Announcement

Collapse
No announcement yet.

tändstift-beru..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tändstift-beru..

    Hej!
    Tänkte dela med mig av mina erfarenheter..
    Köpte Beru platinastift som enligt mekonomens listor ska vara samma som orginalstiften. Efter att jag chippade bilen slogs gnistan igen vid höga cylindertryck.
    Köpte ngk bkur7et och skruvade dit idag (bytte ventilkåpspackning samtidigt). När jag tittade på ngk stiften så tänkte jag, NEJ inte 3-elektrods.. men när jag jämförde ngkna med beru såg man tydligt skillnaden i elektrodavstånd.
    Beru har alltså alldeles för stort gnistgap för en chippad bil, kanske rent av för en orginal 20vt med.

    Hatar Beru ännu mer nu med tanke på att jag haft problenm med dom innan. Aldrig mer! Beru kan ju göra stift, men listorna mekonomen har är under all kritik.

    Nu går min bil bra i alla lägen!
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

  • #2
    Köpte en tändmodul på mekonomen till min alfa...passade då inte precis...

    Jag o smooth va o beställde stift...de du nämner NGK...vi sa specifikt att de skulle va dom kallare...några dagar senare va vi där o skulle hämta de nya stiften...självklart hade dom tagit hem fel stift...

    Listan kan göras lång. man får vara jääääkligt noggran när man handlar från det stället...
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #3
      Finns ju Autoexperten och Meca så varför handla på Mekonomen? De förstnämda är även billigare

      Beru har jag bara dålig erfarenhet av, NGK ska det vara!
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Har Beru gjort nåt bra stift?
        Gött att det löste sig Jensa.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Originally posted by TurboNimitz
          Jag o smooth va o beställde stift...de du nämner NGK...vi sa specifikt att de skulle va dom kallare...några dagar senare va vi där o skulle hämta de nya stiften...självklart hade dom tagit hem fel stift...
          Varför förlita sig på mekonomens listor? Listorna köper dom externt och är nästan alltid samma lista som Meca och andra firmor har.

          När jag handlar tar jag själv reda på vad jag skall ha sen bestället jag efter leverantörens produktnummer. Får jag fel har jag bara mig själv att skylla på men det har hittils aldrig hänt.



          PS. Samma gäller oljerekommendationstabeller. Fråga Per
          Porsche Boxster S 2002

          Comment


          • #6
            Originally posted by 84jr0
            Finns ju Autoexperten och Meca så varför handla på Mekonomen? De förstnämda är även billigare
            Autoexperten är inte billigare än mekonomen. Bromsskivor bak brembo är 70spänn dyrare på autoe, stift 4spänn dyrare t.ex ;]
            Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
            Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

            Comment


            • #7
              Varför inte handla på Mekonomen som sagt? Deras listor har ju inte de satt ihop utan de kommer från leverantörerna, NGK, Castrol, osv.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Ringde till mekonomen.. dom skulle skriva en felanmälan. Pengar tillbaks kan man nog glömma tyvärr.

                Jag vet enhel del fel till i deras listor, men orkar inte bry mig mer..
                Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                X1/9
                www.kallebacksmotor.se

                Comment


                • #9
                  Gjorde felanmälan för 2 år sen ang. växellådsolja (Castrol) men den står fortfarande fel i listan.. Trots att jag personligen pratat med en Castrol-tant.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment

                  Working...
                  X