Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad krävs för att ha 20vt ok på 16vy?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad krävs för att ha 20vt ok på 16vy?

    Hej!
    Jag skulle behöva konkreta svar från nån kunnig om vad det e som krävs för att byta till brembo oken på min 16vt....

    Större skivor , andra belägg behöver ni inte nämna.

    Tack på förhand.

  • #2
    Särås borde veta..
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Är nog en heldel som måste bytas

      Kolla på fccuk, finns info någonstans där

      Särås hade väl inte brembo på sin?
      /Peter

      Comment


      • #4
        Tack, men min engelska är inte på topp..
        Särås får jag inte tag på .

        Comment


        • #5
          Borde väl inte behövas mer än 16" fälg, ok, skiva, belägg och adapter att fästa oket i? Möjligen spacer för att få plats med oket bakom fälgen? Om jag läst rätt är det vad som behövs för att få på dem på punton i alla fall.
          Har du problem med att låsa bromsarna nu, eller varför vill du ha dit andra? Personligen vill jag ha dem pga utseendet, men har ingen möjlighet att fixa adapter så blir i så fall att köpa Wilwood eller TarOx färdiga kit, men 16000 för utseende är en aning för mycket tyvärr.
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Nej, bromsvärkan e det inget fel på, bromsar minst lika bra som 20vt, jag lovar...

            men jag e trött på att byta skivor jämt o ständigt, dom e helt enkelt för klena, större o tjockare skivor borde vara bättre, dessutom så finns det bättre broms belägg att köpa till 20vt oken, ex carbotech, det kan man inte köpa till 16v...

            adapterplatta???? var får man tag på det ifrån?
            Har fått för mig att man blev tvungen att byta nåt typ spindlar aller nån länkarm??

            Comment


            • #7
              Såg en post i engelska om detta o tydligen så skulle man byta fjäderben o hela köret som sitter ihop med det ....
              http://www.garaget.org/?car=34508

              Comment


              • #8
                Spindeln måste definitivt bytas, har för mig att det var mer.

                20vt-skivorna går åt på löpande band om man kör intensivt oxo
                /Peter

                Comment


                • #9
                  Måste man byta mer än 1gång per år???

                  Mina skivor håller max en sommar, hoppas att det bättre med 20vt.

                  Dom värsta (köpta på mekonomen) slog sig efter en vecka, inte så farligt att man måste byta , men så irriterande.

                  Comment


                  • #10
                    Varför behöver man byta fjäderben och spindel? Dumma frågor för er som kan allt, men en annan får ju försöka lära sig så gott man kan ;-)

                    Pratade med Pean Stacke (om jag nu fick det rätt?) om bromsar och han förslog ett kraftigare belägg till min punto istället för TarOX samt byte av skiva till en slät, alltså inget borrat eller slitsat, pga att bättre klossar sliter ner skivan fort som bara den med bättre friktion där om man körde med "mjuka" slitsade TarOx skivorna. Vet inte om det är liknande problem för dig? Eller är det bara att de blir skeva? I så fall kanske det räcker med bättre kylning som per gjorde på sin 20VT för att få till det? Eller bromsa hårdare ;-)
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      Håller med dig, slitzade o borrade e rena skräpet om man kör med hårdare belägg.

                      Ja mina skivor blir skeva, men beror det inte på att jag bromsar hårt??? Hårt= mer värme villket resulterar i att skivorna blir skeva..

                      Vart med om många gånger där fram skivorna är röda som tomater...

                      Men vadå, får man inte bättre bromsvärkan av 20vt skivor och ok??
                      Om inte då e det ingen vits.

                      Comment


                      • #12
                        Du kanske tycker om att hålla foten länge på pedalen Fadi? I så fall värmer du skivan längre än om du bromsar kraftigt/rejält men på kortare tid. Kylning av skivan kan vara en bra idé. Se bara till att du riktar den kalla luften in i centrum av skivan och inte på sidan.
                        Slitsar/borrat kan inte vara helt fel. Både Ferrari och Porsche använder sig av detta
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #13
                          Känns lite som att om man har problem med att skivorna slår sig, då vill du ha mer massa att värma upp så inte tempskillnaden blir så stor så snabbt: alltså låt bli att skära bort något från skivorna. Mitt sätt att se det.
                          Hur det är med ferrari och porsche skivor bland dem som kör amatörbankörning vet jag inte (dumt att kolla på F1, de har säkert helt andra prioriteringar och bromstekniker). Men mina är slitsade pga utseende och inte funktion. Kanske samma på nästan alla ferrari och porsche som inte går hårt på bana?
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #14
                            slitzade o borrade funkar bra för ferrari o porche pga dom väl tilltagna storlekarna på skivorna, samt bra kylning o andra matrial i skivorna.

                            Men för oss dödliga så funkar dom dåligt om man har bättre belägg.

                            Freddan: brukar tänka på att inte hålla foten på bromsen längre än nödvändigt, men hur ser dina skivor ut efter ett spontant rejs på motorvägen där flera 160++ bromsningar kan ske.

                            Mina glöder om man bromsar från 200 ner till 0 i ett par omgångar.

                            Så det verkar som om jag behöver kylning eller sämre belägg hehe. Kör för övrigt med ferrodo belägg, funkar ok, dock tar dom slut snabbt.

                            Comment


                            • #15
                              Läste lite runt på FCCUK och det verkar som man måste byta en hel del...

                              driveshafts = Drivaxlar
                              hubs = Navet
                              track-rod ends = spindeln? Då blir det nya länkarmar.

                              Tydligen olika spårvidd på 20vt och 16vt. Finns det ingen annan lösning med färdigt kit där man inte behöver byta så mycket?
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment

                              Working...
                              X