Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilka verktyg behövs vid vanlig service?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilka verktyg behövs vid vanlig service?

    Jaja, jag vet. Kanske lite onödigt att starta en helt ny tråd om det här, men frågar man inte så får man inte veta.

    Jag ska byta olja, oljefilter och bränslefilter på bilen idag och undrar vilka verktyg jag behöver?
    Vet att jag behöver en oljefileters-avdragare eller vad dom kallas, en sån har jag.
    Vad är det för mejsel/6-kantsnyckel/grej som behövs när man skruvar av olje-skruven under bilen?

    MVH. FloRic
    Tidigare bilar:
    Volvo 480ES 2006-2007
    BMW 320i E30 2007-2008
    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
    + nån volvo 740 samt volvo 240

  • #2
    Hejsan: Till olje pluggen behöver du en 12mm insex nyckel dra den inte för hårt.
    //anders

    Comment


    • #3
      Till soppafilter behövs stjärnmejsel och 10mm hylsa typ.

      Panda 169

      Comment


      • #4
        Tack för svaren, ska plocka på mig lite verktyg och åka nu.
        Tidigare bilar:
        Volvo 480ES 2006-2007
        BMW 320i E30 2007-2008
        Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
        Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
        + nån volvo 740 samt volvo 240

        Comment


        • #5
          Originally posted by Jim
          Till soppafilter behövs stjärnmejsel och 10mm hylsa typ.

          WTF?! Är det anat på 20vtn? Eller är jag dum i huvet? =) Behövs väl typ 19 och 21 fasta nycklar också? samt något att klämma åt slangarna med..

          //PP
          Porsche 996 C2 -00
          Volvo V60 D3 -12

          Comment


          • #6
            Vet inte hur det är på 16VT men det är snäpp/klickfästen på filtret, busenkelt. Iofs kan 10mm-bulten till fästet lätt gå av när det rostat fast, då får man borra nytt hål o sätta dit ny bult+mutter.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Du behöver en sådan här för oljefiltret:
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                Originally posted by per
                Vet inte hur det är på 16VT men det är snäpp/klickfästen på filtret, busenkelt. Iofs kan 10mm-bulten till fästet lätt gå av när det rostat fast, då får man borra nytt hål o sätta dit ny bult+mutter.

                Fiiifan hittade bild på 20VT.... Såg ju mkt enklare ut =) 16VT har gängor ist för de där fina fästena.



                //PP
                Porsche 996 C2 -00
                Volvo V60 D3 -12

                Comment


                • #9
                  Nu är jag hemma efer det mest misslyckade försök till service jag någonsin gjort.
                  Fick inte loss plastkåpan under motorn så jag skulle kunna komma åt oljetömmar-skruven, 3 av skruvarna som höll plastkåpan var så sönderskruvna så de va helt rundade...
                  Kunde inte heller skruva loss bränslefiltret då de muttrar som höll det på plats satt stenhårt fast. SKIT.
                  Nåja, jag var ju i alla fall nära min bil och en liten provstart av motorn för att få höra 5:an ryta skulle säkert få mig på bättre humör.. not...
                  En 5-10 sek efter at jag startat bilen så hör jag ett knattrande ljud från motorn, liknande diselknatter fast "hårdare". Har hört det ljudet förrut, men då när jag setat i bilen och kört och då har det varit så lågt pga all dämpning mellan motorn och kupén så jag inte tänkte på det så mycket. Det verkar också bara låta så på tomgång och när man släpper gasen när man kör på låga varv.
                  Ljudet ger ingen känsla av att motorn är trasig, mer att nånting är löst eller nått.. Som sagt, liknande diesel-knatter fast inte riktigt..
                  Nån som på direkten känner igen ljudet och beskrivningen och kan säga vad det är?
                  Tidigare bilar:
                  Volvo 480ES 2006-2007
                  BMW 320i E30 2007-2008
                  Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                  Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                  + nån volvo 740 samt volvo 240

