Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spacers?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spacers?

    Happ, då är man 4st 17''-fälgar rikare. (och några kronor fattigare)

    Dock så behöver jag ett par spacers för att kunna få på fälgarna på framdäcken eftersom Brembo-oken tar emot. Bredden behöver nog ligga på runt 13mm.

    Duger det med 3st 5mm spacers ifrån Biltema som jag sätter på rad, eller är det som att skjuta sig själv i foten? Visst, det är ju ingen topplösning men duger det som tillfälligt tills jag skaffar bättre grejor?
    Vilken firma rekommenderas annars vid köp av spacers?

    Tack på förhand /// FloRic
    Tidigare bilar:
    Volvo 480ES 2006-2007
    BMW 320i E30 2007-2008
    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
    + nån volvo 740 samt volvo 240

  • #2
    Titta i TurboNimitz projekt tråd.
    Manton Racing.
    Click here to visit Raceitaly
    ______________
    Fiat Coupe 20VT Plus -99
    Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
    Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
    Acura Legend 3,2l V6 -91
    SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

    "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
    Murphy´s law.

    Comment


    • #3
      Liknelsen med att skjuta sig i foten är väl inte helt opassande. Det du måste ha är spacers med navstyrning. Finns flera företag som sysslar med detta, eller så kan du komma billigare undan om gör en fin ritning och tittar in hos nån lokal mekanisk verkstad.
      Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
      Fiat Marea Weekend 1,6 -97

      Comment


      • #4
        Behöver du bara 13mm utan flytande kona så be manton fixa de åt dig med navstyrd spacers. Glöm inte köpa längre hjulskruvar då bara..
        With great power comes the bitches
        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

        Comment


        • #5
          Originally posted by Johannes
          Liknelsen med att skjuta sig i foten är väl inte helt opassande. Det du måste ha är spacers med navstyrning. Finns flera företag som sysslar med detta, eller så kan du komma billigare undan om gör en fin ritning och tittar in hos nån lokal mekanisk verkstad.
          Antog det, biltema-grejer brukar ju inte alltid innebära state-of-the-art teknoligi direkt..
          Men om jag sätter på 3st spacers Biltema och kör så fram tills maj ungefär, gör jag bort mig totalt då eller funkar det?
          Tidigare bilar:
          Volvo 480ES 2006-2007
          BMW 320i E30 2007-2008
          Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
          Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
          + nån volvo 740 samt volvo 240

          Comment


          • #6
            Originally posted by FloRic
            Antog det, biltema-grejer brukar ju inte alltid innebära state-of-the-art teknoligi direkt..
            Men om jag sätter på 3st spacers Biltema och kör så fram tills maj ungefär, gör jag bort mig totalt då eller funkar det?
            Nej jag tror inte det kommer funka. Men du kan ju alltid testa
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Behöver du verkligen så mycket som 13 - 15 mm?
              http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
              http://www.garaget.org/?car=38250

              Comment


              • #8
                Originally posted by Aloha
                Behöver du verkligen så mycket som 13 - 15 mm?
                Minst 10mm behövs i alla fall, ägaren innan mig (hjh175 här på forumet förresten, riktigt fin bil du har ) hade 15mm spacer och han sa att det var en glipa på några millinter så att 12-13mm skulle nog funka också. Om ingen kommer med någon info som säger att min bil kommer falla i delar om jag sätter på spacers ifrån Biltema så köper jag nog 4st 5mm och 2st 3mm imorgon och testar hur det funkar på min bil (13mm på varje sida).
                Om någon månad blir det dock riktiga grejor ifrån Manton Racing.
                Tidigare bilar:
                Volvo 480ES 2006-2007
                BMW 320i E30 2007-2008
                Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                + nån volvo 740 samt volvo 240

                Comment


                • #9
                  Originally posted by FloRic
                  Antog det, biltema-grejer brukar ju inte alltid innebära state-of-the-art teknoligi direkt..
                  Men om jag sätter på 3st spacers Biltema och kör så fram tills maj ungefär, gör jag bort mig totalt då eller funkar det?
                  Du måste kompensera för bultarna! Om du spacear 10-13mm utan att fixa längre bultar är det "flera varv" du förlorar på bultarna. Jag har blivit avråd till det (och då gällde de 3mm spacerplattor..), lyckligtvis fick jag med lite längre bultar när ja köpte mina fälgar.

                  Satte dit fälgarna idag å helvete va jobb de e med universal spacerplattor, fyfan, sen när ja väl fick dit de första hjulet såg ja att de var de ja skulle ha där bak så de var ju bara å ta dän igen..men men, bra blev det och skillnaden i grepp mot de lånade dubbfria vinterdäcken som alex sponsrade med är astronomisk!
                  Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                  Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                  Comment


                  • #10
                    Sen också, RÄKNA NOGA på hur mkt space-ning du behöver, jag mätte lite halvt första gången å fick de till 8mm-10mm för brembo-oken men 3mm räckte gott och väl!

                    Och om du spacar så lite fram behöver du inte spacea bak, skillnaden är obefintlig i princip
                    Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                    Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by smOOth
                      Du måste kompensera för bultarna! Om du spacear 10-13mm utan att fixa längre bultar är det "flera varv" du förlorar på bultarna. Jag har blivit avråd till det (och då gällde de 3mm spacerplattor..), lyckligtvis fick jag med lite längre bultar när ja köpte mina fälgar.

                      Satte dit fälgarna idag å helvete va jobb de e med universal spacerplattor, fyfan, sen när ja väl fick dit de första hjulet såg ja att de var de ja skulle ha där bak så de var ju bara å ta dän igen..men men, bra blev det och skillnaden i grepp mot de lånade dubbfria vinterdäcken som alex sponsrade med är astronomisk!
                      Härligt med lite kvälls/natt hjälp på en fredag.

                      Förlängda bultar har jag så det är lungt, fick med av han jag köpte fälgarna av.
                      Så du kör också med universial spacers då? Är det bara 3mm breddning du har då?
                      Tidigare bilar:
                      Volvo 480ES 2006-2007
                      BMW 320i E30 2007-2008
                      Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                      Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                      + nån volvo 740 samt volvo 240

                      Comment


                      • #12
                        japp de stämmer, mina breddar 3mm, behövdes inte mer än så.
                        Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                        Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                        Comment


                        • #13
                          Jag har ett par 15 mm spacers som jag ska sälja om du är intresserad. Dock har bara den ena av dem fullgod centrering för navet. Jag bifogar en bild.
                          Attached Files
                          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                          http://www.garaget.org/?car=38250

                          Comment


                          • #14
                            Jag har också 3mm, och då använder man fortfarande navstyrningen. Om du har tjocka spacers utan navstyrning så hänger hjulet bara i bultarna och så skulle jag aldrig våga/vilja ha det på min bil iaf. Det här handlar om säkerhet och det ska man aldrig snåla in på.
                            Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                            Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Aloha
                              Jag har ett par 15 mm spacers som jag ska sälja om du är intresserad. Dock har bara den ena av dem fullgod centrering för navet. Jag bifogar en bild.
                              Helt klart intressant. Några frågor bara..
                              Att den ena inte är riktigt centrerad mot navet, kan det göra att bilen/däcken på något sätt tar skada då? Tänkte om spacern på något sätt rör sig när den sitter på, fast det borde den väll inte?
                              Hur mycket vill du ha för dom där, något kantstötta, skönheterna då?
                              Tidigare bilar:
                              Volvo 480ES 2006-2007
                              BMW 320i E30 2007-2008
                              Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                              Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                              + nån volvo 740 samt volvo 240

                              Comment

                              Working...
                              X