Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensinförbr.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bensinförbr.

Tjena alla

Nu har jag bestämt mig att jag gärna vill gå till botten med vissa saker, en gång för alla.

Förra veckan råkade jag få soppatorsk, men jag hade en dunk med 2l bensin i bagaget så jag fyllde på och bilen starta igen. Åkte direkt då till macken, och fyllde på ytterligare 28 l prick, vilket innebär att jag då skulle ha prick 30l i tanken?

Varför jag frågar är ifall när bilen har fått bensinstopp, dvs man försöker starta den och den går igång knappt 2 s och dör, så gör den så varje gång. Då kan det väl inte finnas mer än nån enstaka dl på sin höjd i tanken,eller?

Så jag borde alltså haft 30 liter då efter tankningen.
    Hur som helst, jag kör som vanligt en vecka (denna gången bara stadstrafik, dvs. 50 och 70-vägar och inga 90-110 vägar) och efter sista turen så kommer jag hem och parkerar bilen, då står trippmätaren på 225km och då har jag kört ett bra tag tyckte jag med lysande bensinlampa.

Dagen därpå går jag ut, ska starta bilen och vips, det klassiska beteendet, bilen startar och dör efter 2 s...alltså soppatorsk. Sticker iväg och hämtar 2 l i dunken, fyller på och bilen startar fint igen. Åker direkt till bensinmacken igen med siktet inställt på att nu ska ja fylla den max den här gången, och göra ett sista test.

På macken får jag sedan in 52l ca, när pumpen klickar av. Då har jag ju redan lagt i 2 l från dunken minuterna tidigare, så det innebär att den klickade av på 54l i tanken. Tar ut pumpen, och stoppar ner den igen, och den klickar av efter 1 l till ca. Så håller jag på, fylla klick, fylla klick tills jag börjar se bensinen uppe i påfyllningsröret. Då hade jag lyckats trycka i 56l med pumpen + tidigare 2 l med dunken, vilket rimligtvis skulle bli 58l.

Sen nöjer jag mig och ger mig av, o nu har ja kört 35 mil motorväg till Sturup i förgår, och kört 2-3 mil i stan igår till stranden och så. Får vi se nu hur länge det dröjer innan nästa bensinstopp.

Varför jag skriver detta inlägget är av två skäl.

1. Iom att jag bör teoretiskt sett haft 30l och fick bensinstopp i förgår, med 225km på trippmätaren, så räknar jag ut en stads/blandad förbrukning på 1.33/l milen. Vilket jag tycker är på TOK för mycket, i synnerhet med tanke på att alla filter, olja och tändstift byttes förra månaden!!

2. Jag fick alltså i precis 58l innan jag började se bensinen krypa upp i påfyllningsröret. Hur fan skulle det gå till när manualerna och alla på forumet säger att tankrymden är 60 alt. 63l. Det finns ju ganska så olika siffror på det.
    Men knappt 58 l, hallå?
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

Mvh
    Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Min 20V verkar rymma knappt 60l medan 20VT rymmer kanske 63l. Så det verkar väl rätt rimligt att en 16V (lr vad skillnade nu beror på) rymmer ca 58l.
    il giallino
    Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

bella rossa
    Coupé 20VT LE nr1516 1999

white pearl
    Mini Cooper D 2007

Comment

Vad står din tempmätare på när du kör?
      Porsche Boxster S 2002

Comment

16V/T rymmer 60 liter.

16V ska dra 1,15 l/mil i stan och 16VT ska dra 1,25 l/mil i stan.

Det är nog svårt att lyckas köra så som dom gjorde när de mätte upp dom siffrorna. Så gasar man lite stämmer nog dina siffror rätt bra... tyvärr..
        http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
        http://www.garaget.org/?car=38250

Comment

Men frågan nu är då om man kan lita på bensinmackarnas pumpar, dvs när dem slår av själva för att det ska vara "fullt"?
          För isf anser pumparna att vid ca 50-52l är det fullt, även om jag "manuellt" lyckats trycka in iaf 58l.

De sista litrarna fick jag fylla på lite åt gången, o de tar tid. Och då kommer den upp till på fyllningsröret, och jag antar att det egentlien inte är tänkt att ha bensin ända upp så den syns i påfyllningsröret?

Termostaten skulle ja inte tro är något problem med, eftersom den inte rör på sig när man kör snabbare, dvs att den sjunker. Den ligger större delen av tiden 2-3 mm under 80 strecket, dvs första strecket innan det som är markerat 90 med siffror. Så jag tolkar de som 75-78 ung.

I stadstrafik,när det är varmare, och vid stillastående så går den upp mot 90-95 då fläkten kör igång.

1,15, jo men de hade ja kanske accepterat. Men 1,33? :-s
          O då betonar jag att jag INTE gasar på, inga hårda accelerfation vid trafikljus osv. Kör rent allmänt ganska lugnt, inte ofta jag är upp i 70-80 i 2:an ex.

