Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lågt oljetreyck

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    16VT har oljekyl oxå! Jag menar bara att om motorn ligger på 60grader pga av taskig termostat kommer oljan oxå göra det. (vid hyfsat lugn körning)
    Last edited by per; 25 June 2007, 14:14.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #32
      ait, och då är vi tillbaka i det att de då troligtvis inte är tempmätaren som visar fel, för då borde oljetempen visa rätt.

      Byte av termostat verkar således vara av godo. Ville försäkra mig om att det verkligen var problemet. För jag minns inte att det blev bättre på barren när jag bytte den nämligen...

      Comment


      • #33
        Min oljetemp rör sig absolut inte, till skillnad från vattentempen, som ligger vid normal körning runt 75-80 ochvid varma dagar opch trafikköer vid 90.


        Oljetempen däremot ligger i princip alltid mellan 90 och 100. I somras på autobahn var den uppe i 120-130, men då hade ja kört i timmar och det var nära 40 grader ute!

        Så min oljetemp följer inte samma betendemönster som vattnet, alltså varmare när man krypkör eller står still, och kallare när man kör iväg. Inget som iaf märks på mätaren.
        Last edited by Joksi; 25 June 2007, 14:20.
        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

        Mvh
        Joksi

        ¤ Garaget.org

        ¤ Joksi.net

        Comment


        • #34
          Gasar man på blir oljan varmare, visst.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #35
            Liten extra frågoa, hmmm.
            Före motorbytet (alltså med orginalmotor anno 2000) hade jag spik 3 oljetryck hela tiden.
            Nu med Togges motor (alltså anno 1997) har jag 1,5 vid tommgång när motorn är varm.
            Nån som har koll?

            Comment


            • #36
              jepp, det är inget fel med 1,5 vid tomgång, 1,1 bar enl. instr. manualen på tomgång (om jag kommer ihåg rätt), så du behöver inte vara orolig!
              Fiat Punto GT - Turbo for fun

              Comment


              • #37
                Så här står det i verkstadsmanualen för 20V och 20VT:

                Operating pressure at a temperature of 100 degrees C

                idling > 1 bar
                at 4000 rpm > 4 bar

                Alltså, så länge den ligger över 1 bar vid tomgång så är det normalt.


                EDIT: Kan ju komplettera med vad som står för 16V(T) också bara för sakens skull..

                16V: at idle speed 0,8 bar. At 4000 rpm 5 bar.
                16VT: at idle speed 1,1 bar. At 4000 rpm 5,5 bar.

                Last edited by Aloha; 6 July 2007, 18:50.
                http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                http://www.garaget.org/?car=38250

                Comment


                • #38
                  Originally posted by mr_Aschberg
                  Liten extra frågoa, hmmm.
                  Före motorbytet (alltså med orginalmotor anno 2000) hade jag spik 3 oljetryck hela tiden.
                  Nu med Togges motor (alltså anno 1997) har jag 1,5 vid tommgång när motorn är varm.
                  Nån som har koll?
                  Har du samma sorts olja då?
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #39
                    Jag har också lägre oljetryck efter motorrenoveringen, c:a 1.5 bar mot tidigare c:a 2 bar. Jag har även noterat att oljetempen är högre nu, kommer upp till nästan 100 grader om jag står still länge, det gjorde jag bara om jag körde riktigt hårt innan. Antar att det hänger ihop, men vet inte åt vilket håll
                    /Peter

                    Comment

                    Working...
                    X