Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jävla försäkringar...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jävla försäkringar...

    Känner för att skriva av mig lite...

    Bilen har stått nu på farsan sen ja köpte den, helförsäkring inkl assistans och allrisk 7000kr per år.

    Okej tycker jag.

    Kollade vad samma försäkring skulle kosta med mig som försäkringstagare...21000!!

    Sånt jävla mygel alltså...nästan så att ungdomar inte SKA ha bilar ...

    Visst, jag är 23 han är 50. Men hallå, ska man vänta med att äga en bil tills man är närmare 50 då eller!? Förstår inte systemet överhuvudtaget...

    Jag vet att ja tillhör åldersgruppen som enligt statistik klassas som farozonen...men men.

    Det är så jävla sjukt. Kör inte ens en turbo, visst importerad bil, men knappast värd 200k så att man ska försäkra den för 20 papp om året!!
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

  • #2
    Vad betalar ni andra 20-25 år? Dvs. vilken omfattning, och hur gamla är ni? Bor ni "på landet", litet samhälle, medelstor stad som ja, eller rent av storstad?
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

    Comment


    • #3
      Jag får betala ca 9500 om året. 1000mil om året med en självrisk på 6000kr. jag fyllde 25 i oktober. bor i laholm. en liten bit ut på landet eget hus m garage. Dina försäkringar/lagadalens Försbolag.

      Hade den på min pappa innan. den gröna. en import 97a vanlig självrisk han e 50+ han betalde hundra kr mindre i måanden än vad jag gör nu när den står på mig. Han bor i ängelholm, liten stad eget garage. Salus ansvar

      nu när jag ringde runt o kollade så hamande jag mellan 9500 till 25000kr om året...
      Vart tog min nacken vägen!?

      Comment


      • #4
        http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?threadid=5649
        /Peter

        Comment


        • #5
          Bara lugn Joksi, snart kommer de förmodligen att införa att alla skall bära sina egna kostnader i bilförsäkringen också. Blir mycket billigare premie då, fast självrisken kommer ju att bli ruskigt mycket högre också, beroende på hur illa det går vid ev. krock :-D
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Indian: Bortsett från att de e ute på landet o eget garage (sj har ja flerbils garage) och att ja har körsträckan 1500mil/självrisk 3000kr, så är det inte så stor skillnad, jo jag är 23. 5 år körkort.

            Har för mig att 25 är en "gyllene" gräns, då många bolag frågar om bilen skall köras nångång av någon under 25. Antagligen faller premien en hel del då.

            Använde mig t.o.m av Insplanet, och de billigaste de kunde hitta var alltså salusansvar , 21 papp

            Trist...

            Novisen: Jag är helt klart för ett sådant system,är ju mkt rättvisar att ALLA som tecknar försäkringar för första gången (som i mitt fall) skall ha samma förutsättningar, oavsett ålder och erfarenhet. Utifrån det, så gör man någiot tokigt så bör isf det påverka till en högre premie. Men "ingångspriset" ska va de samma, bort me den här jävla kategoriseringen och "förutfattade meningar".

            Har haft bil nu sen ja fyllde 18, har inte skadat någon, har inte krockat med något/någon osv. Oavsett om statistiken säger annat...

            Fläckfri bilägare i 5 år alltså.
            Last edited by Joksi; 31 January 2007, 13:25.
            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

            Mvh
            Joksi

            ¤ Garaget.org

            ¤ Joksi.net

            Comment


            • #7
              har varit i kontakt med (Insplanet) men dom var inte billigast jag hade lägre premie den dom hittade var 40:-/ halvår dyrare. jag har sveland dom har ingen gräns för yngre förare.

              Comment


              • #8
                Joksi, jag försökte vara lite fyndig.... om du bär hela din egna kostnad kan du ju sätta in pengarna på ett konto och ta ut när det händer något....

                En försäkring är till för att alla hjälper alla, men om jag inte minns fel så sumpade försäkringsbolagen massor av pengar på aktiekraschen i början av 2000 vilket innebar att de var tvugna att ändra på sina premier, tror att det är därför det blivit så mycket dyrare, plus att alla aktieägare ständigt måste få mer och mer i utdelning förståss, kortsiktigt tänkande framför allt! Nåja, tycker också att det är fel att kategorisera folk, det är liksom fel i grunden. Bonusprylen är också konstig, förr började man på 0 och fyllde på mer och mer ju längre tid man var skadefri. Bättre så tycker jag. Pratade med trygghansa och enl. dem så har du full bonus tills något händer, då hamnar du på 0 och får börja om. Man halkar alltså inte ner en klass eller så, utan det blir snuskigt dyrt att orsaka en smäll. Jobbigt att behöva kolla bolag på allt på det viset, jag har inte den kollen eller kunskapen att fråga rätt frågor när jag skall välja. Ofta upptäcker man inte dessa skillnader innan man står där med näsan i skåpet.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Jo ja förstår.

                  Tycker dock fortfarannde att alla ska ha samma förutsättninngar, och inte kategoriserar av statistik.

                  Min teori stämmer bra, om du tänker efter, farsan är 50+, inget körkort, visserligen haft bilar i sitt namn tidigare också utan större försäkringsersättninngar, men det är ju löjligt att åldern sådär rakt av ska göra en skillnad på 21k och 7k

                  Det är väl bra mkt större chans att en 50 åring utan körkort orsakar en trafikolycka lr liknande, än en 23 åring med 5 års körkort.

                  Dock ska man börja på 100, halka ner till 90 lr 80, beroende på vad som hänt. Och innte börja på 0, lr halka ner till 0 för den delen heller. Både och är totalt fel.
                  Last edited by Joksi; 31 January 2007, 14:10.
                  Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                  Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                  Mvh
                  Joksi

                  ¤ Garaget.org

                  ¤ Joksi.net

                  Comment


                  • #10
                    Jag kör trafik.. tror det var 2-3 tusen/år ...

                    Joksi: Akta så inte du står utan försäkring när det väl händer något.. Tror det var någon med en porsche som smällde den, och försäkringsbolaget kunde bevisa att den försäkringen stod på en person som aldrig brukade bilen så försäkringsbolaget sa stopp.

                    edit: tror dock inte dom gör samma efterforskningar med en coupe
                    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                    X1/9
                    www.kallebacksmotor.se

                    Comment


                    • #11
                      Det krävs väl ändå en hel del konkreta bevis för att komma fram till en sådan slutsats, att försäkringstagaren knappt brukar bilen.

                      Ja menar, det är det typiska snacket, säg att ja kör morsas bil "mer " än hon sj, o råkar i en olycka. Ska hon inte få ersättning då? Då måste det ju tydligt STÅ att man INTE får låna ut bilen till någon annan, enligt försäkringens villkor. Hmm...
                      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                      Mvh
                      Joksi

                      ¤ Garaget.org

                      ¤ Joksi.net

                      Comment


                      • #12
                        Sen tycker ja allmänt att försäkringssystemet redan gått åt skogen, om 50 år räknas som lågpremie ÄVEN om personen i fråga inte ens har ett giltigt svenskt körkort...ahm.
                        Då är det ju helt klart fel någonstans i deras beräkningar och tankesätt. Haha.
                        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                        Mvh
                        Joksi

                        ¤ Garaget.org

                        ¤ Joksi.net

                        Comment


                        • #13
                          Självklart, det är väl mest om man bor i olika städer.... och antagligen bra mycket dyrare än våra bilar..
                          Vet bara att det har hänt.!

                          Antagligen inget att grubbla över..
                          Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                          X1/9
                          www.kallebacksmotor.se

                          Comment

                          Working...
                          X