "flesta" människorna vill nog köra i nån av de där -01 lr -01 bilarna som du precis räknade upp ja!

      Vi här på forumet o på andra bilforum e mer ett undantag från hela bil Sverige om man säger så Dvs vi som är intresserade av bilen på ett lite annorlunda sätt.

      Kan tänka mig att det är en mycket större andel av landets bilister som brukar bilen just för vad den har för syfte, att transportera från A till B. Istället för att då diskutera, debattera, styla trimma etc. etc.
      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

      Mvh
      Joksi

      ¤ Garaget.org

      ¤ Joksi.net

      Comment


      • #18
        Originally posted by Joksi
        Ja säger bara att ur rent allmänt resonerande så hade ja aldrig gett 80k för en uppåt 10 år gammal bil,oavsett skick typ.
        Ähum, menar du det där? Alltså... allvarligt? Vill inte bråka - förstår bara inte hur du resonerar. Men du får gärna förklara om du vill, är rädd att jag tappade tråden lite grann.

        Comment


        • #19
          Originally posted by Jens
          Dom flesta couperna är inte äns vinterkörda.. då kan man på 10 år dra av 5 år.. eller mer eftersom vintern påfrestar mer, dra av ännu mer..

          Jovisst, det är iofs ganska så sant o relevant vad gäller biltyper som Coupén. Det håller ja fullständigt med om

          Men för ordinära bilspekulanter tror ja inte de där har stor betydelse, att hävda sig med sådana argument vid en bilförsäljning. En viss grupp funkar det på, men på den vanliga dagliga människan spelar det nog inte så stor roll vilka vinklingar man kommer med som försäljare,, ja tror att i grund o botten reagerar de flesta på pris, därefter åldern.

          En nyare bil kommer alltid, då betonar ja alltid, vara nyare. Det säger sig självt Även om en annan stått 3 år o bara brukats 5 liksom.

          Nu snackar ja alltså INTE om oss på sådana här forum, återigen
          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

          Mvh
          Joksi

          ¤ Garaget.org

          ¤ Joksi.net

          Comment


          • #20
            Originally posted by Aapan
            Ähum, menar du det där? Alltså... allvarligt? Vill inte bråka - förstår bara inte hur du resonerar. Men du får gärna förklara om du vill, är rädd att jag tappade tråden lite grann.
            Jo...ja tror faktiskt ganska så bestämt att ja gör det. Kanske kan inverka lite på min ekonomiska situation som den är idag, student och allt vad det innebär.

            Men jo,i största allmänhet resonerar ja så, 10 år tkr ja helt enkelt är för många år för att lägga upp 80k.

            Jag anser att 80k är förhållandevis mycket pengar, just med tanke på vissa av årsmodellerna som Almir nämnde som referens.

            100k klassen är rätt nära, o som ja ser de i min närmaste omgivning så finns det mycket mer bil o årsmodeller i den prisklassen.

            Kan ge med mej om vi snackar ex.vis Coupé 20vt 00 typ, i bra skick med förhållandevis lite mil. Då hade det kunnat vara värt det.

            Men inte annars...
            Last edited by Joksi; 10 January 2007, 02:54.
            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

            Mvh
            Joksi

            ¤ Garaget.org

            ¤ Joksi.net

            Comment


            • #21
              I see. Innebär det att du också hellre skulle köpa en "nyare" Honda Civic 1.4 för 80k än en 96:a QP 20VT, "...oavsett skick."? Personligen alltså, oavsett vad "medel-Svensson" skulle göra?
              Last edited by Aapan; 10 January 2007, 03:07.

              Comment


              • #22
                Nej, inte personligen
                Hope you get my point now

                Däremot, så skulle ja ev överväga att köpa en Passat -02 för ca 100k istället för en Coupé.

                Visst att det är två helt olika biltyper,men anser att man får mer "bil" för pengarna med en Passat. Teknik, användningsområde, årsmodell osv.

                Hade som sagt dock aldrig gett 80k för en 96a Coupe, oavsett version. Max 60k.
                Hade de varit en 99-00 så OK.
                Last edited by Joksi; 10 January 2007, 04:28.
                Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                Mvh
                Joksi

                ¤ Garaget.org

                ¤ Joksi.net

                Comment


                • #23
                  OK, förstår poängen generellt - tänker lite olika själv dock. Anser att om möjligheten finns, dvs. att man inte behöver ha en bruksbil (Passat exempelvis, kan det bli mer "brukigare" än så?) så är en sportbil (exempelvis en Fiat Coupe) en bättre investering ekonomiskt. Precis som du skrivit tidigare så finns det bevisligen de som är villiga att köpa en välskött QP för en relativt stor summa pengar utan att lägga störst vikt vid just årsmodell - vilket gör att värdeminskningen i det fallet blir betydligt mindre än vid en Passat.
                  Vi kan ta min QP som exempel: När jag skulle köpa denna valde jag att använda mig av finansiering via bilfirman. Säljaren ringde upp och bad banken lägga lånet över tre år vilket de till en början vägrade bestämt - de menade att värdeminskningen över tre år skulle innebära en för stor "risk" för dem. Säljaren bad dem då kolla upp bilmodellen, förklarade vad det rörde sig om för bil, dvs. en sportbil i en relativt småskalig produktion och ingen så att säga "vanlig" bil. Banken dröjde 2 minuter, kollade modellen och godkände sedan lånet. Så här, två år efter köpet, kan man ju bara konstatera att de gjorde rätt som ändrade sig - bilen har inte tappat en krona i värde än så länge, baserat på hur marknaden för 16VT ser ut på exempelvis Blocket eller Bytbil. Hade varit en annan femma med en bruksbil, för det första skulle jag inte fått lånet över tre år, och för det andra skulle jag ha tappat kanske 10k över de två åren. Så även om känslan av en nyare bruksbil kan vara nog så trevlig får man räkna med att betala en hel del för den känslan. I mitt fall är jag glad över att jag valde en Coupe och inte en Civic t.ex, ur dels ekonomisk, och - framförallt då kanske - körglädjemässig synpunkt.

                  Men, men... går väl att diskutera i all oändlighet I guess. Alla är vi olika, värdesätter olika saker etc. Personligen skulle jag 10 ggr av 10 köpa en 95:a Skyline GTR för 160k hellre än en 03:a Saab 93...

                  Edit: bara lite stavfel...
                  Last edited by Aapan; 10 January 2007, 12:09.

                  Comment


                  • #24
                    Det hela är ju ganska enkelt... En bil är värd så mycket som potentiell köpare är villig att betala. Oavsett vad säljaren tycker och tänker.

                    Panda 169

                    Comment


                    • #25
                      Coupe 80 lapp

                      Har man inte råd ska man inte köpa en riktig sportbil.
                      Börjar man resonera om mest för pengarna o jämför svenssonbil. Då har man missat hela poängen.
                      Vill man leka får man vara beredd att betala.
                      Regards
                      lenel
                      Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

                      Comment

                      Working...
                      X