Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vet inte när kamremsbyte är gjort!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Fick prisuppgifter om vad kamremsbyte + serivce (luftfilter, oljefilter, olja, tändstift) skulle kosta att få bytt hos Fiatverkstan i stan.

    17 000:- ! :P

    Yea right, GBG here i come.
    Tidigare bilar:
    Volvo 480ES 2006-2007
    BMW 320i E30 2007-2008
    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
    + nån volvo 740 samt volvo 240

    Comment


    • #32
      Har du fått någon offert från GBG verkstäderna på vad arbetet kommer att gå på?

      Comment


      • #33
        Har för mig att det inte alltid är kamremmen som är boven, utan att en av de andra går av och drar med sig kamremmen på väg ut. Så byt alla remmar samtidigt oavsett, inte bara kamremmen, de andra är minst lika viktiga att byta (om nu någon mot förmodan funderar på att bara byta en av remmarna). Min gamla coupe hade synliga torrsprickor i generatorremmen, 8000mil och 6år när den byttes. Har för mig att själva kamremmen såg väldigt fin ut, men mitt minne är rätt taskigt....
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #34
          Originally posted by Ary
          Har du fått någon offert från GBG verkstäderna på vad arbetet kommer att gå på?
          Nej, har försökt ringa AutoAlfa några gånger men de har inte svarat, nu öppnar dom inte förren på Onsdag igen så jag ska ta och ringa då.
          Tidigare bilar:
          Volvo 480ES 2006-2007
          BMW 320i E30 2007-2008
          Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
          Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
          + nån volvo 740 samt volvo 240

          Comment


          • #35
            16VT är väl känsligast när det gäller andra remmar, 20VT är mer inkapslad.
            Men de remmarna kan man ändå byta ganska lätt skälv, bara att lossa hö innerskärm så kommer man åt.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #36
              Hur har det gått för dig med kamremmen?
              Är det på g eller rullar du fortfarande runt ovetandes när remmen lägger av? :/

              Comment


              • #37
                Originally posted by Ary
                Hur har det gått för dig med kamremmen?
                Är det på g eller rullar du fortfarande runt ovetandes när remmen lägger av? :/
                Idag rullades bilen runt för sista gången på ett tag, körde in den i garage för några timmar sedan. Riktigt skönt att ha det gjort faktiskt.
                Det första som händer när jag ställer på bilen till våren blir att åka ner till Göteborg (70 mil tur och retur) för att få kamremmen bytt på AutoAlfa.
                Har varit i kontakt med dem via telefon och priset dom tar är 5644:- för kamremmsbyte, då byter de också alla grejer som ska bytas i sammband med kamremmen också.

                Så nu börjar det nödvändiga men rusikgt tråkiga sparandet av pengar inför säsongen 2007.
                Tidigare bilar:
                Volvo 480ES 2006-2007
                BMW 320i E30 2007-2008
                Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                + nån volvo 740 samt volvo 240

                Comment


                • #38
                  Haha, ja.. Här har inte mycket hänt. Kamremen är fortfarande inte bytt. :P
                  Men än viktigare, nu har jag kört sammanlagt 800 mil med min bil sedan jag köpte den och kamremen fungerar fortfarande gudomligt. ser bra ut gör den också. Skriver detta för att jag försöker intala mig själv att det inte är några problem att ¨åka 40 mil i helgen. *nervös*

                  Den 20e Augusti är det dags..
                  Last edited by FloRic; 3 August 2007, 09:13.
                  Tidigare bilar:
                  Volvo 480ES 2006-2007
                  BMW 320i E30 2007-2008
                  Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                  Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                  + nån volvo 740 samt volvo 240

                  Comment


                  • #39
                    He he... en gambler kan klara sig länge! Kollade farsans husbil häromdagen och bytte lite remmar på den. Fråade när kamremmen var bytt och stort frågetecken uppenbarade sig. Skulle tippa på att kamremen och insprutnibgspump var butt vid motorrenovering ca 1985. Ett tag sedan alltså... Bilen är en LT 35D. Volkswagens gamla raka sexa.

                    Blev ganska sur på gubben som inte bryr sig alls.. På min bil är kamremmen bytt två gången sen slutet på -98...
                    Piaggio Purejet -06
                    Fiat Coupe 20VT-98

                    Comment


                    • #40
                      Kostar 7500 kronor hos BEFRA i Helsingborg
                      men då ingår kamrem,spännrulle,löprulle,vattenpump, glykol
                      och jobbet med garanti

                      042-201995




                      jag bytte där förra året
                      Fiat Punto ELX -99

                      Fiat Coupè 20VT -99 *såld*

                      Comment


                      • #41
                        Stor varning om du inte har superkoll på dina grejor som sitter på din Fiat.

                        AutoAlfa byter ingenting som inte är helt södermalet eller de har blivit ombedda att byta.

                        Specifiera därför nogrannt vad som skall bytas innan.

                        Det bör vara :

                        Kamrem + löphjul + spännhjul + vattenpump (förhoppningsvis intw Fiat original i plast som kan explodera, ja vattenopumpens kugghjul är även det i plast, riktig SKIT!!)
                        Aggregatremmarna två st. Samt spännhjul och löprullar till dessa.
                        Piaggio Purejet -06
                        Fiat Coupe 20VT-98

                        Comment


                        • #42
                          Fiat är inte direkt ensamma om att ha hjul i plast, dock.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #43
                            Kom hem igår kväll med en bil som har spenderat 50 mil på vägarna i helgen. Inga som hellst problem. Snart dags för kamremsbyte. Kände mig lite givmild igår så jag ringde upp autoalfa och la även till att de ska byta olja, oljefilter och bränslefiter under servicen. Lika bra att få det gjort.
                            Tidigare bilar:
                            Volvo 480ES 2006-2007
                            BMW 320i E30 2007-2008
                            Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                            Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                            + nån volvo 740 samt volvo 240

                            Comment


                            • #44
                              Ska du in med kärran den 20:e aug eller är det ändrat?? Kanske kunde samla ihop Gbg-gänget och ta en fika på kvällen? Eller du kanske ska lämna den tidigt på morgonen och åka hem så fort det är klart?
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment

                              Working...
                              X