Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bromsade hk...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Fuel
    För övrigt visar effektkurva i sig rätt så lite på en växlad bil, det som är intressant isåfall är vridmomentkurvan.
    Effekt är vridmoment över tid.
    Porsche Boxster S 2002

    Comment


    • #17
      Originally posted by TobbeC
      Effekt är vridmoment över tid.
      Ja, och det spelar ingen roll.

      exempel:

      3 punkter

      punkt1.
      varv: 3000
      vridmoment: 320nm (peak)

      punkt2.
      varv:4000
      vridmoment: 280nm

      punkt3.
      varv:5000
      vridmoment:225nm

      Om du kollar på det datat, förstår du direkt att en bil med en sådan motor kommer att accelerera som mest vid 3000 varv. Accelerationen kommer sedan sakta att avta till 4000 varv. (men ändå inte ändras särskillt mycket) Efter 4000 varv avtar den genast mycket snabbare.

      Om vi kollar på samma punkter fast angivna i effekt .

      punkt1.
      varv:3000
      hp: ~135

      punkt2.
      varv:4000
      hp: ~157.3

      punkt3.
      varv:5000
      hp:~158

      Kan du avläsa samma info ? Nej.
      Vad ger oss detta? Ingenting, möjligtvis en fin siffra på 158hp.
      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

      Comment


      • #18
        http://en.wikipedia.org/wiki/Hp
        Porsche Boxster S 2002

        Comment


        • #19
          Originally posted by TobbeC
          http://en.wikipedia.org/wiki/Hp
          Och vad vill du visa mig med den sidan?
          Jag vet redan vilket förhållande effekt och vridmoment har till varandra.

          Oavsett detta, så kommer en vridmomentkurva fortfarande att beskriva en motors karaktär bättre.
          Se mitt exempel ovan.
          3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

          Comment


          • #20
            Riktigt så enkelt är det faktiskt inte. Tycker att nedanstående artikel förklarar det hela ganska bra:
            http://autospeed.drive.com.au/cms/A_108648/article.html

            Comment


            • #21
              Originally posted by Micke C
              Riktigt så enkelt är det faktiskt inte. Tycker att nedanstående artikel förklarar det hela ganska bra:
              http://autospeed.drive.com.au/cms/A_108648/article.html
              Bra artikel.
              Porsche Boxster S 2002

              Comment


              • #22
                Artikeln tar upp precis det jag talat om.

                Samma bil (Fiat coupé) med samma utväxling. (Dvs 2 fiat coupéer med likadana lådor) kommer att ge mest acceleration då vridmomentet på hjulen är MAX.
                OCH vridmomentet på hjulen är i MAX på vilken angiven växel som helst (då vi har fasta utväxlingar på våra lådor) då motorns vridmoment är i MAX.

                Och sen är det givetvis så att man gärna vill ha vridmomentet högre upp i registret på våra bilar.

                Och visst kan man få max vridmoment på hjulen när man har max effekt, men för det krävs dels att man anpassar mot en vald hjulhastighet och dels att man anpassar utväxlingen. Kan vi det? Nej.
                Effekten har betydelse om man använder sig av CVT (continuously variable transmission) som vi inte har på våra bilar, och som fortfarande inte riktigt slagit igenom ännu.

                Fortfarande är det så att vridmomentkurvan är det man vill kolla på om man vill jämföra karaktär på våra bilar.
                3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                Comment


                • #23
                  Kika här:
                  http://www.v8914.com/Horsepower-v-torque.htm
                  3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                  Comment

                  Working...
                  X