Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ekonomi

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ekonomi

Jag vill lägga mellan 30k-70k på en Coupe och vill inte mer än byta däck bromsar o andra slitdelar de första 2 åren.

Vill inte ha mer utgifter än jag hade haft på en golf eller en V40 som är lika begagnad.

Det är kanske orimligt att önska sig detta men tror ni att det är möjligt???

Jag är inte dum, förstår givetvis att man har den orörutsedda faktorn, denna är givetvis kalkylerad.

Det som stör mig annars är försäkringen, att den drar en del soppa e lugnt bara man kan komma ner till 0,8-0,9 när man tar det lugnt.

Vad tror ni???
    Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

Re: Ekonomi

Originally posted by Adnarim
    Jag vill lägga mellan 30k-70k på en Coupe och vill inte mer än byta däck bromsar o andra slitdelar de första 2 åren.

Vill inte ha mer utgifter än jag hade haft på en golf eller en V40 som är lika begagnad.

Det är kanske orimligt att önska sig detta men tror ni att det är möjligt???

Jag är inte dum, förstår givetvis att man har den orörutsedda faktorn, denna är givetvis kalkylerad.

Det som stör mig annars är försäkringen, att den drar en del soppa e lugnt bara man kan komma ner till 0,8-0,9 när man tar det lugnt.

Vad tror ni???
    Det är absolut inte orimligt att önska sig detta! En Coupé i bra skick är som vilken annan bil som hellst i bra skick. Sköter du bara om den och följer serviceintervallerna så ska den nog hålla god min till dig också. Mitt råd är att lägga ut åtminstonde 60 000:- då du kan få en 20vT för den summan. För 70 000:- får du förmodligen en riktigt fin 20vT 97 - 98 årsmodell.
    Angående bensinförbrukningen.. Visst, det går säkert att komma ner till 0.8-0.9 liter milen, på samma sätt som det går att köra drifting med en Fiat Coupé. Grejen är att det är ganska svårt, kräver lite ansträngning i och med att man måste ta det lungt (det är svårare än det låter.. ). Vill man ha låg bensinförbrukning så är kanske en 1.8 16v mer åt rätt håll i så fall.. :P
    Tidigare bilar:
    Volvo 480ES 2006-2007
    BMW 320i E30 2007-2008
    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
    + nån volvo 740 samt volvo 240

Comment

Re: Ekonomi

Så här har jag räknat:
      Avbetalning/värdeminskning
      Ränta på lån
      2000-milaservice à 2000:-
      4000-milaservice á 4000:-
      8000-milaservice á 8000:- (på rätt verkstad inkl kamremsbyte)
      normala reparationer
      nya däck/4000 mil
      försäkring (dyr)
      skatt
      bensin 0,82l/mil 20V, 0,87l/mil 20 VT

Det har stämt bra på min 20V, 20VT har jag bara haft i 3mån ännu

Men det är nog försäkringen och kamremmen som drar upp priset mer än för en "normal" bil. Så får man väga det mot körglädje och unik design...
      il giallino
      Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

bella rossa
      Coupé 20VT LE nr1516 1999

white pearl
      Mini Cooper D 2007

Comment

Å vill man ha ett superexemplar....så köper man min 20vt -00 med 5000mil på mätaren för 120.000:-

mvh

Comment

Att komma ner till 0,8-0,9 vad gäller förbrukningen är nog inga problem om man tar det lungt. Men som FloRic redan sagt är problemet just att ta det lungt.
          I Trust In Thrust

Comment

Adnarim du har fått PM!!!

Comment

Working...
            X