Announcement

Collapse
No announcement yet.

Test med E85

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by FloRic
    Intressant att de som faktiskt kör med E85 blanding anser att det ger ökad effekt och kraft, medans de som ej kör eller har testat med E85 säger att det deffenitivt är sämre.
    Jag tycker att vi har ett ganska självklart bevis för att E85 inte försämrar effekten, och det är Alohas bänkning där han fick runt 300Hk / 400Nm.
    Jag tankade E85 för 50 spänn (6.5 liter för en 50lapp, WOOW! ) igår i min tank med cirka 15-20 liter bensin kvar. Vilket ger en blandning på ca 30% E85. Jag har inte hunnit känna på bilen ännu då jag tog det lungt hem och bara körde en halvmil efter tankningen, men jag återkommer när jag kännt på lite mer hur den går..
    Det är väl inget självklart bevis, då vi inte vet om han hade fått mer om han ej hade blandat i etanol.
    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

    Comment


    • #17
      Originally posted by Fuel
      Hej

      Det finns 2 saker att skilja på.
      Open loop och closed loop.

      closed loop = låglast, då motorn hela tiden korrigerar sig mot lambdasensorn. (Dvs avgasvärden)
      Vid dessa tillfällen funkar det ju relativt ok att köra etanol då ecun kommer att korrigera och mata på extra bränsle, ställa om tändningen etc. problemet är dock att den inte kan korrigera alltför mycket. +-5% brukar vara vanliga värden. etanol behöver oftast 25-30% eller mer. (funkar därför relativt ok om man inte blandar i alltför mycket etanol)

      sen kommer vi till open loop. höglast, när du ger gasen i botten.
      Vid detta tillfälle struntar ecun helt i lambdan för att det vid detta tillfälle behövs fetare blandning som en vanlig smalbandslambda inte klarar av att ge korrekta värden vid.
      Den optimala tändningen och bränslemängden finns redan i mappen. (skillnaden mellan olika chip, och även varför man mappar bilar.)
      Det enda direkt dynamiska som görs vid denna operation är att backa tändning eller laddtryck om knacksensorn reagerar.

      Det du säger om att reglera mot optimal förtändning, det görs. Men inte på dessa ecuer. Saab har ju sitt DI där man mäter knack direkt över tändstiften med hjälp av joniseringsteknik. Där är det säkrare att göra så, men på våra bilar där man mäter knack med hjälp av ljud så är det inte tillförlitligt.

      Freddan72:
      Ang. Pers bil etc.
      Det enda jag kan säga där är att en chippad bil på 95 oktan en varm sommardag, troligtvis kan få knackproblem. Därför blir ecun tvungen att reglera mycket mer på 95oktan. Men vid 98-99 oktan är cylindertemperaturerna OK för det givna oktantalet och man har då "kommit över barriären" och bilen går egentligen som den ska då. Att öka oktantalet mer efter det ger inga resultat.
      Förklarar varför steget var så stort mellan 95oktan och 98 oktan och mindre mellan 98 och 99.

      För övrigt så berättar oktantalet om bränslets självantändningspunkt. Ju högre självantändningspunkt desto högre oktantal.
      Knack är precis det - okontrollerad tändning - självantändning.

      Vart får du dina siffror och information ifrån? Jag är ingen expert på området utan jag utgår endast ifrån verkstadsmanualen. Där står det ingenting om att ECU'n struntar i lambdan vid fullgas eller högre varvtal.
      Bränsleinsprutningen går igenom en rad steg vid varje insprutning som påverkar mängden bränsle.

      För den som är intresserad så tycker jag att man ska läsa kapitlet om "Engine Fuel System 20v Turbo" i verkstadsmanualen.
      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
      http://www.garaget.org/?car=38250

      Comment


      • #18
        Originally posted by Aloha
        Vart får du dina siffror och information ifrån? Jag är ingen expert på området utan jag utgår endast ifrån verkstadsmanualen. Där står det ingenting om att ECU'n struntar i lambdan vid fullgas eller högre varvtal.
        Bränsleinsprutningen går igenom en rad steg vid varje insprutning som påverkar mängden bränsle.

