Announcement

Collapse
No announcement yet.

Demontera växellåda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Demontera växellåda?

    Jag ska lämna in lådan för renovering men killen som utför jobbet har inte möjlighet att demontera lådan.
    Just nu är jag lite kluven om jag ska försöka mig på att demontera själv eller lämna in den till en mekaniker...
    För och nackdelar säger ju sig självt...en mekaniker kostar tid och pengar, men det kanske är värt det?

    Är det någon som vet om det är värt besväret att försöka?

    Mvh

  • #2
    vilken låda? och varför renovera?
    Fiat uno 355hk på 1.3 liter
    X1/9
    www.kallebacksmotor.se

    Comment


    • #3
      Renovera ?
      Växellådan? Till vilken bil? varför renovera?
      Annars har jag en sv.såld 5vxl. låda till 20vt... 8320 mil till salu... kan vara billigare än att renovera kanske ???
      ¤TOGGEX¤

      Comment


      • #4
        Det är en 16v, 96 som jag har. En låda till en 20v passar inte va?

        Och anledningen är en synkring som är dålig som jag stör mig på, och när lådan väl är öppnad passar jag på att byta det som är slitet...

        Comment


        • #5
          Testa att hälla i Slick50 för växellådor, har funkat bra i vissa bilar (bl.a. min Argenta).
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Jag har hört både positiva och negativa saker om Slick 50, vissa som rekommenderar det och andra som skyr det som pesten...

            Jag testade att byta olja förra säsongen till en lite mer trögflytande och mycket dyrare Tyvärr blev det ingen större skillnad.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Quiksilver
              Jag har hört både positiva och negativa saker om Slick 50, vissa som rekommenderar det och andra som skyr det som pesten...

              Jag testade att byta olja förra säsongen till en lite mer trögflytande och mycket dyrare Tyvärr blev det ingen större skillnad.
              Ja Slick 50 är lite rysk roulette. På min Lancia brukar jag Heal n toa för att komma runt det där med dåliga syncringar.
              Porsche Boxster S 2002

              Comment


              • #8
                Har inte hört talas om om att det skulle förstört en enda växellåda. Däremot klarar sig nog motorer med bra olja..

                Jag hade dålig synk på 2an vid 12000mil. Hällde i Slick50 inkl. ny olja (Castrol) då (1994). Efter ca 500mil var synkningen som ny! Perfekt.
                Nu har bilen gått 27000mil och det är fortfarande perfekt synkning på 2an..

                Men visst, det är säkert inte alla lådor som blir lika bra.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Ok... Jag hade ju kunnat testa Slick50 när jag bytte olja förra säsongen...
                  Men det är inte bara lite dålig synkning utan det är ganska rejält..
                  Jag tror att det enda raka är att byta ut synkringen...

                  Men är det ingen som vågar sig på en gissning om demonteringen?

                  Comment


                  • #10
                    Demontera lådan på en 16 ventilare önskar jag ingen.

                    gjorde det i somras när jag bytte koppling, ett rent och skärt helvete. Det ser jätte bra ut när man tittar på det. Det ser ut som att det bara är att lossa och släppa ner men......

                    det utrymme som finns för att få ner lådan är förlitet med några milimeter och man måste lossa mkt mer än man tror och på ställen man inte trodde fanns.

                    Värsta kopplingsbyte jag har varit med om.

                    Slutade med at jag fick lossa hela framvagnen för att få ner den 15mm och då gick det precis.

                    Värt att lämna bort?
                    självklart om man har råd för det är inget jag skulle göra själv igen.

                    Kostar?
                    Antagligen en hel del.
                    _____________________
                    Överlycklig äger till:
                    Fiat Coupe 16v Turbo -95

                    Comment

                    Working...
                    X