Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vinge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vinge

    Jag har sett ganska många bilder på ett antal coupés och undrar varför det inte är så vanligt att man sätter på en vinge?

    visst vissa kanske inte tycker det ser bra ut men personligen tycker jag det ser lite tomt ut utanvinge då det ändå är en sportbil. Skulle passa bra in med vinge tycker jag.

    visst kanske det kan vara lite sleeper varning annars men ändå.

    vad är era kommentarer?
    Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
    "With great power comes great responsibility"

  • #2
    Re: Vinge

    Originally posted by mcpot
    personligen tycker jag det ser lite tomt ut utanvinge då det ändå är en sportbil.
    Så här är det (faktiskt!): Det finns felkonstruerade karosser (läs Audi TT) och det finns korrekt konstruerade karosser. Som t.ex. Fiat Coupe.

    Fiaten behöver ingen vinge eftersom aerodynamiken är välgjord.

    Audi TT fick däremot en vinge efter ett år eftersom den är helt rund och blev livsfarligt instabil i högre fart.

    Varför behövs en vinge? Om vi undantar tjafs som utseende handlar det om högfartsstabilitet och marktryck.
    Fiaten har ovanligt skarpa kanter runt bakändan och en horisontell bagagelucka, vilket ger både och.

    Som vanligt med Chris Bangle's bilar. Han är noga med att de ska funka i verkligheten.. Kolla in plastklackarna i 5-seriens bakljus t.ex.! Ger bättre luftsläpp och mindre turbulens.

    Personligen har jag inte heller hittat nån spoiler som gör bilen snyggare.. Ännu..
    Fanns en användare som hette TheBoss runt '01 som hade en Hyundai Coupe-vinge.. Otroligt nog såg det inte helt tokigt ut. Emilio här på forumet har en helt ok oxå tycker jag.

    Men leta runt på styling-länkarna under Coupe-Info så kanske du hittar nån du gillar.
    Last edited by per; 16 May 2007, 22:22.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      vi är inte många men de finns folk som tycker en ordentlig vinge passar ...eller vad säger du per?
      Fiat Coupe 16vt -95
      Depå - Projekt tråd - Garaget.org

      Comment


      • #4
        Vinge

        Jag tyckte själv bilen såg ut som den saknade något så jag monterade dit en rejäl vinge och enligt mitt tycke blev det hela mycket bättre men som sagt var smaken är som baken.....

        Comment


        • #5
          Originally posted by Gustaf
          eller vad säger du per?
          Ja jag säger som i mitt inlägg nyss, har har inte sett nån jättesnygg ännu.

          Verkar fortfarande vara några fler som gillar utan vinge än med.. Men det hänger väl på den aktuella testosteron-nivån.. ..så med allt yngre Coupe-ägare blir det väl fler spoilers..?
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Vinge? ska vi flyga?
            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

            Comment


            • #7
              När jag köpte min Coupé så var jag fast besluten att inte sätta en vinge på bakluckan. Frågade killen som sålde den (då bilderna inte visade baksidan) om den var helt orginal. Jajamensan sa han. Dumt nog så frågade jag inte specifikt om det fanns en vinge på bakluckan. Väl i Stuttgart så såg jag vingen med en gång och tänkte "fan där fick man för man inte frågade". Jag hade köpt en enkelbiljett så det var bara att köpa bilen

              Så för summera så tycker jag inte att en vinge passar på baken. Men fick jag välja så känns den jag har helt okej
              Attached Files
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                Hittade en bild på "originalvingen".

                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                Comment


                • #9
                  Ja det stämmer bra Ante. Min fick också Eibach fjädrar (även de fanns som orginaltillbehör) från första dagen.
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #10
                    Ser ut som MS-kittet?


                    //PP
                    Porsche 996 C2 -00
                    Volvo V60 D3 -12

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by ParkPre
                      Ser ut som MS-kittet?


                      //PP
                      Det är MS Design vingen. En av få som passar. Hade de inte varit för den hade varit fastskruvad på min bil hade den åkt av

                      Så jag håller med freddan helst ingen men när de väl sitter en så är MS Designs bland de bättre.
                      With great power comes the bitches
                      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                      Comment


                      • #12
                        Så kommer jag och säger funktion före utseende Coupen behöver ingen vinge och måste man ha en så är MS Design något att ha.

                        Bakluckan är ändå "svag" på coupen så en större vinge skulle bara slita på den och böja upp den om man kör fort dvs.
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment

                        Working...
                        X