Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coupe 16VT - Bruksbil, "många" mil om dagen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Coupe 16VT - Bruksbil, "många" mil om dagen

    Hej.

    Fan.
    Nyligen avslutat studierna och skall köpa en bil ~30k.

    Snubblade över en annons på en Coupe igår. Fan. Blev tokkär. Den verkar ju ha allt; utseende, bus, prestanda, snygg interiör, italiensk temperament, ovanlig..

    Nu till saken;
    Jag har bara råd att ha 1st bil och den skall fungera till och från jobbet (10 mil om dagen). Sedan kör jag ju mycket efter jobbet. Så jag kan nog snitta 12-14 mil om dagen.

    Nu till min fråga:
    Om jag köper en Coupe 16VT runt 30k. fungerar denna som brukis då? Visst, jag har förstått att den drar en del soppa...
    Hur är det med slitage? Är det en "skruva 50% och köra 50%" -bil?
    Och jag kommer knappast köra lätt med bilen, räkna med att man vill känna accet minst ett par gr per dag

    Reservdelarna?

    Summa sumarum:
    Är jag en idiot om jag köper coupe som brukis (åretruntbil)? Kommer jag leva på nudlar?


    Tack för alla svar, provade att söka lite på ämnet coupe och bruksbil men det gick inge vidare.. Hoppas jag inte dubbelpostat..

    mvh

  • #2
    Min syn på saken; GLÖM DET!

    Varför? Först och främst, bensinförbrrukningen.

    I dagsläget godkänner i princip ingen en bensinmotor som lämplig pendlarbil, definitivt inte en sportbenägen turbobil.

    Men visst, det går väl fint, men räkna på att det kommer kosta dig minst sagt S K J O R T A N!
    Lägg på slitaget också, ja menar på 10-15 dar kommer du ha avverkat vad "snittet" avverkar på en hel månad. Jag räknar då på försäkringsbolagens snitt, 150mil / månad (15k mil / år).
    Du lär ju ligga runt som minst det dubbla

    Det är ju två relaterade anledningar.
    En tredje vore väl det vanliga med att en sportbil/ungdomsbil inte är lämplig för pendel, men i coupe fallet så skulle jag personligen inte trycka så mycket på det.

    "Pendlar" sj egentligen med coupén, dock inget anmäkrningsvärt, ca 70 mil i månaden till tjejen nere i Malmö, och har bilat en gång på Europasemester 400mil t/r, och det har varit mer lr mindre en fröjd. Det enda som där definitivt saknats har varit nån fiffig inbyggd burk/flask-hållare, samt armstöd!! (någon, går det att göra nåt åt?? min gamla toyota var ju mer bekväm på armstöds-punkten).

    Men att pendla 10 mil om den, vette fan. Det är väl iofs inte "långt" och smärtsamt, i bästa fall är det 40 min bilkörning om dagen om det bara är enkel motorväg utan allt för trafikerade vägar. Men vem vet det...

    Men du gör som du vill såklart

    Ja hade kanske hellre testat med en 4000-5000 kr's "skrothög" som iaf är besiktigad och körklar, kanske drar mindre bensin iaf och slitaget gör ju inte så jävla ont då.

    Å andra sidan, många anser ju att pendelkörning sliter förhållandevis mycket mindre på en bil än att ligga och tuta ett antal mil inne i stadstrafik?

    HAr själv ett snarlikt problem som du, har visserligen haft Coupén i mer än ett år nu, men har precis avslutat studierna och fått ett jobb som ja ska prova. Vilket innebär ca 14-15 mil om dagen, bara t/r jobbet. Det gör ont, inte minst ekonomiskt!

    Men ja tror inte det funkar på ena eller andra sättet allt för jävla länge, blir till att lösa något med jobbet eller helt enkelt försöka flytta om de går vägen
    Last edited by Joksi; 3 August 2007, 08:10.
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

    Comment


    • #3
      Re: Coupe 16VT - Bruksbil, "många" mil om dagen

      Summa sumarum:
      Är jag en idiot om jag köper coupe som brukis (åretruntbil)? Kommer jag leva på nudlar?
      Handlar ju inte direkt om idiot eller coupé eller inte.
      Coupén kostar väl varken mer lr mindre än vad en generell ungdomsbil kostar i ägande, men kombinationen turbo-bensin-pendel går lite dåligt ihop. Tycker jag.

      Bruksbil är ju en annan femma, jag kör min året runt och inte som nån uppvisnings, race bil utan anser att bil som bil skall användas.

      Saken är den att skillnaden nog mer ligger i om det rör sig om någon mil, 10 mil eller 20 mil om dan.
      Själv har jag tills idag, med skolan t.ex framför näsan egentligen och tjejen i malmö, snittat 150-200 mil / månad. vilket iofs är en ganska normal siffra skulle jag tro.
      Då kör jag heller ingen turbo eller hårt för den delen, men skulle knappast påstå att den drar mer eller mindre för det, kommer ju inte mycket mer än 50-55mil på en sur tank
      Last edited by Joksi; 3 August 2007, 08:20.
      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

      Mvh
      Joksi

      ¤ Garaget.org

      ¤ Joksi.net

      Comment


      • #4
        Ungefär det svaret jag förväntade mig.. och jag är nog egentligen tillräckligt smart för att förstå att en coupe inte är något för min nuvarande situation.

        Visst är det motorväg osv men.

        Men vill ju leva i drömvärlden.. Men som du säger så kommer det nog bli en dyr historia för mig...

