Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpa bil! Hjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Köpa bil! Hjälp!

Hej kära vänner.

Jag ska ta kontakt med en bilfirma som säljer er Fiat Coupé 20vT och skulle behöva lite sista minuten-råd.

Vad ska jag fråga om? Bilen är över 50 mil ifrån mig så jag vill gärna ha så mycket som möjligt klart för mig över telefon.
    Det jag kan tänka på är:

Kamremsbyte - När är det gjort senast, samt miltal?
    Vinterkörd?
    SoV däck? Bra däck?
    Bra skick? Krockad? Repad? Fin invändigt?
    Något mystiskt med motorn?

Vad mer är viktigt att ta med? Självklart ska jag kolla i köpa coupé-guiden, men jag är lite överspeedad just nu så jag måste skriva av mig...

Sen en VIKTIG fråga för min del.
    Bilen finns nere i MALMÖ, jag har aldrig kört en Coupé förrut och är således väldigt dålig på att "känna" fel, även om jag läst mig till massor med info.
    Vad jag undrar är, finns det någon EXTREMT vänlig själ som bor nere i Malmö här på forumet och som möjligvis skulle kunna tänka sig att titta på bilen tillsammans med mig?
    Det skulle göra såå mycket, jag skulle vara dig förevigt tacksam då, o store fiat-vän (samt att min far nästan har ställt det som krav om jag ska få låna en liten slant av honom, och jag håller med, att jag åker ner helt ensam utan mycket kunskap alls känns fel)

Detta blir antingen i helgen eller i nästa vecka i så fall.
    Last edited by FloRic; 10 January 2007, 23:16.
    Tidigare bilar:
    Volvo 480ES 2006-2007
    BMW 320i E30 2007-2008
    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
    + nån volvo 740 samt volvo 240

Har du bestämt dig för en 20VT nu eller kan du fortfarande tänka dig en 16VT?

f.ö så måste du ha rekord i flest antal köptrådar här på forumet.

Vill du ha ett råd också så skulle jag vilja säga att något av det viktigaste är att kolla så den är välskött / service är gjord som den ska och att alla papper (gärna kvitton)finns kvar m.m. Då är oftast bilen också okej. Självklart kan bilen va okej även om det saknas.
    Last edited by Aloha; 10 January 2007, 22:58.
    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
    http://www.garaget.org/?car=38250

Comment

Originally posted by Aloha
      Har du bestämt dig för en 20VT nu eller kan du fortfarande tänka dig en 16VT?

f.ö så måste du ha rekord i flest antal köptrådar här på forumet.

Vill du ha ett råd också så skulle jag vilja säga att något av det viktigaste är att kolla så den är välskött / service är gjord som den ska och att alla papper (gärna kvitton)finns kvar m.m. Då är oftast bilen också okej. Självklart kan bilen va okej även om det saknas.
      Haha, jo jag har nog frågat det mesta vid det här laget..
      Full servicebok ska finnsa på bilen, vilket ju är ett stort plus.

Men som sagt, jättebra om någon Malmöbo skulle kunna tänka sig att offra en liten stund i förmån för att hjälpa mig om några dagar.

Och jo, det blir en 20vT.

EDIT: Bilföretaget heter BILKONCEPT, någon som känner igen det? Possetiva/Negativa kommentarer?
      Tidigare bilar:
      Volvo 480ES 2006-2007
      BMW 320i E30 2007-2008

Comment

Lite synd att du har så bråttom för det finns rätt få 20VT till salu just nu.. Är det här den första bilen du kommer att titta på?
        När jag skulle köpa min bil så sa alla att jag skulle åka runt och titta på minst 3 - 4 stycken för att bilda mig en egen uppfattning och ha något att jämföra med. Jag följde det rådet och kan inte annat än hålla med. Den första jag titta på var jätte fin, men det visste jag inte förens jag hade provkört 2 till. Trots det så blev det den 4:e som jag provkörde som jag slog till på.

Oavsett hur du nu väljer att göra så önskar jag dig lycka till och hoppas att det går bra.
        http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
        http://www.garaget.org/?car=38250

Comment

Originally posted by Aloha
          Lite synd att du har så bråttom för det finns rätt få 20VT till salu just nu.. Är det här den första bilen du kommer att titta på?
          När jag skulle köpa min bil så sa alla att jag skulle åka runt och titta på minst 3 - 4 stycken för att bilda mig en egen uppfattning och ha något att jämföra med. Jag följde det rådet och kan inte annat än hålla med. Den första jag titta på var jätte fin, men det visste jag inte förens jag hade provkört 2 till. Trots det så blev det den 4:e som jag provkörde som jag slog till på.

Oavsett hur du nu väljer att göra så önskar jag dig lycka till och hoppas att det går bra.
          Har igentligen inte allt för bråttom. Men priset på den här är mer än helrätt, ruskigt bra pris alltså, och om jag lyckas få den för det MAX-bud jag tänkt att ge och den är i bra skick så... Ingen tvekan i såfall

EDIT: Det stämmer att det här blir den första bilen jag tittar på.
          Last edited by FloRic; 10 January 2007, 23:46.
          Tidigare bilar:
          Volvo 480ES 2006-2007
          BMW 320i E30 2007-2008

Comment

Nu är det ju så att priset mer eller mindre alltid speglar skicket.
            Porsche Boxster S 2002

Comment

Har nu ringt på den. Det som är är:

Alla servicar upp till 12000-mil gjorda, har nu gått 15900

Dålig lack vid högre sidospegeln - typ solblekt (!?)
              Samma vid bakluckan, väldigt lite.
              1mm stenskott på bakgre stötfångaren... :P

Annars mycket fin enlgit ägaren, inga som hellst fel på lacken elelr repor.

