Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fel bränsleblandning (för fet)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fel bränsleblandning (för fet)

    Var inne och felsökte idag och fick fel på lambdan, dvs. bränsleblandningen. Bilen går för fett och drar runt 1.6-1.7 liter per mil, enligt min mätning. Kunde jag iofsig ha räknat ut ändå, men nu vet man med säkerhet vad det beror på i varje fall.

    Bytte sond utan skillnad. Lampan är tänd när man kör lugnt och på tomgång. Tempgivare, dvs. den med blå kontakt är kontrollerad ok, dvs. visar upp rimliga ohmtal åtminstonde.
    Nya stift, kablar, bränslefilter, filter olja osv.inget trimchip eller dyl. allt original...
    Har mätt på matningsströmmen till lambdan, det ger 12V på en av de vita kablarna, den andra ligger på någonting runt 0,5 volt eller om det var runt 1,5 V. Ska inte båda de vita mata på med 12 V ?

    Känns som ett hack vid runt 2000 varv när man gasar också.
    Lampan tänds/släcks lite när den vill.
    Vad kan vara fel???
    Last edited by Freddan_BA; 23 May 2007, 21:38.
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

  • #2
    Kolla över alla jordpunkter. Spec den där boxen jordar. Kolla även kontaktdonet så att allt verkar helt och fint...


    //PP
    Porsche 996 C2 -00
    Volvo V60 D3 -12

    Comment


    • #3
      jepp, ska kolla upp det. Har kollat lite sporadiskt på jordningarna, men här måste det göras grundligt, så sant...
      Fiat Punto GT - Turbo for fun

      Comment


      • #4
        Kollat alla tempgivare? Termostaten ok..?
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          termostaten vet jag ioch för sig inte, men givaren mätte jag förut och den verkade fungera.
          Tycker det är konstigt...
          Temperaturen vid varm motor låg då på 74 grader, enligt datorn som kopplades in i bilen. Känns lite lågt iof sig, men ska man tro manualen slutar den kompensera för låg temp- redan vid 60 grader. På mätaren i bilen ligger tempen mellan 1/4 och halvvägs på mätaren.

          Hade en tanke om att ngn tidigare kanske har försökt billig-trimma bilen med motstånd på någon kabel, som ska lura ECU-n.
          Fiat Punto GT - Turbo for fun

          Comment


          • #6
            Tempmätaren ska väl ändå peka på en bit ÖVER hälften.. Kanske är så enkelt att den går kallt då?
            74grader är riktigt kallt det.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              borde väl inte gå så fett när den är 74 grader dock?
              /Peter

              Comment


              • #8
                Nej, precis som chorus säger borde den inte gå till närmelsevis så fett bara för att det är 74 grader. termostaten öppnar vid ca 84 grader. Möjligt är givetvis att termostaten inte är helt 100, men bara det borde inte ge dessa konsekvenser. Ska nämnas att co värde var ca 4% max det får vara är ca 0,4. alltså 10 ggr för högt vilket tyder på för mycket bränsle.
                Tändningen var ju ok enligt deras dator, varför jag inte tror att ngt är fel där.
                Fiat Punto GT - Turbo for fun

                Comment


                • #9
                  Sant. Men du borde nog byta termostaten ändå..
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    jepp, ska byt termostaten ändå hade jag tänkt, vill försöka hitta detta elände först bara....
                    Fiat Punto GT - Turbo for fun

                    Comment


                    • #11
                      låna map sensor

                      har nu felsökt alla givare, mapsensorn ger 0,5 volt istället för 1 volt. Övriga verkar ok, förutom att sensorn till insugsluften visar 1,5 men enl. lanciadelta-forumet ska den visa 2, men det ser jag snarare som en naturlig skillnad.

                      Därför tänkte jag höra om här finns någon med en sådan sensor man kan låna. Tillhörande 16VT. i stockholmstrakten.
                      eller någon som har en 16VT som inte har fullt upp hela helgen bara....Tar ca 10 min. att kolla detta.
                      Fiat Punto GT - Turbo for fun

                      Comment


                      • #12
                        Ingen slang in till MAPen som läcker? Vet inte hur spänging mot tryck borde vara, bara en tanke....
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          har nu bytt termostat, på enbart tomgång tändes inte lampan, ska prova med att köra imorgon så får vi väl se.... känns dock lite konstigt, för samma temperatur verkar det ju vara på mätaren...

                          nästan allt övrigt är ju kollat, om det nu inte skulle vara så att ECU-n är trasig på något sätt, men det har jag mycket svårt att tro.
                          Såg ut som den som satt på bilen innan läckte lite grann, men det är svårt att säga bara sådär.
                          Fiat Punto GT - Turbo for fun

                          Comment


                          • #14
                            nästa dag, nya tester har jag gjort, och värmen kom mycket snabbare. Det luktar fortfarande lite bensinaktigt om avgaserna när motorn är kall, men inte alls som det gjorde förut på tomgång varm. Lampan tändes inte en enda gång. Förutom att byta termostaten gjorde jag rent EBV-n, bytte även polerna på motståndet till motorfläkten.
                            Motorn når inte högre arbetstemp nu, men verkar må bättre och gå renare i gången än förut.
                            Slutsats: Även om man inte tror det är t.ex. termostaten, verkar det som om den påverkar ändå, i closed -loop mode, dvs. när motorn hämtar värden från alla givarna, för det gör den under ett visst varvtal, tror det är ca 2500 varv, när turbon inte laddar. Även på tomgång uppenbarligen.


                            Någon som vet varför cuopen rycker till lite nånstans runt 2000 varv, när man gasar på hårt, ungefär som om något kopplar in? Känns inte som något direkt fel, men ändå skumt!
                            Nån som känner igen fenomenet?
                            Fiat Punto GT - Turbo for fun

                            Comment

                            Working...
                            X