Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hyr bra går en fiat cupe i fart? 100-200 km/h

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by novisen
    Min coupe gick på 225/35-18 Eagle F1. Punton däremot beter sig som du skriver, aningen toe out samt slitna länkarmar fram och bussningar som håller bakvagnsvaggan (heter det va?) gissar jag är mitt problem. Främre länkarmar är nog slitna på din coupe. Gissar att den momentstyr rätt bra när du accar också, och drar och åker om det är minsta spårighet i vägen?
    Momentdrar, Ja det gör den. Spårkänsligheten tycker jag har försvunnit efter att jag bytte däck och gjorde framvagnsinställning (finns inga inställningsmöjligheter i bakvagnen alltså ingen fyrhjulsinställning). När man bromsar hårt i hög fart vill den också åka lite hit och dit.

    Är det ett tecken på slitna länkarmar? Hur då slitna utmattade i materialet?

    Comment


    • #17
      Dämparna kan vara helt slut och då blir väghållningen skit!

      Första gången jag sänker en bil med endast fjädrar och jag är riktigt missnöjd, ser snyggt ut men inte bra alls ur väghållnings synpunkt.
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #18
        Originally posted by 84jr0
        Dämparna kan vara helt slut och då blir väghållningen skit!

        Första gången jag sänker en bil med endast fjädrar och jag är riktigt missnöjd, ser snyggt ut men inte bra alls ur väghållnings synpunkt.
        Fast sammtidigt så märker man ju om dämparna är slut. Isåfall vinglar ju bilen en del och känns gungig och mjuk i kurvor, plus att dämparna bör slå igenom en hel del när bilen är sänkt. De symptom han beskriver lutar snarare åt dålig framvagnsinställning.
        Tidigare bilar:
        Volvo 480ES 2006-2007
        BMW 320i E30 2007-2008
        Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
        Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
        + nån volvo 740 samt volvo 240

        Comment


        • #19
          Originally posted by FloRic
          Fast sammtidigt så märker man ju om dämparna är slut. Isåfall vinglar ju bilen en del och känns gungig och mjuk i kurvor, plus att dämparna bör slå igenom en hel del när bilen är sänkt. De symptom han beskriver lutar snarare åt dålig framvagnsinställning.
          Den är som sagt nyligen inställd. Gjorde ingen skillnad.

          Comment


          • #20
            Originally posted by Linus
            Den är som sagt nyligen inställd. Gjorde ingen skillnad.
            Sorry, läste inte längre riktigt noga först.
            Det du beskriver att bilen åker "lite hit och dit" när du bromsar i hög fart kan ju som 84jr0 sa bero på dåliga dämpare. Men då bör ju bilen vara allmänt lite gungig och att chassiet lutar mer än vad det bör vid hård kurvtagning. Jag är dock ingen expert på området men jag tyckte inte att min gammla Volvo 480 ES med jordens sämsta dämpare (som i att när man satt 3 pers eller mer i bilen så var dämparna bak i botten) gick helt ok att köra 140 - 160 med utan att man behövde vara självmordbenägen. Bromsar man i hög fart ska ju bilen endå inte "vingla" omkring, även om dämparna är lite slitna.
            Tidigare bilar:
            Volvo 480ES 2006-2007
            BMW 320i E30 2007-2008
            Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
            Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
            + nån volvo 740 samt volvo 240

            Comment


            • #21
              Originally posted by Linus
              Momentdrar, Ja det gör den. Spårkänsligheten tycker jag har försvunnit efter att jag bytte däck och gjorde framvagnsinställning (finns inga inställningsmöjligheter i bakvagnen alltså ingen fyrhjulsinställning). När man bromsar hårt i hög fart vill den också åka lite hit och dit.

              Är det ett tecken på slitna länkarmar? Hur då slitna utmattade i materialet?
              Armarna sitter fast i bilen med gummibussningar (2 fram och 1 bak?) De torkar ut och börjar glappa så framhjulen kan svänga en aning hur de vill utan att du kan kontrollera dem. Gissar att bussningarna i bakvagnen också kan ge upphov till problem att hålla bilen på vägen, fast det brukar ju kunna slå och banka lite över ojämnheter om bussningarna börjar bli slitna (och det gör det ju ändå med 225/35 och sänkt coupe). Men folk här verkar inte tro att det har med länkarmana att göra så jag är nog ute och cyklar, brukar vara det
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #22
                Linus--->
                om du inte byter dämpare vid sänkning så blir bilen troligvis gungig/hoppig då dämparna får ett nytt arbetsområde och tappar styvheten, blir nog allrig riktigt bra med orginal dämparna och sänkfjädrar.
                -Coupe 16vt -95-
                -Punto 60 -06-
                -Alfa 156 JTS -04-

