Announcement

Collapse
No announcement yet.

Halvkassa bromsar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Halvkassa bromsar.

    När jag köpte min Coupé var bromsarna helt ok, bet snabbt och bra och att få ABS'en att jobba var inga som hellst problem.

    Med tiden har de dock blivit sämmre, jag måste trycka in pedalen lite längre och det är en stummare känsla i pedalen. Jag hade liknande problem med min gammla Volvo 480 men då var det luft i bromsvätskan, fast problemet med Fiaten är att det är likadant även om jag "tramp-trampar" några gånger innan för att bygga upp bromsvätsketrycket, så jag tror inte det är vätskan som är problemet.

    Jag provbromsade några gånger idag, tröck verkligen ner pedalen så hårt jag kunde flera gånger och varje gång blev det samma "resultat". Bilen bromsar inte dåligt, men ABS'en går knappt igång förren under 50km/h och då bara svagt.
    Jag vet om att mina bromsklossar är påväg mot ett byte, det är inte många mm kvar på alla 4, men det bör ju fortfarande ge samma bromsprestanda som om de va helt nya nästan, eller?..

    Vad är det troligen som är felet?

    Puss /// FloRic
    Tidigare bilar:
    Volvo 480ES 2006-2007
    BMW 320i E30 2007-2008
    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
    + nån volvo 740 samt volvo 240

  • #2
    Byt klossarna.
    När byttes bromsvätskan sist? Det kan vara en bra idé att byta den också.
    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
    http://www.garaget.org/?car=38250

    Comment


    • #3
      Originally posted by Aloha
      Byt klossarna.
      När byttes bromsvätskan sist? Det kan vara en bra idé att byta den också.
      Ska byta! Vad kostar ett stycke hyffsade bromsklossar? Behöver inte vara några värsting Green Stuff grejer, men hyffsade klossar som håller för vanlig körning och lite hårda inbromsningar ibland, typ Mekonomens. (?)
      Bromsvätskan har inte varit bytt under min ägo så det är dags för ett byte där också, får göra båda samtidigt.

      Tack för hjälp.

      Förresten, bara en liten tanke jag kom på, finns det några mer smileys en dom få som finns åt vänster när man skriver ett nytt inlägg/topic
      Tidigare bilar:
      Volvo 480ES 2006-2007
      BMW 320i E30 2007-2008
      Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
      Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
      + nån volvo 740 samt volvo 240

      Comment


      • #4
        http://www.peansweden.com/belagg.htm

        Där har du lite vassare belägg än mekonomens, fast mekonomens duger nog fint. Själv så kör jag på Black Diamonds belägg och är nöjd. Jag vet att flera på forumet kör på carbotechs belägg (XP8?) och de ska tydligen vara ännu vassare men dammar och gnisslar mer.

        Mina kostade runt 1680:- för en sats till båda framhjulen. Carbotech kostar ungefär 1900:-.

        Vad gäller bromsvätska så rekommenderar jag Motul RBF 600 eller RBF 660. Prisvärd och bra bromsvätska.


        Du får skicka ett mess till Chorus eller någon och be honom införa fler smileys.

        EDIT: ändrade till rätt priser.
        Last edited by Aloha; 14 June 2007, 08:49.
        http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
        http://www.garaget.org/?car=38250

        Comment


        • #5
          Originally posted by Aloha
          [url]Mina kostade runt 1000:- för en sats till båda framhjulen. Carbotech kostar ungefär lika mycket.
          Sorry men det där är helt fel . Närmare 2000 kr får man räkna med för XP8.

