Announcement

Collapse
No announcement yet.

16vt immar igen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    liknande problem

    har jag med punton också, får hålla på med regelagen til sidorutorna och framrutan helatiden när jag kör när det är funtigt ute. man kanske skulle testa det med pollenfiltert. Fast om man tänker possitivt så är det ju "snart" sommar och sol
    Fiat Punto GT -95
    OZ Racing | EBC Greenstuff | Sparco carpets |

    Comment


    • #17
      Re: liknande problem

      Originally posted by rallymange
      Fast om man tänker possitivt så är det ju "snart" sommar och sol
      Det känns så ruggigt gött att höra den kommentaren, den har börjat dyka upp mer och mer nu på senaste..
      Och visst stämmer det, idag var det hyffsat ljust ute fram till 17:00, om 1 månad är det förhoppningsvis blaskigt och äckligt och snön påväg bort, om 2 månader står förhoppningsvis bilen på parkeringen här utanför nytvättad och med 17''are
      Tidigare bilar:
      Volvo 480ES 2006-2007
      BMW 320i E30 2007-2008
      Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
      Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
      + nån volvo 740 samt volvo 240

      Comment


      • #18
        Tror inte det tvuget har med att fukt kommer in.

        Jag menar, har polare med "splitter nya" bilar som blir immiga på höst/vinter morgnar efter att ha stått ute.

        Har man kört bilen kvällen innan och det regnat lr varit fuktigt, så följer ju fukten med in i bilen liksom kondens av när man andas varm luft. Sen så blir de som de blir under nattens gång.

        Det är snarare konstigt, vill ja påstå, om en bil *aldrig* blir immig utav att stå ute på vintern, iaf lite immig.

        Det man ska tänka på med just nyare bilar, är att de flesta ventilationssystem är temperaturstyrda och AC används. Använder man AC en stund, med värme alltså, så funkar det som en "torrboll", aavfuktar kupen! 84jro, misstänker att du kör med AC per automatik i dina bilar?

        Prova köra med AC + värme lite, så ska det nog vara annorlunda med befintlig fukt som bildas. Bilen blir då nästintill torr när ni parkerar den, till skillnad från vanlig värme som värms av motorn, innehåller mycket fukt från uteluften.
        Last edited by Joksi; 6 February 2007, 18:39.
        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

        Mvh
        Joksi

        ¤ Garaget.org

        ¤ Joksi.net

        Comment


        • #19
          Originally posted by Joksi


          Prova köra med AC + värme lite, så ska det nog vara annorlunda med befintlig fukt som bildas. Bilen blir då nästintill torr när ni parkerar den, till skillnad från vanlig värme som värms av motorn, innehåller mycket fukt från uteluften.
          Jag får inte ihop det där riktigt
          Den tar luften från samma ställe oavsätt om du använder ac eller motorvärme..
          Fiat uno 355hk på 1.3 liter
          X1/9
          www.kallebacksmotor.se

          Comment


          • #20
            Originally posted by Jens
            Jag får inte ihop det där riktigt
            Den tar luften från samma ställe oavsätt om du använder ac eller motorvärme..
            Japp, utifrån, men som ni vet så går inte luften raka vägen in med AC, AC-metoden funkar som en avfuktnings process på vintern (avfuktar luften som kommer in)

            Man t.o.m känner det annars, hur värmen och luften känns annorlunda i kupén när man har max värme på utan AC igång, och med AC igång.

            Nackdelen tkr jag är att värmen känns "goare" utan AC, då den blir _torrare_ med AC..

            Annars hjälper ACn när man ska ha immfritt och snabb defrost av rutorna.
            Last edited by Joksi; 6 February 2007, 18:55.
            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

            Mvh
            Joksi

            ¤ Garaget.org

            ¤ Joksi.net

            Comment


            • #21
              [i]Prova köra med AC + värme lite, så ska det nog vara annorlunda med befintlig fukt som bildas. Bilen blir då nästintill torr när ni parkerar den, till skillnad från vanlig värme som värms av motorn, innehåller mycket fukt från uteluften.
              Tror jag testat vreden i alla möjliga lägen och det tar mycket lång tid att få bort imman oavsett läge. Kör även med torrboll.
              Men AC'n borde ju avfukta luften som kommer in i kupen som sagt, det är väl det man ofta ser på sommaren när det rinner vatten under bilen efter man kört, från AC'n ?

