Announcement

Collapse
No announcement yet.

Importera en Coupe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Importera en Coupe

    Hejsan, har lite funderingar över hur det går till att improtera en bil från utlandet, t.ex. Tyskland. Vad jag förstått när jag läst på skatteverkets hemsida behöver man inte betala skatt (moms) i Sverige på bilens inköpspris om den har gått mer än 6000 mil eller är mer än 6 månader gammal. Stämmer detta?

    Har även läst att man behöver skyltar "importskyltar eller va dom nu hette) som kostar ca: 2000 kronor (gäller i 14 dagar) för att kunna köra bilen ur Tyskland. Sen tillkommer det även 1800 för besiktning i Sverige.

    Är informationen jag angett korrekt eller är jag helt ute och cyklar? Finns det några fler viktiga lagar?

    Har kollat runt lite på sajter som Eurogarage, mobile.de. Finsn de några fler bra sajter man bör kolla?

    Hur sker besiktningar i tyskland (tidsintervaller, kollas samma saker) ?


    Blev visst ett långt inlägg och många frågor men om någon kan hjälpa mig är jag väldigt tacksam.

    Har ni annars en Fiat Coupe att sälja till mig här i Sverige är jag intresserad

    Tacksam för svar //Fredda
    Det blev en GTV

  • #2
    Re: Importera en Coupe

    Originally posted by MrTengvall
    Hejsan, har lite funderingar över hur det går till att improtera en bil från utlandet, t.ex. Tyskland. Vad jag förstått när jag läst på skatteverkets hemsida behöver man inte betala skatt (moms) i Sverige på bilens inköpspris om den har gått mer än 6000 mil eller är mer än 6 månader gammal. Stämmer detta?
    Ja
    Har även läst att man behöver skyltar "importskyltar eller va dom nu hette) som kostar ca: 2000 kronor (gäller i 14 dagar) för att kunna köra bilen ur Tyskland. Sen tillkommer det även 1800 för besiktning i Sverige.
    Kommer inte ihåg exakt belopp, men det låter som det stämmer.
    Köper du från en riktig bilfirma i Tyskland hjälper dom dig med allt jobb med att fixa skyltar. Ingår även en försäkring som gäller några dagar så att du kan köra hem bilen till Sverige. Du betalar givetvis för jobbet, men slipper allt bök. Är du inte haj på tyska är detta något som rekommenderas starkt.
    Är informationen jag angett korrekt eller är jag helt ute och cyklar? Finns det några fler viktiga lagar?
    Har kollat runt lite på sajter som Eurogarage, mobile.de. Finsn de några fler bra sajter man bör kolla?
    Hur sker besiktningar i tyskland (tidsintervaller, kollas samma saker) ?
    Blev visst ett långt inlägg och många frågor men om någon kan hjälpa mig är jag väldigt tacksam.
    Har ni annars en Fiat Coupe att sälja till mig här i Sverige är jag intresserad

    Tacksam för svar //Fredda
    mobile.de borde väl räcka ett tag va...?
    Finns också en som heter autoscout24.de

    /alex
    Coupé 20VT LE -99 Svart
    Camaro V8 1LE -14 Röd
    Huracan V10 610-4 -14 Grå
    Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

    Comment


    • #3
      Finns lite info om import under "Coupe Info" -tråden.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Import

        Det mesta stämmer, men jag betalade över 2000 för regbesiktningen senast och glöm inte skrotningsavgiften på 1500:- Räkna med ca 10.000:- totalt för import av en bil inklusive resa, hotell etc.
        Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
        Lancia Thema Executive 3.0 CRD
        Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
        Ducati Multistrada 1000 DS

        Comment

        Working...
        X