          Floric, börja med att byta bromsvätskan. Vet du när förra ägaren bytte?
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            Payade 1800 för min XP8. enda negativa är väl tjutet men jäklar va dom biter när dom blivit varma
            With great power comes the bitches
            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

            Comment


            • #7
              Hoppsan, ja det var helt fel priser..
              1680:- betalade jag för mina black diamond, carbotech bobcat kostar 1640:- och XP8 1890:-
              http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
              http://www.garaget.org/?car=38250

              Comment


              • #8
                Originally posted by Aloha
                Hoppsan, ja det var helt fel priser..
                1680:- betalade jag för mina black diamond, carbotech bobcat kostar 1640:- och XP8 1890:-
                Bara ringa han, otroligt trevlig kille. Lite off topic men jag fyllde i kontaktförmuläret kvart över fem en fredag eftermiddag...kvart i sex fick jag ett samtal från Mr Pean himself prata säkert i en trekvart och fick otroligt bra med info om olika belägg m.m.
                DET kallar jag kundkontakt.
                With great power comes the bitches
                Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                Comment


                • #9
                  Kolla även under projekt, har en ny mod där som kan hjälpa överhettade bromsar.
                  + köp Carbotech-belägg! Helt fantastiska grejer.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    by the way, är det någon som lyckats bygga bort gnisslet, typ testat med dämparplattorna från biltema exempelvis. Fick nämligen det tipset från Mr Pean. Dock finns inget som håller på banan men där skiter man rätt lugnt i om de gnisslar...
                    With great power comes the bitches
                    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                    Comment


                    • #11
                      Jag rekomenderade en bromsvätske byte till dig när vi var vid Skokloster den såg inte bra ut och om jag minns rätt så hade du lite bromsvätska oxå. Så byt fort som fan

                      Ang. belägg kan jag rekomendera Ferodo DS2500 finns att köpa på Micro de är bättre än Mekonomens Mintex. Jag kör Ferodo bak, Pazzo kör både fram och bak.

                      Tror att de kostar 1200kr fram.
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by 84jr0
                        ätska oxå. Så byt fort som fan
                        Ang. belägg kan jag rekomendera Ferodo DS2500 finns att köpa på Micro de är bättre än Mekonomens Mintex. Jag kör Ferodo bak, Pazzo kör både fram och bak
                        VARNING för Micro kungens kurva, dom sa att dom beställde hem ds2500 till min 20v TTTTTT men dom hadde tagit hem till en 20VVVVV visade de sig när jag skulle montera bitarna en månad senare och när jag påtalade detta och var till butiks(h-e) vill han inte erkänna detta utan kassakvitto jag har/hadde bara lager order sedel i min hand
                        Dom hadde strulat vid beställningen tidigare å fått hem fel innan dessa sista som också var fel

                        Så ds2500 fick beställas via coupeteile.

                        De är beläggen till alfa coupe/spider 24v som används,
                        har samma OK som vi om du letar....
                        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                        S/y Mascot
                        S/y Rebell
                        20vT
                        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by pazzo
                          VARNING för Micro kungens kurva, dom sa att dom beställde hem ds2500 till min 20v TTTTTT men dom hadde tagit hem till en 20VVVVV visade de sig när jag skulle montera bitarna en månad senare och när jag påtalade detta och var till butiks(h-e) vill han inte erkänna detta utan kassakvitto jag har/hadde bara lager order sedel i min hand
                          Dom hadde strulat vid beställningen tidigare å fått hem fel innan dessa sista som också var fel

                          Så ds2500 fick beställas via coupeteile.

                          De är beläggen till alfa coupe/spider 24v som används,
                          har samma OK som vi om du letar....
                          Kör du dem bak? Jag har en låda liggandes men efter som dom inte såg identiska ut så var det inget byte för mig.
                          Porsche Boxster S 2002

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by TobbeC
                            Kör du dem bak? Jag har en låda liggandes men efter som dom inte såg identiska ut så var det inget byte för mig.
                            Dom är till fram, brembo 20vT kontra standard till 20v..

                            Har du en låda ds2500??
                            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                            S/y Mascot
                            S/y Rebell
                            20vT
                            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by TobbeC
                              Kör du dem bak? Jag har en låda liggandes men efter som dom inte såg identiska ut så var det inget byte för mig.
                              Jag kör DS2500 bak de passade som handen i handsken bak i mina ok.
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment

                              Working...
                              X