Announcement

Collapse
No announcement yet.

Test med E85

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Rapsolja?? Man vill ju inte att sin bil ska lukta gammal korvmojje
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #62
      Hej!

      Ni MÅSTE höja bränsletrycket, om ni ska köra på 100% E85.
      Känner ni att bilen är "svag" under 4000 rpm, så betyder det kort och gott att ni behöver öka bränsletrycket, och då gäller det i hela arbetsregistret. När ni ställer in regulatorn så att den går rent på tomgång, OCH kraftigt gaspådrag så är det ok. MEN det är inte 100 %. Vill ni vara säkra på att ha rätt blandning, så koppla en vanlig voltmeter till din signalkabel på lambdan(oftast svart kabel), och kolla. Atbetsområdet ska vara mellan 0,5- 1v, där den ska vara så nära 1 som möjligt. Det finns även 5v sonder, men dom har jag ingen erfarenhet av. Tag reda på hur högt upp i registret som elektroniken reglerar, och få det rätt upp dit (Regleringen av lambdan är 3000rpm på vissa bilmodeller, och ända upp till 4500rpm på andra). Det är ju så att om ni har rätt bränsletryck, så blir det ändå väldigt "likvärdig" förbränning, pga det högre oktantalet, men blandningen MÅSTE "kännas"(ni vet ju hur bilen brukar gå) rätt, och ställas in rätt( det blir aldrig 100% rätt, men nästan.Etanolförbränningen är "kallare". Handla en btr med en tryckmätare, är mitt råd.
      Mina bilar har funkat som bäst med ca 50% tryckhöjning. Byt bränslefilter, så att pumpen skonas så mycket det går. Laborera en hel dag i lugn och ro, så går det säkert bra. Min väns 16vt, har gått på e85 länge nu utan problem whatsoever..
      Det är ändå upp till var och en att prova.
      Etanol är mer "lättflytande" än bensin, vilket gör att slangar ej får vara gamla. Jag har själv bytt ut till syrafasta. Att det skulle vara mer agressivt är en sanning med modifikation. Det är mer uttorkande mot material, men försök att tvätta något riktigt smutsigt i bensin, eller i etanol, så kan vi nog vara överens om att det i dom flesta fall är lättare i bensin...
      Ha det gått allihopa.
      Mvh Alex.
      Last edited by alxo; 15 July 2007, 21:25.

      Comment


      • #63
        lambdan ska vara mellan 0.1-0.8 där 0.5 är ideal förbränning, dvs. värdet ska pendla upp och ner så att snittet blir 0.5V. Är värdet 1 är blandningen på tok för fet. Tror det blev en felskrivning ovanför bara.
        Fiat Punto GT - Turbo for fun

        Comment


        • #64
          skall man ställa trycket på tomgång eller??
          på BTR menar jag
          Fiat Punto ELX -99

          Fiat Coupè 20VT -99 *såld*

          Comment


          • #65
            Efter att ha kört på E85 inblandning ett tag så kan jag konstatera att bilen var lite piggare. MEN efter att ha snackat med en erfaren motorbyggare på jobbet så kommer jag inte längre testa E85 inblandning. Han sa nämligen att den effekthöjning man känner av kan bero på att motorn går lite magrare. Jag tycker det låter helt rimligt. Kör man på enbart E85 så måste man ju öka bränslemängden med 30% och då borde en inblandning av 40% E85 också göra att man ska öka bränslemängden något. Magrare blandning ger högre cylindertemp, vilket kan leda till knack och knack vill man inte ha. Skadar förbränningsrum, kolvar och ventiler. Ska man fortsätta med inblandning så tycker jag att man ska köpa en ställbar BTR och testa bilen på rullande landsväg så man får ställt in rätt AFR värde.
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #66
              Originally posted by Freddan72
              Efter att ha kört på E85 inblandning ett tag så kan jag konstatera att bilen var lite piggare. MEN efter att ha snackat med en erfaren motorbyggare på jobbet så kommer jag inte längre testa E85 inblandning. Han sa nämligen att den effekthöjning man känner av kan bero på att motorn går lite magrare. Jag tycker det låter helt rimligt. Kör man på enbart E85 så måste man ju öka bränslemängden med 30% och då borde en inblandning av 40% E85 också göra att man ska öka bränslemängden något. Magrare blandning ger högre cylindertemp, vilket kan leda till knack och knack vill man inte ha. Skadar förbränningsrum, kolvar och ventiler. Ska man fortsätta med inblandning så tycker jag att man ska köpa en ställbar BTR och testa bilen på rullande landsväg så man får ställt in rätt AFR värde.
              ööö... okej, är det inte precis det som har blivit ältat till leda i den här tråden redan?
              Last edited by Linus; 15 September 2007, 22:53.

              Comment


              • #67
                Precisera dig lite mer......
                Nä jag bara tråkar dig med ett svar istället. Jag skrev bara min anledning till att jag slutar testa med E85. Ta det inte så hårt
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #68
                  he he jag tog det med gott mod. Låter som ett klokt beslut av dig. Kan ju aldrig vara bra om den går för magert. Avgastempmätare och bredbandslambda är nog en bra investering om man ska hålla på och labba.

                  Comment


                  • #69
                    Kan man få en effektökning kan det ju va kul ett tag !
                    Men bilen kommer att dra avsevärt mer soppa !

                    Så besparingen uteblir.. men det är ju en annan sak.
                    Gummislangar o plastdetaljer i bränslesystemet, ja tillockmed SAAB 95 hade fel på alla bränslepumpar, de la av efter 6 månader !
                    O de skulle va gjorda för E85

                    Var rädd om era pärlor, kör 98
                    De är inte konstruerade för E85

                    Mer effekt = mer värme, bara att mäta med termoelement på gren/avgas röret ! kan bli varmt där !

                    PS / hur mycket är "gått länge på E85"
                    Länge i min värld med bilar är över 10000 mil minst !
                    Last edited by Håkan; 16 September 2007, 20:40.
                    Fiat for FUN

                    Comment


                    • #70
                      I mitt fall Håkan så körde jag med E85 inblandning från juni till augusti (i år). Han väl avverka 400 mil.
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #71
                        Originally posted by Freddan72
                        I mitt fall Håkan så körde jag med E85 inblandning från juni till augusti (i år). Han väl avverka 400 mil.
                        Det var ju en "liten" test !
                        vissa gummiblandningar står sig ett par år för att sen lösas up inifrån.. hur kul e det
                        Fiat for FUN

                        Comment


                        • #72
                          Jag fick veta av en kille som kör med E85 i sin Alfa Romeo GTA att ventilstyrningar och ventilskaftstätningar tar också mkt stryk av etanolen. Så det gäller verkligen att kolla upp allt innan man konverterar, så man inte råkar ut för motorhaveri efter 4000 mil.
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • #73
                            Ja, då är väl det utrett !
                            Fiat for FUN

                            Comment

                            Working...
                            X