        Comment


        • #5
          Att bara ÄGA en Coupé, eller rent av det som hos ex. försäkringsbolagen klassas som ungdsombilar med allt vad de innebär, är dyrt!
          Sen räknar man ju på bensin och slitagekostnader.

          Vet ej hur gammal du är, hur länge du haft körkort, vart du bor och hela den historian.

          Men jag bor i en mellanstor stad, är 23 och har min första bil på mitt namn försäkrad. Halvförsäkring kostar mig sura 12k/ år, from 1 juli och de nya satans skatten på försäkringen så har de blivit 13k+/år!

          De flesta "vuxna" med "normala" bilar tappar hackan när jag berättar att 1100kr per månad är ren och skär försäkring, och då heller inte en helförsäkring! Det är absurt...tyvärr.

          Dyrt!

          Jämför då med tjejens föräldrar som kör en -01a Volvo S40, helförsäkring via Volvia antar ja och betalar nån hundring i månaden!
          Men men, Volvia, Volvo, äldre människor = bra pris!

          Min, ungdomsbil, stöldbenägen, IMPORTERAD etc. = DYRT!

          Hade jag köpt en turbo dessvärre hade försäkringen legat på drugt 20 papp om året.....
          Last edited by Joksi; 3 August 2007, 08:29.
          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

          Mvh
          Joksi

          ¤ Garaget.org

          ¤ Joksi.net

          Comment


          • #6
            Skall inte säga det här då:
            22år, Göteborg


            Men jag skulle visserligen ställt den på morsan...


            Aja, kanske får glömma detta..

            hata pengar... allt borde vara gratis

            Comment


            • #7
              Tror Joksi är inne på helt rätt spår där.Min Coupé, visserligen en 20v Turbo men endå, skulle kosta 30 000:- (!!!!) i helförsäkring om året. Då du verkar vara lika gasglad som jag och med det faktum att en 16v Turbo faktist sörplar i sig lite mer än en 20v Turbo så skulle jag säga att din bensinförbrukning på landsvägskörning förmodligen kommer hålla sig runt 1.0 - 1.2 l/milen. Visst är Coupén en jätterolig och frän bil men det kostar att ligga på topp.
              Tidigare bilar:
              Volvo 480ES 2006-2007
              BMW 320i E30 2007-2008
              Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
              Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
              + nån volvo 740 samt volvo 240

              Comment


              • #8
                Om du klarar bensin, försäkring och kamremsbytet ekonomiskt så ska du så klart ha en QP! Jag kör 4000mil/år i QP varav 14 mil/dag t o r jobbet, man måste ju ha kul och trivas när man sitter i bil så mkt!!!
                il giallino
                Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

                bella rossa
                Coupé 20VT LE nr1516 1999

                white pearl
                Mini Cooper D 2007

                Comment


                • #9
                  Köp en Coupe 1.8 16V eller 20V utan turbo, behöver nog inte bli så dyrt alls tror jag. Fina modeller llikväl!
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Tror dock de är stor skillnad på 1.8 och 20v, 130 resp. 156hk väl?

                    Du skulle väl isf satsa på en 20v utan turbo ja, ev. en 16v 2.0 med 139hk
                    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                    Mvh
                    Joksi

                    ¤ Garaget.org

                    ¤ Joksi.net

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Joksi
                      Tror dock de är stor skillnad på 1.8 och 20v, 130 resp. 156hk väl?

                      Du skulle väl isf satsa på en 20v utan turbo ja, ev. en 16v 2.0 med 139hk
                      Jo, men tyvärr är skillnaden mellan 16V och 20V väldigt stor i försäkringskostnad...
                      il giallino
                      Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

                      bella rossa
                      Coupé 20VT LE nr1516 1999

                      white pearl
                      Mini Cooper D 2007

                      Comment


                      • #12
                        Menar du båda icke turbo modeller?
                        Jag vet bara att mellan min och en turbo modell, 16 lr 20v, spela roll, hoppde upp mer än dubbelt i pris.
                        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                        Mvh
                        Joksi

                        ¤ Garaget.org

                        ¤ Joksi.net

                        Comment


                        • #13
                          Jag har min som pendlar bil... har 5 mil till jobbet 10 fram och tillbaka kostar ej skortan har iofs inte turbo
                          Det fungerar perfekt för mig :P
                          Drop it like its Hott!
                          http://www.garaget.org/?car=36037

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Joksi
                            Menar du båda icke turbo modeller?
                            Jag vet bara att mellan min och en turbo modell, 16 lr 20v, spela roll, hoppde upp mer än dubbelt i pris.
                            Valde mellan 16V och 20V när jag till slut fastnade för gul 20V i okt 2005 (alltså utan turbo). Då kostade för mig med min körsträcka osv 16V 6000:-/år medan 20V kostade 9000:-. Och då ringde jag runt en del.
                            il giallino
                            Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

                            bella rossa
                            Coupé 20VT LE nr1516 1999

                            white pearl
                            Mini Cooper D 2007

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Mikael W
                              Valde mellan 16V och 20V när jag till slut fastnade för gul 20V i okt 2005 (alltså utan turbo). Då kostade för mig med min körsträcka osv 16V 6000:-/år medan 20V kostade 9000:-. Och då ringde jag runt en del.
                              Hel el. halv?
                              Jag betalar 13k halv, då e jag iofs 23.
                              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                              Mvh
                              Joksi

                              ¤ Garaget.org

                              ¤ Joksi.net

                              Comment

                              Working...
                              X