Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oljetrycksstyrning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oljetrycksstyrning?

    Har ett oroväckande lågt oljetryck efter nyrenoverad motor... SÅ jag börjar undra vad det är frågan om, ligger på 0,25 bar på tomgång, varm, kall runt 1 bar på tomgång, men då är ju tomgången högre... Dock lyser inte oljetryckslampan. Vid 2500 varv runt 2,5 bar tryck.
    Motorn är en 16VT.
    Är det någon som vet om det sitter någon reduceringsventil eller motsvarande som kan spöka på dessa modeller, alltså som ska "styra" oljetrycket?

    Ska tilläggas - har bytt givare (både oljetryck och low pressure warning).
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

  • #2
    eller är det så här lågt, har sett i tråden på teknik av raverfredde att liknande symtom finns även där, men det är ju så lågt att man blir skraj att det inte kommer fram någon olja alls. I oljefiltret finns det ju en ventil inbyggd som måste upp i 1,3 bar för att öppnas överhuvudtaget har jag läst mig till...
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

    Comment


    • #3
      Nu kommer jag inte ihåg exakt,men har för mig att man kan chimsa upp en fjäder som styr oljetrycket..
      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
      X1/9
      www.kallebacksmotor.se

      Comment


      • #4
        ok, vet du vad den sitter, har en oljepumplös som jag kan kika på om den sitter där, eller om den finns mer tillgänglig i motorfästet
        Fiat Punto GT - Turbo for fun

        Comment


        • #5
          Kommer inte ihåg..

          Men det borde rimligtvis vara en övertrycksventil iallafall som kan vara slut eller fastnat i öppet läge.. Det borde vara som en fjäderbelastad kula eller dylikt.
          Fiat uno 355hk på 1.3 liter
          X1/9
          www.kallebacksmotor.se

          Comment


          • #6
            jo, har en pump lös som jag kikat på, denna skall ju öppna först vid oljetryck cirka 4-5 bar för att förhindra problem med för högt tryck om jag förstått det hela rätt.
            Det blir väl att ta ner tråget igen då, suck, hoppades på att slippa det ju.
            Fiat Punto GT - Turbo for fun

            Comment

            Working...
            X