        För den som är intresserad så tycker jag att man ska läsa kapitlet om "Engine Fuel System 20v Turbo" i verkstadsmanualen.
        Jag har böcker om diverse insprutningssystem, bland annat motec.
        Kapitlet i verkstadsmanualen har jag läst, men där står dessvärre väldigt lite om hur allt går till i detalj.
        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

        Comment


        • #19
          Originally posted by FloRic
          Intressant att de som faktiskt kör med E85 blanding anser att det ger ökad effekt och kraft, medans de som ej kör eller har testat med E85 säger att det deffenitivt är sämre.
          Jag tycker att vi har ett ganska självklart bevis för att E85 inte försämrar effekten, och det är Alohas bänkning där han fick runt 300Hk / 400Nm.
          Jag tankade E85 för 50 spänn (6.5 liter för en 50lapp, WOOW! ) igår i min tank med cirka 15-20 liter bensin kvar. Vilket ger en blandning på ca 30% E85. Jag har inte hunnit känna på bilen ännu då jag tog det lungt hem och bara körde en halvmil efter tankningen, men jag återkommer när jag kännt på lite mer hur den går..
          Jag upplever inte högre laddtryck eller rappare bil med e85. Det lilla jag kört (100mil) har jag inte upplevt någon förbättring.

          Att det är skillnad mellan 95oktan och 98/99 har jag dock märkt men inget men e85.

          Kör själv och bilda en uppfattning. Jag kommer nog inte fortsätta med e85 i framtiden eftersom jag inte märker skillnaden och har ingen utrusning så jag kan övervaka förbränningen. Vill med andra ord inte riskera något.

          Väntar spänt på resultat från bänken och gärna samma bänk och samma bil med och utan e85. Försök få med laddtryck och AFR värden den som gör detta först!
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #20
            Originally posted by Fuel
            Det är väl inget självklart bevis, då vi inte vet om han hade fått mer om han ej hade blandat i etanol.
            Tycker att det är ett ganska bra "bevis" att e85 ger en effekthöjning. Titta bara på Alohas fall.
            Det är vanligt att hamna runt 250-260hk efter ett GTEC chip.
            Floric plockade ut 261 med enbart chip (eller hur?) och jag har för mig att det var Freddan som bänkade sin till 255hk med GTEC 1 och liknande setup som Aloha fast med 98 oktan. (står i nån tråd med titeln "Rullande landsväg")

            Det är väl aldrig fel med att ha bränsle med högt oktantal?
            Blandar du E85 och V-P så höjer du oktantalet ett par "tal" så du ligger kanske runt 102 eller mer beroende på hur det ser ut med blandning av E85 o VP.
            Personligen delar jag inte dina uppfattningar gällande E85 Fuel då jag har helt andra erfarenheter av det än vad du nämner.

            Sen håller jag med dig om att det vore intressant o se exakt hur mkt skillnad det skulle gett ifall Aloha enbart kört med V-P på RL.

            Jag tror dock att enda fallet där E85 kan vara effektreducerare är ifall man har en ofräsch motor och dåliga spridare samt kör med en 100% blandning som gör att spridarna inte klarar att leverera.

            Comment


            • #21
              Är det bara jag som är med på vad Fuel försöker få sagt?

              Inget illa menat mot Aloha eller hans bil men stirra er inte blinda på hans siffror... jag har fortfarande inte sett en coupe med samma eller liknande mods som Alohas bil med så höga effekt siffror. Aloha mätte aldrig laddtrycket, hur vet ni vad han hade för laddtryck? Det kanske inte beror på e85 i tanken. Hur tillförlig är rullen som han körde på? Som sagt inget illa menat mot Aloha och hans bil.

              Togge har ju gjort diverse experiment med 20vt och orginal turbo bara att leta och läsa allt finns på forumet.
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #22
                Originally posted by 84jr0
                Är det bara jag som är med på vad Fuel försöker få sagt?

                Inget illa menat mot Aloha eller hans bil men stirra er inte blinda på hans siffror... jag har fortfarande inte sett en coupe med samma eller liknande mods som Alohas bil med så höga effekt siffror. Aloha mätte aldrig laddtrycket, hur vet ni vad han hade för laddtryck? Det kanske inte beror på e85 i tanken. Hur tillförlig är rullen som han körde på? Som sagt inget illa menat mot Aloha och hans bil.

                Togge har ju gjort diverse experiment med 20vt och orginal turbo bara att leta och läsa allt finns på forumet.

                Visst skiljer det sig från bänk till bänk, I agree.
                Freddan vad laddar din bil nu när du kör med E85?

                Comment


                • #23
                  Om det är av nåt intresse laddar min ca 1.35bar på 98oktan Statoil och ca 1.5bar på 99oktan V-Power.
                  Original laddtryckstyrning förstås. Novitec chip. Mer mods i min signatur nedan.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #24
                    - Från fabrik är bilarna mappade så att dom ligger en bit under knackning även med riktigt dåligt bränsle.