Importerad från Italien i November 2006.

Det låter onekligen helt ok måste jag säga..

Frågar igen, NÅGON från Malmö som kan titta samt provköra bilen tillsammans med mig I HELGEN om det blir något av?
              Du kan få erkättning för hjälpen, men inte alldeles direkt då jag måste ha råd att köra hem bilen om det blir något av..

BTW, tack för att ni står ut med mig
              Last edited by FloRic; 11 January 2007, 14:36.
              Tidigare bilar:
              Volvo 480ES 2006-2007
              BMW 320i E30 2007-2008

Comment

Lyssna efter grenrörssprickan, den tickar otroligt mycket om den finns. Kolla om du kan se sot runt värmeplåten. Om bilen stått längre kan den ticka mer än vanligt men det ska försvinna när den blir lite varm.

Inte kul att investera på nytt grenrör det första man gör.

Annars önskar jag dig lycka till!
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

Comment

"enl. ägaren", innebär det att du pratat med personen som ägde den innan bilhandlaren fick in den? Annars kan det vara ett tips, info finns på vägverket för att kunna ta kontakt med den personen.
                  Grenröret märker du bara om bilen är kall, enkelt att maskera om säljaren vill med andra ord. Och personligen tycker jag att det enklaste sättet att kolla det på är att starta bilen och sedan direkt öppna motorhuven opch sticka ner näsan i fronten på bilen och ta ett par djupa andetag. Då eliminerar du risken att blanda ihop grenrör med spridare/ventiler. Bortsett från sot då, men det är ju också enkelt att tvätta bort.

Lycka till, det är en helt underbar känsla första gången i en coupe, speciellt om man drömt om en ett tag :-D
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

Comment

Originally posted by novisen
                    "enl. ägaren", innebär det att du pratat med personen som ägde den innan bilhandlaren fick in den? Annars kan det vara ett tips, info finns på vägverket för att kunna ta kontakt med den personen.
                    Grenröret märker du bara om bilen är kall, enkelt att maskera om säljaren vill med andra ord. Och personligen tycker jag att det enklaste sättet att kolla det på är att starta bilen och sedan direkt öppna motorhuven opch sticka ner näsan i fronten på bilen och ta ett par djupa andetag. Då eliminerar du risken att blanda ihop grenrör med spridare/ventiler. Bortsett från sot då, men det är ju också enkelt att tvätta bort.

Lycka till, det är en helt underbar känsla första gången i en coupe, speciellt om man drömt om en ett tag :-D
                    Bilen har inte haft någon ägare i Sverige ännu utan är nyligen importerad (Nov 2006), så jag har inte mycket att gå på förrutom servicebok och bil-försäljarens ord..

84rj0 - Det ska jag göra! Kommer inte köra bilen förren snön försvinner helt heller då det bara följer med sommardäck, så det kommer förövrigt bli en lättare service så som olja, oljefilter och luftfilter innan jag rullar ut bilen på vägarna.
                    Tidigare bilar:
                    Volvo 480ES 2006-2007
                    BMW 320i E30 2007-2008

Comment

Originally posted by FloRic
                      Bilen har inte haft någon ägare i Sverige ännu utan är nyligen importerad (Nov 2006), så jag har inte mycket att gå på förrutom servicebok och bil-försäljarens ord..

84rj0 - Det ska jag göra! Kommer inte köra bilen förren snön försvinner helt heller då det bara följer med sommardäck, så det kommer förövrigt bli en lättare service så som olja, oljefilter och luftfilter innan jag rullar ut bilen på vägarna.
                      Du ska köra hem den!

Såg att han sänkte priset på den ytterligare. Bara att flyga ner och titta på den, lär finnas någon billig stand-by flygbiljett.
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

Comment

Originally posted by 84jr0
                        Du ska köra hem den!

Såg att han sänkte priset på den ytterligare. Bara att flyga ner och titta på den, lär finnas någon billig stand-by flygbiljett.
                        Haha jo , men sen blir det inte mycket till körning innan jag har betalat tillbaks pengar jag lånat av familjen och servat den.
                        Tidigare bilar:
                        Volvo 480ES 2006-2007
                        BMW 320i E30 2007-2008

Comment

Originally posted by FloRic
                          Haha jo , men sen blir det inte mycket till körning innan jag har betalat tillbaks pengar jag lånat av familjen och servat den.
                          Hmm, jag hade bara 25k när jag köpte min pärla Den var så fin att det bara inte gick å motstå, pruta ner den till 95k. Fick låna pengar av farsan, men jag betalade alldeles precis av de sista av lånet på den till honom, härlig känsla

Iaf Lycka till med köpet, hoppas den motsvarar dina förväntningar!
                          Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                          Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

Comment

Lycka till och slå en signal när du åker förbi Karlstad med bilen

Comment

Imorn tar jag tåget till Malmö.
                              Tidigare bilar:
                              Volvo 480ES 2006-2007
                              BMW 320i E30 2007-2008

Comment

Working...
                              X