              På nåt sätt kommer det in fukt med luften i kupen via AC'n, men hur..?
              Coupe 16VT - On the road

              Comment


              • #22
                ja, 10-20 min är ju inga problem, men jag skojar inte om jag säger att mina bakrutor var totalt igenimmade i 50 mil landsväg...

                fram blev det kanske 10-15cm av rutan som fortfarande var immig.

                Comment


                • #23
                  har för mig att pumpen till ACn inte går igång normalt sett om det är minusgrader ute, bara om du ställer den på defrost.
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Christopher.B
                    ja, 10-20 min är ju inga problem, men jag skojar inte om jag säger att mina bakrutor var totalt igenimmade i 50 mil landsväg...

                    fram blev det kanske 10-15cm av rutan som fortfarande var immig.
                    Du överdriver inte lite nu?
                    Herre gud isf...
                    Använder du defrostern till bakrutan? Fungerar den överhuvudtaget?

                    Som sagt, har min bil stått ute en kall och fuktig natt så tar det mig max 10 min efter att ja startat bilen att få vindrutan helt imfri, bakrutan med snabbare än så med hjälp av bakrutevärmaren.

                    Sidorutorna kan behöva lite längre, eftersom de sitter längre ifrån ventilationssystemets utblås.
                    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                    Mvh
                    Joksi

                    ¤ Garaget.org

                    ¤ Joksi.net

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by hobbes
                      Tror jag testat vreden i alla möjliga lägen och det tar mycket lång tid att få bort imman oavsett läge. Kör även med torrboll.
                      Men AC'n borde ju avfukta luften som kommer in i kupen som sagt, det är väl det man ofta ser på sommaren när det rinner vatten under bilen efter man kört, från AC'n ?

                      På nåt sätt kommer det in fukt med luften i kupen via AC'n, men hur..?
                      Japp, det är kondensvatten, samma som när du häller i iskall dricka i ett glas en varm dag på en uteservering, glaset börjar vattnas :P
                      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                      Mvh
                      Joksi

                      ¤ Garaget.org

                      ¤ Joksi.net

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by novisen
                        har för mig att pumpen till ACn inte går igång normalt sett om det är minusgrader ute, bara om du ställer den på defrost.
                        Hmm, det gäller nog de nyare bilarna/modellerna av Coupén som har automatisk tempererad AC-system.

                        Har då ingen "defroster" knapp till min AC.
                        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                        Mvh
                        Joksi

                        ¤ Garaget.org

                        ¤ Joksi.net

                        Comment


                        • #27
                          Joksi, kan vara så. Fanns ett läge på temp-reglaget som var defrost om jag inte missminner mig. Satte man reglaget där gick bilen in med max värme på luften och AC-pumpen på. Behöver du värme borde ju inte pumpen gå annars menar jag, även om man trycker på snöknappen.
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by novisen
                            Joksi, kan vara så. Fanns ett läge på temp-reglaget som var defrost om jag inte missminner mig. Satte man reglaget där gick bilen in med max värme på luften och AC-pumpen på. Behöver du värme borde ju inte pumpen gå annars menar jag, även om man trycker på snöknappen.
                            Vad menar du? Man kan ju köra med ac och värme samtidigt (i alla fall på min 99:a).
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • #29
                              ac hit och dit. tror ni fortfarande på att de kan bero på kupefiltret`??

                              Comment


                              • #30
                                En ide....
                                Kan det vara avrinningen av kondensvattnet från AC'n som har blivit tilltäppt..? Fast då borde det kanske vara imma även när det är bra väder..?
                                Coupe 16VT - On the road

                                Comment

                                Working...
                                X