Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med AC kompressorn 20VT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med AC kompressorn 20VT

    Min kompressor är på väg att ge upp tror jag.. Den låter som en traktor och ser inte så stabil ut.
    AC'n fungerar och bilen rullar, men det låter och ser inte bra ut. Så pass illa att jag inte vågar köra med bilen med risk för att lagret kanske skär sig och drar av remmen som driver kompressorn m.m.

    Nu undrar jag om man kan skruva av remhjulet utan att all gas läcker ut? Kan det vara så att bara ett lager i kompressorn håller på att ge upp och behöver bytas?
    Det är alltså det större hjulet som remmen sitter på som låter.
    Någon som vet vart man kan hitta ritningar på kompressorn eller kanske har en kompressor över?
    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
    http://www.garaget.org/?car=38250

  • #2
    Kompressor'n

    Är själv på jakt efter en kompressor. Vet ej var att få tag på? Orginal kostar nog en hel del
    Vet ej hur remhjulet sitter men om det sitter på en axel till kompressor'n så antar jag att det går bra.
    Går bra att höra av sig till mig också om någon har en över
    Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
    Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
    Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
    Folka Vento VR6 -93 såld!
    Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

    Comment


    • #3
      Ingen som vet om man måste släppa ut gasen innan man skruvar av remskivan? Vill inte råka släppa ut all gas i atmosfären. :/
      Nån måste väl ha pillat på kompressorn nåt? Jag kan inte köra med bilen så som den låter nu...
      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
      http://www.garaget.org/?car=38250

      Comment


      • #4
        Jag har inte grejat med ACn så kan inte hjälpa dig men ring Auto Alfa och fråga dem. Nummer finns i Stickyn
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          Jo jag har pratat lite med aircondcenter och de kommer ihåg mig ifrån i våras.
          Enligt dom så ska det inte läcka ut nån gas om man bara skruvar av remskivan. Men frågan är också om det går att skruva av remskivan på plats.. När man tittar i verkstadsmanualen så ser det onödigt krångligt ut för att komma åt kompressorn.
          Sen är det väl så att remmen som driver kompressorn även driver generatorn? Eller har jag fel? Driver den fler saker?

          EDIT: Hm den verkar gå till servon också...
          Last edited by Aloha; 24 July 2007, 11:45.
          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
          http://www.garaget.org/?car=38250

          Comment


          • #6
            Originally posted by Aloha
            Jo jag har pratat lite med aircondcenter och de kommer ihåg mig ifrån i våras.
            Enligt dom så ska det inte läcka ut nån gas om man bara skruvar av remskivan. Men frågan är också om det går att skruva av remskivan på plats.. När man tittar i verkstadsmanualen så ser det onödigt krångligt ut för att komma åt kompressorn.
            Sen är det väl så att remmen som driver kompressorn även driver generatorn? Eller har jag fel? Driver den fler saker?

            EDIT: Hm den verkar gå till servon också...
            Låter som operation "omdragning"! Jag menar sätta en remskiva så att den inte går på AC'n? Är det något som är möjligt eller? Har inte varit där så mycket och skruvat.
            Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
            Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
            Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
            Folka Vento VR6 -93 såld!
            Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

            Comment


            • #7
              Problemet som jag ser det e att undrar om sedan drivremmen kan bli kort nog att funka med generatorn som går på samma rem

              ???
              Fiat Punto ELX -99

              Fiat Coupè 20VT -99 *såld*

              Comment


              • #8
                Remmen är för lång så i så fall måste man byta ut den till en kortare. Det finns väl ett par stycken på forumet som har monterat bort sin AC. Hur har ni löst problemet med remmen?

                Nån som har ett bra tips på hur jag ska få av remmen? Enligt verkstadsmanualen ska man specialtillverka ett verktyg för att komma åt låsbulten som låser sträckaren. :/
                http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                http://www.garaget.org/?car=38250

                Comment


                • #9
                  Man lossar spänningen på generatorn för att slacka remmen, bulten är den som sitter innanför ACpumpen.
                  Inget läcker från pumpen om inte ledningarna tas av.

                  Hade samma problem med min, började låta jävligt illa, 2003.
                  Köpte en begagnad från skroten, skulle byta, tog loss allt, fick sätta ihop allt av tidsbrist, och helt plötsligt funkade allt utan oljud!
                  Kan inte förklara varför. Men det kanske räcker på din med...?

                  "specialverktyget" är bara en kapad insexnyckel, lätt fixat. Den måste vara kort för att få plats mot hjulhuset.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    om du tar bort fronten kommer du åt allt skit lätt
                    från samma håll som oljekylaren sitter

                    Fiat Punto ELX -99

                    Fiat Coupè 20VT -99 *såld*

                    Comment


                    • #11
                      Tack tack för tipsen! Ska testa ikväll.

                      Per, hur mycket tog du loss på pumpen? Skruvade du bara loss pumpen eller demonterade du den också?
                      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                      http://www.garaget.org/?car=38250

                      Comment


                      • #12
                        Jag förstår inte riktigt.. Lossa spänningen på generatorn?

                        Jag har försökt följa guiden nedan, men hittar inte låsskruven. Spännskruven sitter ju ovanför ac-pumpen så den är inget problem.
                        Vart finns låsskruven? Jag tar helst loss den utan att montera ner hela fronten.. :/
                        Attached Files
                        http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                        http://www.garaget.org/?car=38250

                        Comment


                        • #13
                          Sitter ett litet spännhjul med en insexbult i snett nedanför/inåt från AC kompressorremskivan. Den ska du lossa. Kan vara lite svår att se men lys med ficklampa så går det nog.

                          Panda 169

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Jim
                            Sitter ett litet spännhjul med en insexbult i snett nedanför/inåt från AC kompressorremskivan. Den ska du lossa. Kan vara lite svår att se men lys med ficklampa så går det nog.
                            Är det bulten mitt i spännhjulet?
                            http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                            http://www.garaget.org/?car=38250

                            Comment


                            • #15
                              Precis.

                              Panda 169

                              Comment

                              Working...
                              X