Announcement

Collapse
No announcement yet.

Missljud eller inte?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Missljud eller inte?

Tjenare

En fråga har jag här, hoppas någon kan ge mig ett svar eller en rimlig förklaring.

Varför har min motor "missljud" (vet ej om det är det) så fort den kommer upp i "arbetstemperatur", men när den är kall så låter den knäpptyst.

När den börjar bli varm så börjar den "smattra" , smattrar snabbare o högre när man varvar. Det är inget sånt metalliskt klong klong ljud, men kanske låter de som ventil tick av nåt slag.

Men mina erfarenheter av motorer är precis tvärtom, när de är kalla så brukar div missljud isf uppenbara sig, för att allt som oftast försvinna när motor och olja blivit varm

E rätt störigt faktiskt, för när den stått ett par timmar eller över natten och jag startar den första gången och provgasar så låter den rent o fint, som om den vore ny liksom. Men efter en kort stunds körning så börjar smattrandet sakta mn säkert...

Har inte själv snackat med någon som förstår sig på de, som kanske kunde urskilja genom att lyssna vad det är, men över internet har ja fått höra att det kan vara insprutarmunstyckena som på just Coupéer är ganska högljudda!?
    Last edited by Joksi; 14 June 2007, 18:52.
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

Mvh
    Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Ingen som har nån idé?

Mvh
    Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Kanske är dags att fråga en mekaniker?
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

Comment

När lyssnar du? Ingående axel i lådan kan ju skallra en del utan att det är nån fara tydligen. Testa att trycka ner kopplingspedalen isf..
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

Comment

Originally posted by per
          När lyssnar du? Ingående axel i lådan kan ju skallra en del utan att det är nån fara tydligen. Testa att trycka ner kopplingspedalen isf..
          Sådant där ljud hade jag innan min koppling gav upp, försvann när ja tryckte ner pedalen. Har inte längre sådant missljud...

Det här är något från motorn alltså...

Mvh
          Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Ljud måste vara en av de svåraste sakerna att få hjälp med via ett forum om man inte kan specificera vart någonstans det kommer från. Säg t.ex. att det låter när man svänger. Första som dyker upp är drivknutsproblem. Så var kommer det smattrande ljudet ifrån? Toppen, botten, sidan??
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

Comment

Jo, ja är faktiskt medveten om detta faktum.

Har inte riktigt lyssnat varifrån, mer än att det verkar komma "uppifrån" motorn...alltså när ja tar bort oljepåfyllningslocket från toppen med motorn igång på tomgång så låter det tydligare från oljepåfyllningshålet.

Mvh
              Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Working...
              X