                    - Högre oktantal ger i sig minimalt högre effekt allt annat oförändrat. Förbränningsprocessen är lite bättre/effektivare vilket troligen är vad ni upplever som skillnad men särskilt många fler kusar blir det inte.

                    - Den stora nyttan med att höja oktantalet är att knackgränsen för bränsleblandningen förskjuts uppåt. Det gör att man t.ex. kan höja laddtrycket utan att behöva backa tändningen vilket i sin tur betyder mer effekt. Eller så kan man avancera tändningen vilket också ger, något förenklat, mer effekt och rappare motor. Ändrar man inte tändmappen så uteblir i huvudsak effekthöjningen.

                    - Om ni funderar på vilka insignaler motorstyrningen har så är det lätt att inse att ECU:n har mycket begränsade möjligheter att känna av vilket oktantal som används och på så sätt kunna justera sin tändmapp. Bara Lambdasonden ger information om förbränningen. Över 3000 rpm slutar ECU:n låta lambdavärdet påverka bränslemängden. Det gäller alla fabriksmonterade motorstyrningar. Knacksensorn ger bara signal när det redan "gått åt skogen". Det enda ECU:n har att gå på är lufttemp, vattentemp, uppmätt luftmassa/volym, insugningsvakum/tryck, varvtal, spjälläge.

                    - Det är riktigt som Fuel skriver att det går åt mer volym E85 per mil än bensin. Idealiska blandningsförhållandet för bensin är 14 g luft för 1 gram bensin. För ren etanol gäller 9 g luft för 1 gram sprit. Därför man måste höja bränsletrycket om man kör på ren etanol för att motorn inte ska gå för magert. En linjär bränsletrycksregulator på returledningen med 1,4:1 åtgärdar problemet. Det ger ca 20% mer bränsle per tidsenhet genom ett vanligt intsprutningmunstycke. Om ledningar, pump, gummipackningar i bränslesystemet tål spriten är det alltså det enda man behöver göra för att konvertera sin kärra till E85.

                    - Ett intressant faktum som kan synas ologiskt är att ovanstående fenomen inte är linjärt. Dvs vid delinblandning av etanol i bensinen påverkas inte behovet av ökad bränslemängd proportionellt förrän över en viss brytpunkt. Man kan blanda i uppåt 50 procent E85 utan att bränslemängden behöver ökas. Först däröver tar "etanolfaktorn" över. att köra 30-40 procent bör vara riskfritt och tillräckligt många har gjort det för att det ska kännas tryggt utan någon åtgärd på bilen.

                    - Ett av STCC-stallen kör med E85 i år och de säger sig få ut mer effekt ur motorn men då är också bilen mappad för E85, vilket är förutsättningen. Utan ommapping ingen högre effekt.
                    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                    Comment


                    • #25
                      Mycket bra skrivet TurboB och Fuel!
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by TurboB
                        - Från fabrik är bilarna mappade.............
                        Bra förklarat! Så för att göra det enkelt så ger E85 ingen prestandaökning jämtemot 98/V-Power men skadar inte heller motorn. Den enda igentliga anledningen att blanda bensinen med lite E85 är att det blir lite biligare.

                        Ex: Gossebjörnen Eriksson ska tanka 50 liter. Bensinen kostar 12:- litern. Han bestämmer sig för att blanda ut med 30% E85 och tankar då 35 liter bensin och 15 liter E85. E85 kostar 7,50:- litern i detta fallet.
                        Då man brukar säga att bränsleförbrukningen ökar med ~30% med rene E85 jämfört med bensin så kan man då säga att Erikssons bil ökar med 30% gånger 0.30 (då han tankar 30% E85, inte 100%) vilket blir 9% högre förbrukning. Priset på E85 är 62,5% av bensinens.
                        Summan han får betala för bränslet blir: 420,00:- (bensinen) + 112,50:- (E85) = 532,50:-
                        Hade han tankat enbart bensin hade summan blivit 600,00:-
                        Vi säger att bilen drar 1 liter milen med bensin, då kommer han alltså 50 mil på 50 liter. Med 30% E85 ökar förbrukningen med 9% och då kommer han 45,9 mil. Alltså "tjänar" han 4,1 mil genom att tanka enbart bensin, och dessa 4,1mil är då värda 49,20:- . 532,50:- + 49,20:- = 581,7:-

