Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oljetempen samt oljetryckslampan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Oljetempen samt oljetryckslampan

    Tjena,
    innan jag river all instrumentering,
    tänds varning för lågt oljetryck när man vrider på tändningen för att sedan slockna när man startar?
    Hur snabbt ska oljetempen på mätaren till vänster stiga? Min stiger inte alls nämligen.
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

  • #2
    Korrekt! Oljepumpen står still när motorn är still. Den drivs mekaniskt.

    Min oljetemp rör sig långt efter vattentempen och är lägre än vattnet, utom vid väldigt hård körning, typ bana.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Men lampan ska alltså tändas???, för det gör den nämligen inte på min bil när man vrider på tändningen... hmm...
      Det där med oljetempen var intressant, men då verkar den kunna vara okej, tycker dock bara att den är graderad från 40 grader och den temperaturen borde oljan uppnå rätt snabbt
      Fiat Punto GT - Turbo for fun

      Comment


      • #4
        HAr börjat få ordning på det hela nu, ska fixa nya stift m.m. Trots lågt oljetryck så tändes bara lampan som hastigast när jag körde, ska nu bort med tråget och kontrollera vad det kan bero på.
        Fiat Punto GT - Turbo for fun

        Comment


        • #5
          Min oljetemp rör sig också uppåt senare än vattentempen, men är i regel alltid högre än vattentenmpen. Oljetempen brukar landa och ligga på strecket under 100. Nu när det blivit varmare dagar, 15-20 grader och jag kört lite hårdare i stan så går vattnet uppåt till 90 ca och oljetempen till typ 100.

          Speciellt under sommaren när ja ligger 140+ på motorvägen en bra stund så vill oljetempen upp över 100 tom, men det ha ralltid varit 0,5-1cm som bäst upp till det rödmarkerade området.
          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

          Mvh
          Joksi

          ¤ Garaget.org

          ¤ Joksi.net

          Comment


          • #6
            Har 2.0 16V också extern oljekyl som turbomodellerna?
            www.lanciadelta.se

            Comment


            • #7
              Originally posted by WOT
              Har 2.0 16V också extern oljekyl som turbomodellerna?
              Satt också och klurade på det. Tror faktiskt inte det.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                Kanske därav den snabbare och högre temperaturökningen
                Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                Mvh
                Joksi

                ¤ Garaget.org

                ¤ Joksi.net

                Comment


                • #9
                  Borde inte betyda nåt eftersom kylningen är termostatstyrd.. Men jag tror 16V har kyl, Joksi du kan väl böja dig ner o kika in på höger sida?
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Hur ska det se ut och var?
                    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                    Mvh
                    Joksi

                    ¤ Garaget.org

                    ¤ Joksi.net

                    Comment


                    • #11
                      Om du har en kylare sitter den till hö längst ned, framför hö framhjul. Ser ut som en kylare helt enkelt.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Och framför allt så ser man ju tunneln som leder luft till kylaren
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #13
                          har nu fått ordning på trycket i varje fall och det som var problemet var pickupen. Bytte den till en annan och fint oljetryck blev det Sen gäller det att ha tillräckligt med olja som någon skrev här med, gärna lite över maxmarkeringen. Nu har jag fina 3 bar kall motor och 1,5 varm, tyckte det borde vara i de krokarna eftersom motorn har nya lager och är rengjord inuti.
                          Fiat Punto GT - Turbo for fun

                          Comment


                          • #14
                            På tal om oljenivån, glömde av de lite sist så när ja kollade oljan hae ja kört lite för länge antar ja för stickan var snustorr.... hmm... men motorn varken gjorde missljud av sig lr hade lägre oljetryck för den delen.
                            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                            Mvh
                            Joksi

                            ¤ Garaget.org

                            ¤ Joksi.net

                            Comment

                            Working...
                            X