Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vindbrus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vindbrus

    Har kommit att tänka på vindbruset som verkar komma någonstans från bakdelen av dörren (strax bakom vänsterörat) vid motorvägsfart. Vad är det som gör att detta vindbrus uppstår och är det något man kan åtgärda?.
    Kan tänka mig att det är dörrhantagen som gör att det uppstår turbulens och på så sätt skapar oljudet.
    Ett irriterande ljud men inget som inte går att leva med, skulle dock vara skönt att få bort det om möjligt.
    I Trust In Thrust

  • #2
    Kolla så att inte dörrlisten har " Krympt " med åldern å sitter som den ska. Kolla även listen som går ner i skenan på dörren i bakant, kan åka med ner en bra bit. Min hade åkt ner nästan 10 cm.. Drog upp den, å det blev knäpptyst... Nästan...
    Nu med skrapade fälgar... :-(

    Comment


    • #3
      Har samma problem har inte hunnit kolla så noga, men en polare testade stänga båda dörrarna och sa den vänstra stängdes mycket lättare han föreslog man skulle pilla lite på låsningmekanismen den så den dar dörren längre in. Verkade somljudet minskade när man drog lite i dörren medans man körde. Men jag hoppas jag har en sådan neråkt skena, hade varit mycket lättare att fixa
      Fiat Coupe 20VT Plus -99
      "Trying is the first step towards failure"

      Homer S

      Comment


      • #4
        Kolla på dörren, plastkåpan som går halvvägs upp längs rutan kan lossa lite, då bildas ett spel där = vindbrus.
        Jag lyckades droppa ned lim där och trycka till med en tving i nån timme = mindre glapp!

        Kan vara detta iaf.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Vid kåpan vid handtaget sitter det dessutom en list längs med rutan som kan glida ner i dörren, kolla så att det ser likadant ut på båda sidor
          /Peter

          Comment


          • #6
            Jag har åxo det problemet
            ibland
            Fiat Punto ELX -99

            Fiat Coupè 20VT -99 *såld*

            Comment


            • #7
              Sen ska man tydligen ibland behöva justera dörren (flytta bak lite?) lite med åren. Eftersom den långa coupédörren hänger sig lite med tiden
              il giallino
              Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

              bella rossa
              Coupé 20VT LE nr1516 1999

              white pearl
              Mini Cooper D 2007

              Comment


              • #8
                Min låter både lite fram och bak, fram försvinner det om jag drar lite i dörren, men bak är det kvar lite grann. Ser inget mysko bak men ska jämföra med andra sidan se om det ser likadant ut, annars kanske det är den plastkåpan som per sa som måste limmas.

                PS: Dörren glappar inte en mm vad jag kan känna
                Fiat Coupe 20VT Plus -99
                "Trying is the first step towards failure"

                Homer S

                Comment

                Working...
                X