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by FloRic
                    Nu är jag hemma efer det mest misslyckade försök till service jag någonsin gjort.
                    Fick inte loss plastkåpan under motorn så jag skulle kunna komma åt oljetömmar-skruven, 3 av skruvarna som höll plastkåpan var så sönderskruvna så de va helt rundade...
                    Kunde inte heller skruva loss bränslefiltret då de muttrar som höll det på plats satt stenhårt fast. SKIT.
                    Nåja, jag var ju i alla fall nära min bil och en liten provstart av motorn för att få höra 5:an ryta skulle säkert få mig på bättre humör.. not...
                    En 5-10 sek efter at jag startat bilen så hör jag ett knattrande ljud från motorn, liknande diselknatter fast "hårdare". Har hört det ljudet förrut, men då när jag setat i bilen och kört och då har det varit så lågt pga all dämpning mellan motorn och kupén så jag inte tänkte på det så mycket. Det verkar också bara låta så på tomgång och när man släpper gasen när man kör på låga varv.
                    Ljudet ger ingen känsla av att motorn är trasig, mer att nånting är löst eller nått.. Som sagt, liknande diesel-knatter fast inte riktigt..
                    Nån som på direkten känner igen ljudet och beskrivningen och kan säga vad det är?

                    Ska man tolka knattret som tickande ljud så kan det vara grenröret, sök på forumet om symptomen o jämför.
                    Skulle det inte vara det kan det vara nån packning till grenröret, 84Jr0 hade det problemet..
                    Hade du ojämn tomgång eller var den stabil?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Ary
                      Ska man tolka knattret som tickande ljud så kan det vara grenröret, sök på forumet om symptomen o jämför.
                      Skulle det inte vara det kan det vara nån packning till grenröret, 84Jr0 hade det problemet..
                      Hade du ojämn tomgång eller var den stabil?
                      Nu när du nämner det så har jag för mig att den "hoppade" lite i tomgången en gång, hade den bara på i 1 minut, men om jag inte minns fel så tyckte jag att den ändrades lite i tomgången en gång och gick sen tillbaks till normalt igen..
                      Tidigare bilar:
                      Volvo 480ES 2006-2007
                      BMW 320i E30 2007-2008
                      Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                      Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                      + nån volvo 740 samt volvo 240

                      Comment


                      • #12
                        Åkte tillbaks för en stund sen och startade upp bilen igen. Öppnade huven och lät den stå på tomgång ca 2 minuter. De första 30 sekunderna kunda jag höra nått liknande det här ljudet jag beskriv tidigare, sedan försvann det och bilen lät precis som den ska. Varvade lite och inget konstigt ljud. Phu, vilken lättnad. Inga avgas-lukter ifrån motorn/grenröret heller.

                        En annan lite mysko sak som hände när jag gjorde mitt försökt till att byta olja på bilen tidigare idag. Efter att jag var klar (.. ) så sänkte jag ner domkrafen jag hade höjt upp bilen på ena sidan med, så den hade stått snett med ena sidan högre än den andra det vill säga. Efter att jag sänkt ner den så var bilen fortfarande sne, ungefär som att dämparen hade fastnat, den va ca 4 cm högre på ena sidan jämfört med andra. Så jag satt min i bilen och hoppade lite i sätet och det kom massa mysko knarr-ljud från ena bakdämparen, den som inte ville "gå tillbaks", ljudet var ungefär som om all olja i dämparen hade torkat, för den gnisslade och knarrade. :P
                        Anyway, efter att jag hoppat lite så slutade den låta konstigt och bilen var tillbaks i jämn-läge. Mysko..

                        EDIT: Efter att jag har läst igenom vad jag själv skrev så måste jag säga att jag är ruskigt dålig på att förklara saker, fattar knappt själv vad jag skriver.
                        Last edited by FloRic; 8 February 2007, 17:10.
                        Tidigare bilar:
                        Volvo 480ES 2006-2007
                        BMW 320i E30 2007-2008
                        Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                        Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                        + nån volvo 740 samt volvo 240

                        Comment


                        • #13
                          Du hade inte handbromsen åtdragen eller..?
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by per
                            Du hade inte handbromsen åtdragen eller..?
                            Jodå den är/var åtdragen.
                            Tidigare bilar:
                            Volvo 480ES 2006-2007
                            BMW 320i E30 2007-2008
                            Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                            Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                            + nån volvo 740 samt volvo 240

                            Comment

                            Working...
                            X