Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spökande varningslampa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spökande varningslampa

    Jag har en varningslampa som tänds på instrumentpanelen på min 16vt års-95, helt vind för våg när den känner för att tändas. , ser röd ut som en kontakt av något slag med några streck som sprutar ut något. Sitter ungefär i mitten av panelen tänds alltid vid start. Då instruktionsboken är på italenska är det lite svårt att förstå innebörden av lampan, hur släcker jag den utan att riva ner instrumentbrädan? Eller vad uppger den för fel? Tack på förhand / Jakob

  • #2
    det är insprut. lampan...varnar för flera olika motorfel...inget som spökar motormässigt för dig?

    annars får du åka till fiat å läsa av felkoderna....
    Fiat Coupe 16vt -95
    Depå - Projekt tråd - Garaget.org

    Comment


    • #3
      Jag hade liknande fel på min det visade sig med lite rotande i motorrummet hittade jag 3 slangar som bara hängde rätt ner. mera letande hittade jag 3 ansltningar som bara stack rätt ut. anslöt slangarna lampan håller sig lungn nu.

      Comment


      • #4
        Inga motorbekymmer

        Lampan slocknar ju mycket märkligt. Jag har igna som helst motorproblem, den går fint och känns bra felet verkar uppkomma märkliga sätt typ vid inbroms o nedväxling o dylikt. Jag har en kontakt en ljusblå som verkar lite trasig men det verkar vara vattentempgivare eller liknande den kan väll ändå inte ha med saken att göra?

        Comment


        • #5
          Låter ju som ett klassiskt glapp nånstans.. Eller vadsomhelst haha..

          Om det bara lyser vid nedväxling och motorbroms kan det kanske ha med bränsleavstängningen att göra? Att nåt tror att den SKA ha soppa då eller nåt..

          Men om det BARA lyser just då är det nog ingen fara eftersom det ändå inte ska komma nån soppa alls.
          Last edited by per; 16 May 2007, 22:18.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Forts...

            Tack för härliga svar. Det verkar ju vara till synes ett glapp faktiskt eller vad fan som helst. Ska kika alla kontakter tänkte jag. Jag tänkte på om det skulle kunna ha något att göra med tändkablar en kändes som ganska givmild när jag satte fast den kan vara ett glapp där kanske? Skulle det tända denna lampa eller bränslefilter kanske?

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              Låter ju som ett klassiskt glapp nånstans.. Eller vadsomhelst haha..

              Om det bara lyser vid nedväxling och motorbroms kan det kanske ha med bränsleavstängningen att göra? Att nåt tror att den SKA ha soppa då eller nåt..

              Men om det BARA lyser just då är det nog ingen fara eftersom det ändå inte ska komma nån soppa alls.
              Kan det vara så att spjällpotentiometern inte nollar när spjället är stängt?

              Panda 169

              Comment


              • #8
                Har du glapp i tempgivaren så tänds varningslampan pga att motorn går för kallt enl. datorn. Min varningslampa tändes lite allt som oftast i vintras, bytte givare och har inte sett lampan sedan dess. Fixa den mao. Dessutom går bilen för fett (chokar för bilen tror motorn är kall), inte bra för cylindrar och katt har jag hört.

                Edit:
                Kör du till Fiat och läser ut felkoderna så vet du var felet är, om du inte vill testa dig fram. Risken är väl iofs att den inte lagrat några fel men tänds den lite allt som oftast så borde det finnas någon kod lagrad.
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Felkoder

                  Märks det alltså på felkodningen, så är nog det bästa att göra så har funderat på det faktiskt borde va det smidigaste alternativet. Tack för all hjälp återkommer med upplösningen på fiatfenomenet haha!

                  Comment


                  • #10
                    ....

                    ...christiernin: håller du till vid ishallen typ?
                    /Giallo Ginestra

                    Comment


                    • #11
                      ishallen

                      aa någorlunda där, väldigt nära. För det mesta håller jag till där Själv?

                      Comment


                      • #12
                        Re: ishallen

                        Originally posted by christiernin
                        aa någorlunda där, väldigt nära. För det mesta håller jag till där Själv?
                        , tänkte väl...! Själv är det Luthagen! Vi får väl ses...!?!
                        /Giallo Ginestra

                        Comment


                        • #13
                          ...

                          ...hur går/gick det? Har självklart också problem med insp.lampan. Men min flimmrar av och till....
                          /Giallo Ginestra

                          Comment


                          • #14
                            Är det som på punton sitter det 2 givare till vattentemp, en som visar dig hur varmt det är och en som talar om för datorn hur varmt det är. Så det kan vara fel på sensorn till datorn utan att man vet om det (var det på min punto).
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by novisen
                              Är det som på punton sitter det 2 givare till vattentemp, en som visar dig hur varmt det är och en som talar om för datorn hur varmt det är. Så det kan vara fel på sensorn till datorn utan att man vet om det (var det på min punto).
                              ...och sensorn till datorn sitter....?
                              /Giallo Ginestra

                              Comment

                              Working...
                              X