                        SÅ! För att göra allt kort och gott:
                        Tankar man 30% E85 i tanken så tjänar man ca 3,15% (grovt räknat, beroende på kostnad av E85 respektive 98/V-Power på respektive station) jämtemot om man tankar 100% Bensin.
                        För att sätta det i perspektiv så motsvarar 3,15% såhär mycket vid olika summor:

                        Tankar för 100:- = Tjänar 3,15:-
                        Tankar för 800:- (nästan fulltank) = Tjänar 25,2:-

                        Man kan helt enkelt lika gärna tanka 98 Oktan om man inte är lika snål som Mr Burns, förutsatt att man inte får någon prestandaökning av E85.
                        Last edited by FloRic; 10 July 2007, 17:01.
                        Tidigare bilar:
                        Volvo 480ES 2006-2007
                        BMW 320i E30 2007-2008
                        Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                        Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                        + nån volvo 740 samt volvo 240

                        Comment


                        • #27
                          Nja..

                          ...Beroende på vilket chip man kör med.
                          Novitec's chip t.ex. har ett frikostigt laddtryck i sin mapp, och ställer ned tänd/ladd efter "oktan/temp/övriga mods" som används. Antagligen mha av knacksensorn(sensorerna?) som TurboB och Fuel är inne på. Som tur är minns ECU:n sedan var maxtrycket bör vara, motorn ligger alltså inte på knackgränsen hela tiden.

                          Använder man original laddstyrning med EBV:n får man alltså ganska olika laddtryck (och sålunda effekt) beroende på oktan.
                          Last edited by per; 10 July 2007, 17:44.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #28
                            När jag bänkade min så hade jag 98 oktanig bensin från JET i tanken. Mina mods var:
                            Pro Alloy FMIC
                            Gtec 1
                            Kallare stift NGK BKUR 7ET

                            Original:
                            Avgassystem, kat, luftfilterbox och luftfilter samt EBV (Pierburg).

                            Tyvärr så åkte mitt ladd jojjo (kamelkurva) p.g.a. kass EBV så jag fick inte tillräckligt bra resultat. Som mest hade jag 255 hk / 368 Nm. Jag tror att jag hade hamnat på 260 hk med en bättre EBV. Men inget jag gråter över. Killen som gjorde bänkningen sa att allt såg bra ut i övrigt. Jag fick heller ingen glädje av den stora ICn då han inte hade en stor fläkt. Nästa gång jag bänkar så ska jag kolla insugstemp (använder den som sitter på insuget) + utetemp. Sedan jämför jag dessa värden med vad jag får då jag kör i 100 km/h på vägen dit. Tips på var man sätta en utetempmätare mottages tacksamt .

                            När Aloha bänkade hade han V-Power och E85 i tanken. Hans mods var:
                            Blueflame 2.75" avgassystem med metallisk racekat
                            APEXi konfilter
                            Gtec1 chip
                            Kallare stift NGK BKUR7ET

                            Original:
                            Intercooler och EBV (Pierburg)

                            Rätta mig om jag har fel Aloha

                            Så våra bilar var inte speciellt lika då vi bänkade
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by FloRic
                              Tankar för 100:- = Tjänar 3,15:-
                              Tankar för 800:- (nästan fulltank) = Tjänar 25,2:-
                              Njae,

                              Det intressanta är det jag nämner i näst sista stycket, när man blandar vätskorna. Pga av "blandningsfenomenet", att man inte blandar i för mycket E85, kommer du nästan lika långt på båda tankarna. Vinsten blir i praktiken närmare 50 kr för en full tank om man håller sig under 30 procent. E85 innehåller dessutom ju 15 procent bensin, så det är inte ren sprit.
                              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by TurboB
                                Njae,

                                Det intressanta är det jag nämner i näst sista stycket, när man blandar vätskorna. Pga av "blandningsfenomenet", att man inte blandar i för mycket E85, kommer du nästan lika långt på båda tankarna. Vinsten blir i praktiken närmare 50 kr för en full tank om man håller sig under 30 procent. E85 innehåller dessutom ju 15 procent bensin, så det är inte ren sprit.
                                Okej, isåfall ökar ju vinsten på att köra med en viss del E85 en hel del. Men det är fortfarande inte mer än 6% man tjänar i pengar i slutändan. Fast det är grymt tillfredställande att tanka något som kostar under 8kr litern, så bara det gör att man blir go och glad.
                                Tidigare bilar:
                                Volvo 480ES 2006-2007
                                BMW 320i E30 2007-2008
                                Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                                Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                                + nån volvo 740 samt volvo 240

                                Comment

                                Working...
                                X