Mvh
          Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Ja pumparna är inte att lita på. Den brukar slå ifrån lite hur som helst om man råkar röra lite på slangen. Varierar mycket ifrån pump till pump har jag märkt också.

Jag har lyckats få i lite över 61 liter en gång, men min tank rymmer 63 l. Fast då fick jag använda samma teknik som dig då den slog ifrån vid 58 liter. Jag hade precis som dig bensin ända upp i röret då.

En annan gång med bravon så vart det tvärtom. Fyllde den med 48 liter innan den slog ifrån, tanken rymmer 50 l. Testade pressa i lite till för att se hur mycket bensin jag verkligen hade kvar i tanken men då slog den inte ifrån utan svämmade över!! Rann ut säkert en halvliter på marken.. Då hade jag fyllt den till nästan 49 liter, eller ja den stod på 49 men en del av det hade ju runnit ut på marken.
            Bravon har som tur är dräneringshål om man skulle råka överfylla så inget kom på lacken. Men efter den händelsen så pressar jag inte i mer bensin efter att den har slagit ifrån. Såvida det inte är helt galet förstås.
            http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
            http://www.garaget.org/?car=38250

Comment

Originally posted by Joksi
              Termostaten skulle ja inte tro är något problem med, eftersom den inte rör på sig när man kör snabbare, dvs att den sjunker. Den ligger större delen av tiden 2-3 mm under 80 strecket, dvs första strecket innan det som är markerat 90 med siffror. Så jag tolkar de som 75-78 ung.
              Personligen tycker jag det låter som om bilen går för kallt. Byt termostaten.

Tempen skall ligga mellan 80-90.

Trasiga termostater är vanligare än man tror, oavsätt bilmärke.
              Porsche Boxster S 2002

Comment

Originally posted by TobbeC
                Personligen tycker jag det låter som om bilen går för kallt. Byt termostaten.

Tempen skall ligga mellan 80-90.

Trasiga termostater är vanligare än man tror, oavsätt bilmärke.
                Okej, vart kan man hitta en termostat? Förutom på Fiat?
                Vad kan den kosta?

Och är den svårt att byta?, jag vet att man kan plocka loss den man har o prova i en kastrull med vatten men vad behövs för att plocka loss den?

För övrigt så trodde ja att när termostaten är kass ja då rör sig inte tempmätaren så mycket uppåt. Och när man kör snabbare och snabbare så sjunker den väldigt mycket?

Mvh
                Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Här ligger min tempmätare nästan alltid...
                  Men på senare tid har det tagit längre tid efter att den stått kall att nå upp dit.
                  Den kan ligga nån mm lägre än så, på motorvägen och på kvällen kan den ligga på strecket precis under
                  Attached Files

Mvh
                  Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Termostat kan du även köpa på mekonomen.

Jag tycker din bil verkar gå kallt. Antingen är det tempmätaren eller så är det termostaten.

Oddset för att det är termostaten känns rätt högt.
                    Porsche Boxster S 2002

Comment

Okej, jag hittar inge tpå mekonomens webbsida.

Men är de inte sagt att tempmätaren visar ca 10gr för lite, vilket isf skulle innebära att den är mer?

Mvh
                      Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

Termostattemperatur

På min gula (20V) så visar termostatet precis som på din, dvs jag tolkar det som 78 grader när den är varm. Och jag har låg bensinförbrukning ca 0,82l/mil vid ca 3/4 landsväg och 1/4 blandad körning i halvslött jobbpendlartempo. =jag tror inte det är motortemperaturen som ger din höga bensinförbrukning.
                        il giallino

bella rossa

white pearl
                        Mini Cooper D 2007

Comment

Jag menar det, din är ju väldigt låg.

Nu har jag kört 44 mil på trippmätaren, och bensinlampan börjar blinka till lite då o då. Klarar jag till lite över 50 mil så ska ja vara lycklig

Då är 35 mil av dessa på en gång motorväg, varvat med landsvägar. Resten är i stan igår o i förrgår

Fan bensinförbruklningen borde väl rimligtvis gå NER efter byte av alla filter, i synnerhet luft o bensinfilter :-S
                          Nu känns de som att de blir värre eller nåt...
                          Last edited by Joksi; 8 August 2007, 20:09.

Mvh
                          Joksi

¤ Garaget.org

¤ Joksi.net

Comment

44 mil på en tank med en 16v. Hur kör du egentligen människa. Jag klarar ca 55 mil i alla fall med min 20vt, visst jag har då lite större tank än dig men ändå.
                            I Trust In Thrust

Comment

Vad händer om du nollar boxen och sen kör lite normallugnt i sådär 50 mil och därefter börjar mäta bensinförbrukningen?
                              il giallino

bella rossa

white pearl
                              Mini Cooper D 2007

Comment

Working...
                              X