Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupé 20vT äter bensin till frukost? :)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fiat Coupé 20vT äter bensin till frukost? :)

Hehe, har varit med om ett bensinstopp och ett nära på - bensinstopp idag med bilen.

Vädret idag har varit underbart med ett stort U och även fast jag sparar pengar som en tok till ny kamrem så kunde jag inte låta bli utan tog bilen, som var helt tom på bensin, åkte till närmaste mack och tankade i hela 20:- ( ). Tänkte att det skulle räcka till en liten mysig crusing runt stan. En cruising som slutade med att jag gasade lite för mycket och ute på motorvägen (hur kom jag dit!? ) så "slog" bilen av när jag körde fullgas, sen gick den riktigt ryckigt när jag saaaakta försökte köra den hem. Ca 100 meter hemifrån i den sista upförsbacken så gav den såklart upp och det fick bli till att rulla ner till busshållsplatsen och gå hem för att hämta bensindunk.

Visserligen bara 95-oktanig men bättre det än att bilen blir påkörd av en buss eller nått, så jag körde i ca 2.5 liter och åkte hem.
    Sen ringde pappa och frågade om jag ville komma över och kolla när han meckar med hans hoj och det är klart, så jag tog bilen och körde ruuuggigt sakta hela vägen (ca 7km kanske), första gången nånsin jag verkligen koncentrerat mig på att ta det lungt med Coupen.

Meeen det sket sig ju totalt såklart, efter att jag vart där en stund och börjat bege mig hemmåt så fick jag en ful röd Opel Calibra Turbo med en enorm vinge bakom mig som började en omkörning.. Svårt att låta bli att inte gasa då.. Vi höll ganska högt tempo en 2 minuter mellan varandra och sedan tutade vi lite när jag svängde av. För att säga lite om hans bil så gick den klart bättre än jag trodde, men hade ingen chans mot Coupén..
    Nåja, ca 1km kvar hem, och nu börjar bilen rycka igen!! AAH, 2.5 liter på... 1.2-1.4 mil? Suck, det kostar att ligga på topp.

Meningen med den här tråden kommer nu med den här frågan:

Är det någon som har mätt sin Coupés bensinförbrukning vid väldigt aktiv körning och kan säga vad förbrukningen ligger på ungefär? Nog tycker turbon om bensin i alla fall.
    Tidigare bilar:
    Volvo 480ES 2006-2007
    BMW 320i E30 2007-2008
    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
    + nån volvo 740 samt volvo 240

Ingen turbo förvisso, och ingen aktiv körare precis. Ligger mest o "krypkör" runt omkring i stan, accelerar praktiskt taget aldrig nämnvärt och är ganska så allmänt mjuk av mig på gasen....resultatet? Ja räkna inte med mycket mer än 500km på en tank...då tankar ja upp den tills det klickar av, och häller i nån skvätt till utöver de.

Räknat på 60l blir det ju ganska så nätt o jämnt 1,2 l/mil förbrukning, vilket får anses vara rätt mycket...!? Vad händer om man börjar köra lite mer aktivt o aggressivt, 1,5 l/milen??

Kanske på tok för mkt? Kanske dags för uppdatering av tändstift, bränslefilter?
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

Mvh
    Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

2l/mil är inga problem med tung högerfot
      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
      X1/9
      www.kallebacksmotor.se

Comment

Det är nästan så man lägger sig under bilen och letar efter läckan i tanken..
        16VT är väldigt törstig har jag märkt..
        Coupe 16VT - On the road

Comment

Stor skillnad i stadstrafik jäntemot långkörning, typ 200 mil motorvägskörning. Då fick ja ner den till ca 0,9, vilket var OK. Men då höll ja väl som mest 150-160 på vägarna då de gick...

Men det är nog dags ändå o byta tändstift o filter tror ja, finns inga uppgifter när de gjort sist och sj har ja inte gjort de än på 1 år.

Mvh
          Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

20:- ??? vilken bensinstation tillät det? det e knappt 1,5liter o det kommer man inte långt med , halva försvinner när du startar ;-)

Comment

Jag har varit uppe i 1.89 l/mil när jag körde på Kinnekulle förra året. Sparade inte på bensinen eller däcken
              Last edited by Freddan72; 28 March 2007, 23:11.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

Comment

Originally posted by Fadi
                20:- ??? vilken bensinstation tillät det? det e knappt 1,5liter o det kommer man inte långt med , halva försvinner när du startar ;-)
                Haha, jo det är lite patetiskt lite.

Här är ett kort på pärlan där den fick stå en stund utan bensin medans jag sprang hem och hämtade dunken.
                Attached Files
                Tidigare bilar:
                Volvo 480ES 2006-2007
                BMW 320i E30 2007-2008

Comment

Har åkt 115km på 8.66 liter, det går o få ner förbrukningen :=)
                  Visserligen inga race eller så men kört helt enligt vägvisarna och hastighetsgränserna
                  Har insett att Coupén inte dricker soppa som en kamel jämt

Comment

56 mil sen började bensin lampan lysa
                    http://www.garaget.org/?car=34508

Comment

Ary, det var snålt! Har bara klarat 0.87 under alla år.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

Comment

ja tycker min kärra (16vt) drar ganska precis litern när jag kör. Jag har 8km till jobbet så den hinner nästan aldrig bli varm...

Comment

Originally posted by qplinus
                          56 mil sen började bensin lampan lysa
                          56 mil? ahm...

Min lyser i princip alla gånger runt 42 mil... o får bensinstopp runt 52

Mvh
                          Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Originally posted by Ary
                            Har åkt 115km på 8.66 liter, det går o få ner förbrukningen :=)
                            Visserligen inga race eller så men kört helt enligt vägvisarna och hastighetsgränserna
                            Har insett att Coupén inte dricker soppa som en kamel jämt
                            Jag har också märkt att det faktiskt går att få Coupen att dra hyffsat lite om man håller sig under 3000rpm och inte låter turbon jobba så mycket. Att säga att det går att få den bensinsnål är väll en överdrift, men när jag köpte bilen och körde Malmö - Eskilstuna, 60mil, så räknade jag på en medelförbrukning på ca 1.1 mil ungefär (ganska simpelt räknat), och då låg jag i 130 - 140 med en hel del gaspådrag vid några tillfällen. Så kör man försiktigt så är nog 0.9 ingen omöjlighet i alla fall.
                            Tidigare bilar:
                            Volvo 480ES 2006-2007
                            BMW 320i E30 2007-2008

Comment

Originally posted by per
                              Ary, det var snålt! Har bara klarat 0.87 under alla år.
                              Jo jag blev lika förvånad när jag fick fram förbrukningen.
                              Nu kör jag hellre 85 än 95-100 för det gör en skillnad samt att planera körningen mer (typ rödljus, nedförsbackar etc). Har sett en annan sida hos Coupén som jag gillar starkt
                              När jag tankade mina 8.66liter så låg mätaren på botten så det var nog inte många deciliter kvar i tanken, tur nog så har jag macken 200m bort

Comment

Working...
                              X