Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trasig damask...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trasig damask...

    Tja

    Vad kallar man damasken som sitter, liksom på hjulaxel, fast inte den lilla första ute vid hjulen utan den aningen större längre in på axeln? yttre drivknutsdamask?

    Upptäckte igår att den är helt uppskuren typ när vinterdäcken slängdes på!
    Hur akut är det på en skala 1 till 10?
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

  • #2
    det är väl innre? O ligger väl på tio om du inte vill byta mer än damasken... fast jag e inte säker kan ha helt fel...
    Vart tog min nacken vägen!?

    Comment


    • #3
      Jo ja syftade allt på "inre", tänkte bara omvänt...
      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

      Mvh
      Joksi

      ¤ Garaget.org

      ¤ Joksi.net

      Comment


      • #4
        Eller...hmm...drivknutsdamask finns det väl bara en, den som skyddar drivknuten

        Och den måste ju lämpligtvis då vara den yttre damasken eftersom drivknuten sitter längst ut bakom skivan typ?

        På samma axel, fast innåt bilen så har ja en till damask, och det är den som är paj. Antagligen är det då "styrväxeldamask"?
        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

        Mvh
        Joksi

        ¤ Garaget.org

        ¤ Joksi.net

        Comment


        • #5
          Om det är inre drivknutdamasken kommer allt fett åka ur, och senare kommer det börja knaka där.. Troligen har den redan börjat slitas, så jag skulle byta hela knuten eftersom man ändå får plocka av hela drivaxeln om man skulle byta bara damasken.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Ja tror verkstaden jag lämnar bilen till har enn metod där de gör de me en maskin, av nåt slag, vet att de bytte på de viset på min förra bil

            Nja, det var ganska mkt fett innanför sprickan vad jag kunde se. Men har iaf hittat damasken på Fiat för 100kr, får ta o byta den nästa vecka.

            Bytet är väl det som kommer kosta i det här fallet, typiskt...
            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

            Mvh
            Joksi

            ¤ Garaget.org

            ¤ Joksi.net

            Comment


            • #7
              Byt själv? Verkar inte vara så svårt, om man nu inte har tummen mitt i handen och är nervös att göra fel som jag. Men det är trots allt bara ett par bultar att lossa, som vanligt.


              Det är ju alltid bara några bultar att skruva på när man meckar bil, eller hur? Inte så svårt.... ;-)
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Är det nån som har använt såna här delade universaldamasker, så att man kan byta utan att plocka isär något?
                Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                Comment


                • #9
                  Ja har för mig att det är det som använts på min förra bil...lr så va de nånn annan universal som var mer töjbar, på nåt sätt.

                  E inte riktigt säker. Vet bara att de inte behövde plocka isär något alls.

                  Funkade bra.
                  Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                  Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                  Mvh
                  Joksi

                  ¤ Garaget.org

                  ¤ Joksi.net

                  Comment

                  Working...
                  X