Announcement

Collapse
No announcement yet.

Startproblem....

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Startproblem....

Efter byte av motor så skulle jag igår äntligen vrida på nyckeln...
    Vred en gång....han gick runt men starta inte...lät som bränslet inte hann ända fram typ....men ändå ett rätt så glädjande resultat då jag inte hade en aning om den skulle funka överhuvudtaget
    Men sen när jag vred för andra gången så var den sten död...så död så att den inte ens gör ett ljud, precis som det skulle vara något elektriskt som blockerar...

Andra noteringar som kan vara intressanta är att insprut. lampan börjar lysa på tänding efter kanske 16sek...och att tomgångsventilen(den som TurboNimitz har gjort guide för att rengöra) tickar högt när man sätter på tändningen....i kanske 15 sek...och precis 1 sek efter den tystnar så går insprut. lampan på...hmm...

jävla elektronik....

Nån som har någon idé?
    Fiat Coupe 16vt -95
    Depå - Projekt tråd - Garaget.org

Re: Startproblem....

Originally posted by Gustaf
    Efter byte av motor så skulle jag igår äntligen vrida på nyckeln...
    Vred en gång....han gick runt men starta inte...lät som bränslet inte hann ända fram typ....men ändå ett rätt så glädjande resultat då jag inte hade en aning om den skulle funka överhuvudtaget
    Men sen när jag vred för andra gången så var den sten död...så död så att den inte ens gör ett ljud, precis som det skulle vara något elektriskt som blockerar...

Andra noteringar som kan vara intressanta är att insprut. lampan börjar lysa på tänding efter kanske 16sek...och att tomgångsventilen(den som TurboNimitz har gjort guide för att rengöra) tickar högt när man sätter på tändningen....i kanske 15 sek...och precis 1 sek efter den tystnar så går insprut. lampan på...hmm...

jävla elektronik....

Nån som har någon idé?

Kanske låter dumt men dubbelkolla batteriet och polerna.
    Har i princip samma erfarenhet fast från mors bil. Där räckte det med att plugga om polerna o vänta nåra sekunder.

Comment

är tacksam för alla ideér men batterie är nytt och polerna kollade...
      ett roligt fakta är att jag testade att rengöra tomgångsventilen när jag hörde att det var den som ticka på tändning...och skitig som faen var den så det var nog bra att jag rengörde den....men tickandet blev högre efter tvätten.........hmm....
      Fiat Coupe 16vt -95

Comment

Har du tvättat motorrummet?

Comment

Har gjort det misstaget förr så nope,,,,nåt jag kan vara nyfiken på är vad som gör att insprut. lampan lyser...felaktiga komponenter & jordkontakter?
          Fiat Coupe 16vt -95

Comment

Vore bra om du kunde läsa av felkoder då kunde de sätta dig på rätt väg om inget annat.

Kollat styrdonet och alla kablar och reläer? Går bränsle pumpen när du vrider tändningen?
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

Comment

har ju tyvärr inte så stor möjlighet att kolla koderna, om jag inte lämnar in den då....

bränslepumpen går...jag får nog hissa upp skiten igen å börja leta fel...gud va tråkigt......
              Fiat Coupe 16vt -95

Comment

Originally posted by Gustaf
                är tacksam för alla ideér men batterie är nytt och polerna kollade...
                ett roligt fakta är att jag testade att rengöra tomgångsventilen när jag hörde att det var den som ticka på tändning...och skitig som faen var den så det var nog bra att jag rengörde den....men tickandet blev högre efter tvätten.........hmm....
                Min tickar också, tror inte det är den som orsakar problemet.
                3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

Comment

Har du ström fram till startmotorn? Funkar startmotorn? För även om startspärren går i ska ju den snurra om jag inte minns fel. Samt finns det verkligen BRA kräm i batteriet?

//PP
                  Last edited by ParkPre; 8 April 2007, 17:54.
                  Porsche 996 C2 -00
                  Volvo V60 D3 -12

Comment

Nu har helgen var fylld med baksmälla så de har inte hunnit med något mekande men jag har voltmätare, så jag vet att jag har bra ström men jag behöver hissa upp bilen igen och kolla startmotorn, det är helt klart nästa steg....
                    Fiat Coupe 16vt -95

Comment

...

...följer ditt arbete med största intresse! Hoppas allt ordnar sig för dig!

Vi och våra 16vt`s.........!
                      /Giallo Ginestra

Comment

lider med dig! bytte motor jag med.. och sen när jag fått tillbaka allt så visade det sig att jag lärade byta turbon också så nu har jag gjort det.. men då läckte det mellan turbon och grenrör även fast det inte skulle vara nån packning där.. nu har jag fixat packning. kan det läka där om man drar åt dem för hårt? sen så är det nån rem som låter också.. är det för att kamrem osv är nytt? att det ska slita in sig? MVH Rikard
                        Fiat Coupe 16v turbo - 94

Comment

Re: ...

Originally posted by plant
                          ...följer ditt arbete med största intresse! Hoppas allt ordnar sig för dig!

Vi och våra 16vt`s.........!
                          Ja usch...jag e lite trött på den just nu...har varit ute å lekt med hojen lite innan snön kom då och det känns bra att ha nåt som fungerar
                          Fiat Coupe 16vt -95

Comment

Originally posted by rikeke
                            lider med dig! bytte motor jag med.. och sen när jag fått tillbaka allt så visade det sig att jag lärade byta turbon också så nu har jag gjort det.. men då läckte det mellan turbon och grenrör även fast det inte skulle vara nån packning där.. nu har jag fixat packning. kan det läka där om man drar åt dem för hårt? sen så är det nån rem som låter också.. är det för att kamrem osv är nytt? att det ska slita in sig? MVH Rikard
                            Det låter lite underligt tycker jag att det ska läcka för att man drar åt för hårt...
                            Sen det där med remmen vet jag faktiskt inte...tycker också de låter lite konstigt men kanske....
                            Fiat Coupe 16vt -95

Comment

Kan man kolla felkoder själv? Typ räkna blinkningar på någon lampa?
                              Fiat Coupe 16vt -95

Comment

Working...
                              X