Announcement

Collapse
No announcement yet.

Knarrande frambroms

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Oken knarrar så att det hörs utanför bilen rätt tydligt, men om det skrämmer vet jag väl inte direkt.

    Tog bort beläggen på det ena oket igår, det inre belägget gick knappt att få ur, tog över en timme att knacka ur det. Dock satt det bra med lite lätt spel när det satt på korrekt position, men när jag skulle dra ut det så fastnade det i "klackarna" i över och underkant på oket så att säga. Hursomhelst så såg beläggen bra ut och det fanns kopparpasta kvar, så jag tror inte knarret kommer därifrån. Däremot så är bromsvätskan svart, så det kan vara den som orsakar det. Den måste i vilket fall bytas.

    Dock så måste jag försöka hitta luftningsnippeln för kopplingen. Någon som kan berätta var den är och kanske hur man gör för att lufta kopplingen?
    Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
    Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
    Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

    Comment


    • #17
      Det sitter rostfria plåtar skruvade i ovan och underkant av oket. Dessa plåtar kilar fast bromsklossen vid korrision mellan aluminium och rostfritt.
      Piaggio Purejet -06
      Fiat Coupe 20VT-98

      Comment


      • #18
        Originally posted by Helleman
        Dock så måste jag försöka hitta luftningsnippeln för kopplingen. Någon som kan berätta var den är och kanske hur man gör för att lufta kopplingen?
        Under batteriet sitter slavcylindern till kopplingen, finns en nippel på den precis som på bromsoken.

        Panda 169

        Comment


        • #19
          Japp, lyckades hitta en annan tråd där det stod om luftning av kopplingen. Ska bli intressant att se hur det funkar...

          Har nu luftat alla bromsok utan det vänstra fram och det knarrar fortfarande i båda framoken. Har försökt lyssna vart det kommer ifrån och det verkar komma från insidan av oket, mot motorn alltså. Lyssnade även på mastercylindern och den låter inte. Höll handen på styrpinnarna för bromsklossarna när det knarrade och jag kunde inte känna någon vibration från dem, så jag tror inte det är det heller...

          Nån idé?

          Bromsoljan var förövrigt ganska svart, så det är bra att jag får den bytt iaf.
          Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
          Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
          Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

          Comment


          • #20
            Kan det vara så att oket inte sitter ordentligt i sina fästen?

            Panda 169

            Comment


            • #21
              Originally posted by Jim
              Kan det vara så att oket inte sitter ordentligt i sina fästen?
              Kan ju prova att dra åt det. Känns lite skumt dock att det skulle lossna på båda sidor samtidigt, men alla förslag är bra förslag...

              Ska lufta kopplingen nu, men det var sjutton vilken liten nippel, vet inte om jag hittar en nyckel som är så liten.
              För det är väl nippeln som sitter under batteriet när man tagit bort "golvet" i batterilådan? Ser ut att sitta på en cylinder iaf...
              Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
              Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
              Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

              Comment


              • #22
                Jepp det är den nippeln!
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #23
                  Blev ingen luftning av kopplingen, hittade ingen nyckel som var så liten. Får ta och göra det när jag kommer hem igen. Men nu vet jag ju iaf vilken nippel det är.
                  Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                  Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                  Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

                  Comment

                  Working...
                  X