Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lite motorproblem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lite motorproblem

    Jaha, då har man fått något nytt att bita i.

    Körde hem ifrån jobbet idag och allt var som vanligt. Låg o cruisa i ~180 när jag nästan var hemma. Då dog elen igen helt utan förvarning. Hopp tänkte jag, måste ta tag i det här idag.
    Fortsatte hem och bilen gick som vanligt tyckte jag. Stannade på uppfarten för att öppna garaget. Då tyckte jag att bilen lät annorlunda och att det kanske skakade mer i kupen än vanligt. Jag trodde att jag inbillade mig och körde in bilen i garaget.

    Nån timme senare gick jag ner och bytte säkring samt felsökte och hittade elfelet. Provstartade bilen för att se så att allt fungerade. Då märker jag tydligt hur ljudet har förändrats. Den låter inte alls lika fint som vanligt, dessutom så går den lite ojämnt. Det vibrerar mycket mer i hela bilen känner jag också.
    Insprutningslampan lyser dessvärre också så något är galet.

    Går ut och tittar under huven och motorn vibrerar mer än vanligt.
    Bilen går att köra men den går ojämnt, har inte vågat köra mer än utanför garaget efter att jag upptäckte det här.

    Vad kan ha hänt? Jag har inte gjort någon motortvätt och jag har inte gjort något särskillt med bilen. Bilen gick jätte fint på väg hem och jag vet inte när insprutningslampan började lysa då säkringen gick precis innan jag svängde av ifrån motorvägen (Det är ca 1 min ífrån mitt hem).

    Jag pillade lite under huven när jag letade efter elfelet, men jag tror att problemt började innan det. Men jag är inte säker.

    Jag vet inte riktigt vart jag ska börja nu...
    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
    http://www.garaget.org/?car=38250

  • #2
    Åk till verkstad och läs av felkoderna. Det borde det finnas då varningslampan för insprutningen lyser.
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      Jag gick ner för testa tändspolarna efter tips ifrån Almir.
      Skruvade loss kåpan och tryckte lite på alla kablar o kontakter runt om i motorrummet. Sen startade jag motorn för att lyssna hur den lät innan jag skruva loss någon spole.
      Då gick bilen som en klocka! Ingen insprutningslampa eller någonting konstigt alls.
      Testade gasa lite och den lät som den ska.
      Bestämde mig för att ta en lite provtur och körde mycket lugnt o försiktigt tills den kom upp i temperatur. På vägen hem så pressade jag den ganska hårt och den betedde sig som normalt.
      Rullade hem och skruvade på kåpan igen och nu fungerar den som vanligt igen.

      Någon som har en teori om vad som kan ha hänt? Jag vet att när jag kom hem efter jobbet så var den ganska varm. Fläkten gick när jag stängde av den.
      Hur länge ligger felkoderna kvar och går de att läsa i efterhand?
      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
      http://www.garaget.org/?car=38250

      Comment


      • #4
        Bra att det löste sig, hoppas det inte återkommer nu. Vi får beställa en varsin widget snart så kan vi läsa av felkoderna själva.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Problemet är inte löst.

          Åkte till jobbet idag, funka perfekt hela vägen.
          Åkte till barkarby efter jobbet och bilen gick helt perfekt då också.
          Parkerar och startar bilen ca 15 min senare för att göra ett ärende. Då går bilen skit igen och lampan lyser. Hoppar ut och tar en annan bil... Kommer tillbaka efter nån timme och öppnar huven för att låta motorn svalna lite. Efter ytterligare ett par timmar är det dags att åka vidare. Startar bilen och den går precis som den ska igen.
          Åker en kort sträcka på ca 4 - 5 km, med ett ägg under pedalen. Kränger på mina nya däck vilket tar ca 20 min. Ska sen åka iväg därifrån men då går bilen skit igen och lampan lyser. Stannar o väntar ca 20 min med motorn avstängd men det hjälper inte.
          Är tvungen att ta mig hem så jag börjar en försiktig färd hemmåt. Bilen går ryckigt och lixom hackar fram, särskillt på varv runt 2000 och under.

          När det inte är så långt kvar hem vill jag testa om det går att varva bilen över 4000 varv. När bilen når precis över 4000 varv känner jag en ordentlig boost och lampan slocknar. Sen växlar den mellan att gå bra och dåligt samtidigt som lampan slocknar o tänds. Den går dock mest som den ska. Detta sker under kanske 20 sekunder. Efter det så är lampan släckt och den går som den ska. Lampan tänds inte igen och bilen går perfekt resten av vägen hem (ca 2 min hemifrån).

          För mig är det här felet hur skumt som helst... Tittade lite i motorrumet också och upptäckte att det har läckt lite kylvatten på höger sida om motorn. Jag ser inte exakt vart det kommer ifrån men det har runnit längs högra sidan på motorn och vidare ner på växellådan. Det rör sig dock inte om några stora mängder, men det syns tydligt. Har ingen aning om det kan ha med saken att göra.

          Ska försöka läsa ut felkoderna men har svårt att hinna svänga förbi en verkstad den här veckan. Nästa vecka hade vi tänkt resa bort, men är osäker på vilken bil vi kommer att resa med, nu när dessa problem har uppstått.
          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
          http://www.garaget.org/?car=38250

          Comment


          • #6
            När den väl går dåligt.. går den dåligt på fullgas då också?
            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

            Comment


            • #7
              Isåfall kan det vara lambdan som är knas.