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Fyr
                  Linus--->
                  om du inte byter dämpare vid sänkning så blir bilen troligvis gungig/hoppig då dämparna får ett nytt arbetsområde och tappar styvheten, blir nog allrig riktigt bra med orginal dämparna och sänkfjädrar.
                  Nej det bästa vore nog att byta dämparna också men det måste ju finnas massor av folk här på forumet som kör med sänkfjädrar och originaldämpare och de verkar ju inte ha några problem. Bussningarna ska jag iallafall byta när jag får lust.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by FloRic
                    100 - 150 gör min chippade på ca 5.5 - 5.6 sekunder.
                    Vad har ni andra för värden mellan 100-150?
                    Själv kör jag en vanlig 20V och mina tider ligger ju klart över FloRic's... :-(
                    Kör en Fiat Coupé 20V (VIS 154hk) från -10/98

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Linus
                      Nej det bästa vore nog att byta dämparna också men det måste ju finnas massor av folk här på forumet som kör med sänkfjädrar och originaldämpare och de verkar ju inte ha några problem. Bussningarna ska jag iallafall byta när jag får lust.
                      Sänkfjädrar och originaldämpare är rena skiten. Har kört ett tag med min efter att få på Bilsteindämparna. Bilen känns helt annorlunda. Jag bytte även länkarmar, stabilisatorstag, stötdämparlager och toppfäste. Bilen är säkert okej med originaldämparna efter en sänkning men efter tag så har dämparna slitits ut och dämpar inte längre. Då får fjädern göra två jobb . Så mitt tips är att byta de gamla dämparna samtidigt som ni byter till sänkningsfjädrar.

                      Vad gäller 100-150 km/h på treans växel så ska jag testa detta. Återkommer med tid
                      Vilken tid har du Zea?
                      Last edited by Freddan72; 9 August 2007, 14:49.
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Freddan72
                        Vad gäller 100-150 km/h på treans växel så ska jag testa detta. Återkommer med tid
                        Vilken tid har du Zea?
                        Strax över 10s helt otrimmat...
                        Kör en Fiat Coupé 20V (VIS 154hk) från -10/98

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by zealicious
                          Strax över 10s helt otrimmat...
                          Då hänger ju nästan min gammla Volvo 480 på
                          100 - 150 på 12,5sek, mwaahh!
                          Tidigare bilar:
                          Volvo 480ES 2006-2007
                          BMW 320i E30 2007-2008
                          Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                          Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                          + nån volvo 740 samt volvo 240

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by FloRic
                            Då hänger ju nästan min gammla Volvo 480 på
                            100 - 150 på 12,5sek, mwaahh!
                            Japp, så är det att köra med endast 154hästar utan turbo. Dumt val nu i efterhand kanske, men just då kändes det bra att äga utan turbo. Nästa Coupé (när väl tjejen godkänner en andra bil ) lär bli en 6-växlad turbo. :-)
                            Kör en Fiat Coupé 20V (VIS 154hk) från -10/98

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by zealicious
                              Japp, så är det att köra med endast 154hästar utan turbo. Dumt val nu i efterhand kanske, men just då kändes det bra att äga utan turbo. Nästa Coupé (när väl tjejen godkänner en andra bil ) lär bli en 6-växlad turbo. :-)
                              Köp en till och ha 20V som vinterbil och extrabil!!!

                              Tyckte du hade lite dålig tid där, den gula tvillingbilen (20V) gör 100-150 på ca 9s i fin morgonluft. Men då kör jag på 4:an, tror att den annorlunda utväxlingen och vridmomentskurvan för 20V gynnas av det.
                              il giallino
                              Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

                              bella rossa
                              Coupé 20VT LE nr1516 1999

                              white pearl
                              Mini Cooper D 2007

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Mikael W
                                Köp en till och ha 20V som vinterbil och extrabil!!!

                                Tyckte du hade lite dålig tid där, den gula tvillingbilen (20V) gör 100-150 på ca 9s i fin morgonluft. Men då kör jag på 4:an, tror att den annorlunda utväxlingen och vridmomentskurvan för 20V gynnas av det.
                                Hehe, tack Micke. Jag mätte endast en gång, på väg hem från jobbet i solen och värmen, så bäst förutsättningar hade jag inte. Gjorde det dessutom med tidtagarur på mobilen, så det blev nog inte det bästa.

                                Jovars, en till skulle ju vara trevligt, men å andra sidan har jag just nu 0 parkeringsplatser i centrala Linköping, så var ska jag placera den? ;-)
                                Neh, det får bli en vanlig bruksbil med 4 dörrar och sedan en 20VT som lekbil framöver
                                Kör en Fiat Coupé 20V (VIS 154hk) från -10/98

                                Comment

                                Working...
                                X