Announcement

Collapse
No announcement yet.

Felkodsläsning och lite allmänna problem...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Felkodsläsning och lite allmänna problem...

    Har ett par frågor till er mer inbitna på området,
    1. nollställs MArelli-boxen (16VT) om man lossar batteripolen för en stund, eller måste den nollställas via serviceuttaget?
    2. Går det att få fram koder utan att använda FIAT verkstad, t.ex. har ngn av er provat Barnacles felkodsprylar?

    Har problem med att servicelampan lyser, har mätt av lambda som är ok, kollat alla givare till oljan, samt kylvattengivarna verkar fungera, eftersom den visar utslag på termometern.
    Har ni några förslag vad som brukar kunna gå sönder? MAP sensorn är bytt för 2 år sedan så den tror jag inte heller på...
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

  • #2
    "samt kylvattengivarna verkar fungera, eftersom den visar utslag på termometern."

    Fiat Coupe 16VT har säkerligen en kylvattengivare för mätaren och en för ECU, det har Lancia Delta Mk2 16V turbo i vilket fall (och de är ju lika som bär), båda sitter på termostathuset på Lancian, säkert samma på Coupe 16VT...
    www.lanciadelta.se

    Comment


    • #3
      jo, det är sant. Motorn är ur en Lancia Delta faktiskt, men de har lite olika givare på olja och vatten, ska pröva byta den blåa imorgon så får vi se om det gör någon skillnad...

      Men hur fungerar det med styrboxen och felkoderna?
      Fiat Punto GT - Turbo for fun

      Comment


      • #4
        Är det så att felkoderna inte nollställs när batteriet tas bort, utan att de ligger kvar 56 starter, eller dyl.? Gäller fortfarande 16VT MArelli-boxen.
        Fiat Punto GT - Turbo for fun

        Comment


        • #5
          Har efter en del begrundande, testande och inhämtande av fakta från flertalet källor kommit fram till att:

          1. Ta bort batteriet för att enklast radera en felkod. Minst 2 minuter ska batteriet vara frånkopplat. Om kontakten till vissa givare är lösa, kan det bara vara och peta dit den och insprutningslampan släcks.

          2. Vanligaste fel på min bil:
          Kontaktproblem samt at ngn sladd är avskavd, särskilt framme innan själva kontakten.

          Nu fungerar bilen fint och varvar hela vägen och har stabilt oljetryck osv Lite ovan vid att köra med EBV bara, måste ju upp på de högre växlarna för att få något bra laddtryck.
          Fiat Punto GT - Turbo for fun

          Comment

          Working...
          X