              (Om det är som Ivan säger. Tror det är det han fiskar efter )


              //PP
              Porsche 996 C2 -00
              Volvo V60 D3 -12

              Comment


              • #8
                Originally posted by Fuel
                När den väl går dåligt.. går den dåligt på fullgas då också?
                Ja, den går dåligt hela tiden, men när man kommer över ca 2500 - 3000 varv så känns det inte lika mycket, men den har mindre kraft än vanligt. Det var första gången som jag testade gasa över 4000 varv igår när lampan är tänd så jag vet inte om en alltid beter sig som igår (att lampan slockna och den går som vanligt) när man gasar på över 4000 varv.

                Men jag tycker att det känns som att den hoppar över en cylinder.. det känns som att man kör 4 steg framåt och 1 steg bakåt när den 5 cylinder skulle ha tänts. Ska åka till jobbet nu, får se hur den beter sig idag.
                http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                http://www.garaget.org/?car=38250

                Comment


                • #9
                  Låter som glapp i en av tändkablarna lr spolarna... iom att du tryckte lite på dom så funka de men att felet kommer tillbaka lite då o då tyder på glapp tycker jag.
                  With great power comes the bitches
                  Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                  Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                  Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by TurboNimitz
                    Låter som glapp i en av tändkablarna lr spolarna... iom att du tryckte lite på dom så funka de men att felet kommer tillbaka lite då o då tyder på glapp tycker jag.
                    Ja kanske, fast inget stämmer riktigt tycker jag. Jag tror inte att felet åtgäradades av att jag tryckte på kablarna utan det berodde nog på att bilen hade stått o svalnat.

                    Om det vore glapp så borde kablen glappa mer när motorn är kall. Tycker jag iaf...

                    Bilen går alltid perfekt när den är kall och jag kan köra hur långt som helst utan några som helst problem. Det är när jag stänger av den en lite längre period och motorn fortfarande är varm när jag startar den igen som den krånglar.
                    Till exempel så körde jag till en mack för att tanka efter jobbet. Tankningen tog ca 3 min och när jag startade bilen så gick den fortfarande perfekt hela vägen hem. Nästan hemma så stannade jag i en butik o handlade. Det tog 30 minuter. När jag startade bilen efte rdet så lös lampan omedelbart och den gick dåligt. Efter ca 3 minuters blandad körning så slocknade lampan och bilen gick precis som den skulle resten av vägen hem.
                    Igår när jag bytte däck så tog det också ca 30 minuter. Men lampan vägrade slockna under de första 3 milen. Först när jag närmade mig hemmet och jag drog på lite så slocknade den.

                    Torvalla vill ha mellan 500 - 1000 kr för att läsa av felkoderna. Priset beror på hur omfattande det är att läsa av felet...

                    Det verkar ju vara väldigt lätt att bygga en adapter som man kopplar mellan datorn o bilen. Ingen som har testat bygga en?
                    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                    http://www.garaget.org/?car=38250

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Aloha
                      Ja kanske, fast inget stämmer riktigt tycker jag. Jag tror inte att felet åtgäradades av att jag tryckte på kablarna utan det berodde nog på att bilen hade stått o svalnat.

                      Om det vore glapp så borde kablen glappa mer när motorn är kall. Tycker jag iaf...

                      Bilen går alltid perfekt när den är kall och jag kan köra hur långt som helst utan några som helst problem. Det är när jag stänger av den en lite längre period och motorn fortfarande är varm när jag startar den igen som den krånglar.
                      Till exempel så körde jag till en mack för att tanka efter jobbet. Tankningen tog ca 3 min och när jag startade bilen så gick den fortfarande perfekt hela vägen hem. Nästan hemma så stannade jag i en butik o handlade. Det tog 30 minuter. När jag startade bilen efte rdet så lös lampan omedelbart och den gick dåligt. Efter ca 3 minuters blandad körning så slocknade lampan och bilen gick precis som den skulle resten av vägen hem.
                      Igår när jag bytte däck så tog det också ca 30 minuter. Men lampan vägrade slockna under de första 3 milen. Först när jag närmade mig hemmet och jag drog på lite så slocknade den.

                      Torvalla vill ha mellan 500 - 1000 kr för att läsa av felkoderna. Priset beror på hur omfattande det är att läsa av felet...

                      Det verkar ju vara väldigt lätt att bygga en adapter som man kopplar mellan datorn o bilen. Ingen som har testat bygga en?
                      En widget kostar inte mer än 1000kr då kan du läsa av själv. Köp en sån!
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by 84jr0
                        En widget kostar inte mer än 1000kr då kan du läsa av själv. Köp en sån!

                        Fast att bygga ihop en sån här själv och sedan koppla in datorn duger bra åt mig och kan inte kostar mer än ett par kronor.

                        http://www.coupediagnostics.co.uk/co...ectronics.html
                        http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                        http://www.garaget.org/?car=38250

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Aloha
                          Fast att bygga ihop en sån här själv och sedan koppla in datorn duger bra åt mig och kan inte kostar mer än ett par kronor.

                          http://www.coupediagnostics.co.uk/co...ectronics.html
                          Klarar du av att löda ihop en sådan så varför inte
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #14
                            Här finns det massa roligt, kanske nån kabel som passar coupen direkt?
                            http://www.elekma.com/epages/Kaupat....=/Shops/Elekma
                            -Coupe 16vt -95-
                            -Punto 60 -06-
                            -Alfa 156 JTS -04-

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Fyr
                              Här finns det massa roligt, kanske nån kabel som passar coupen direkt?
                              http://www.elekma.com/epages/Kaupat....=/Shops/Elekma
                              Där fanns det lite att välja på. Jag har sett liknande kablar på tradera, men kontakten på coupén ser väl inte ut så där?

                              Jag ska bygga en sån där adapter imorrn om jag har alla komponenter hemma så får vi se om det fungerar sen.
                              http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                              http://www.garaget.org/?car=38250

                              Comment

                              Working...
                              X