Announcement

Collapse
No announcement yet.

Däck däck däck

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Alan80
    Alla Koreanska är inte väldigt dåliga. Nexen skulle jag vilja säga är ett ganska bra däck sin prisklass. Utan tvekan det däcken vi säljer mest av.
    Bara för att ett däck säljer mycket betyder väll inte det att det är bäst?

    Jag har kört på skitdäck och jag har kört på riktigt dyra däck. Skillnaden är enorm när man gör annat än pendlar på motorväg.

    Att pendla på torr motorväg klara alla däck av.

    Sämst av alla däck är dom så kallade "åretruntdäcken". Dom är precis lika dåliga på sommaren som på vintern. Varför kör då folk med dessa? Jo får att man är snål och inte orkar byta däck.
    Last edited by TobbeC; 1 August 2007, 08:19.
    Porsche Boxster S 2002

    Comment


    • #17
      Originally posted by TobbeC
      Bara för att ett däck säljer mycket betyder väll inte det att det är bäst?

      Eh nej...långt ifrån, sen sa jag inte bäst heller, sa att det var bra i sin prisklass. Tro mig hade det vara ett dåligt däck hade jag fått höra det ganska omgående, grossar flera tusen av det märket/år och folk i däckbranschen är snabba på att reklamera.
      Fiat Coupe 20VT Plus -99
      "Trying is the first step towards failure"

      Homer S

      Comment


      • #18
        Originally posted by TobbeC

        Jag har kört på skitdäck och jag har kört på riktigt dyra däck. Skillnaden är enorm när man gör annat än pendlar på motorväg.

        Att pendla på torr motorväg klara alla däck av.

        Sämst av alla däck är dom så kallade "åretruntdäcken". Dom är precis lika dåliga på sommaren som på vintern. Varför kör då folk med dessa? Jo får att man är snål och inte orkar byta däck.
        Priset är tyvär inte alltid rättvist, dyra däck är inte alltid lika med ett bra däck, och tvärtom.

        Sen vad du säger om åruntruntdäck är sant.
        Åretruntdäck finns inte i sverige, det är antigen sommardäck eller vinterdäck, folk som köper åretruntdäck kör med vinterdäck åretrunt. Många däck är märkta som M+S av tillverkaren är inte godkända för vinterbruk i sverige men får användas som sommardäck. Då kan man också förstå att M+S märkta däck som inte är godkända för vinteväglag i sverige inte kan vara något bra sommardäck heller, eftersom tillverkaran har försökt att kompromissa mellan olika vägförhållanden.
        Fiat Coupe 20VT Plus -99
        "Trying is the first step towards failure"

        Homer S

        Comment


        • #19
          Originally posted by Alan80
          Eh nej...långt ifrån, sen sa jag inte bäst heller, sa att det var bra i sin prisklass. Tro mig hade det vara ett dåligt däck hade jag fått höra det ganska omgående, grossar flera tusen av det märket/år och folk i däckbranschen är snabba på att reklamera.
          Av ren nyfikenhet, du som verkar ha lite koll. Vad kör du på för däck själv? Vad är ditt användningsområde?
          Porsche Boxster S 2002

          Comment


          • #20
            Jag kör med Falken FK-452: or runt om på min 16VT och vad jag har märkt så går dom bra både på torrt och vått. Dom kostade under 900 per däck

            Riktigt prisvärt däck men jag vet inget om slitagetakten än då jag kört ca 300 mil på dom endast.

            Men de flesta rescensioner av det verkade bra + att däcket har en egen hemsida

            http://www.fk452.com/

            Comment


            • #21
              Originally posted by TobbeC
              Av ren nyfikenhet, du som verkar ha lite koll. Vad kör du på för däck själv? Vad är ditt användningsområde?
              Beror på vilken bil? På Min bruksbil (Ford Sierra) slänger jag på allt förutom regumerat, visst däck gör mycket men sunt förnuft gör mer Idag sitter det just Nexen N-3000 på vilket faktiskt fungerar förvånansvärt bra. Förösökte hålla jämnfart med en polare I subaru Impreza efter en runda go-kart, så det var ganska raskt tempo . Hursomhelst jag följer efter honom i samma bana, samma fart genom en rondell. Efter vi hade stannat så sa han att han fick sladd i rondellen, blev lite skakis när han sa det för han kör på Toyo T1-R medans jag körde på ett däck för halva priset och klarade meg utan sladd. Pendlar dagligen 10 mil, de har suttit på i 4 månader nu och ser fortfarande väldigt bra ut.

              Sen på Coupen sitter det idag Bridgestone som var på när jag köpte, när det är dags att byta dem finns det nog ingen tvekan om vad jag sätter på för däck. Får bli Toyo Proxes T1-R, eller Toyo Proxes 4E, tycker inte Michelin är värda vad de begär för ett däck. Nu är jag iofs begränsad till Michelin, Toyo, Marshal (Kumho), Nexen och några budget kina däck, vilka är vad vi importerar.
              Varför jag just nämner de billigare alternativen är att jag får köpa de dyrare däcken får väldigt bra pris. Alla har inte den möjligheten, ville bara säga att det finns billigare bra alternativ där ute.

              Kan bara uttala mig om ovanstående däckmärken men skulle jag klassa dem märkesmässigt så Michelin, Toyo i topp, sen är det meningen att Marshal ska vara ett mellanklassdäck och Nexen en budget variant, fast jag hade placerat Nexen upp i mellenklassen utan att tveka. Nu finns det ju olika mönster i alla märken, vissa är bättre och vissa är mindre lyckade så det försvårar det ytterligare.
              Fiat Coupe 20VT Plus -99
              "Trying is the first step towards failure"

              Homer S

              Comment

              Working...
              X