Announcement

Collapse
No announcement yet.

Opålitlig bensinmätare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Opålitlig bensinmätare

    Någon mer än jag som har en bensinmätare som inte vill bestämma sig för en "nivå" i tanken. Blir lite irriterad på att mätaren pendlar 1/8 tank så att reservlampan är tänd någon minut för att sen släckas i fem och hålla på så där hela tiden när det är mindre än 1/4 kvar i tanken. Jag menar 1/8 är trots allt nästan 8 liter soppa. Vet ju aldrig hur mycket soppa man verkligen har kvar. Är detta ett vanligt problem eller är det bara min mätare som lever sitt eget liv?
    I Trust In Thrust

  • #2
    Vanligt på alla italienska bilar typ. Haft så på de flesta jag haft. Bara se till så att man har soppa


    //PP
    Porsche 996 C2 -00
    Volvo V60 D3 -12

    Comment


    • #3
      Det är väl därför det finns trippmätare. Om man nu kan lita på den...

      Panda 169

      Comment


      • #4
        Samma här...ena stunden visar den 1/4, andra kryper den ner o lampan tänds... o slocknar. Oftast när man svänger.
        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

        Mvh
        Joksi

        ¤ Garaget.org

        ¤ Joksi.net

        Comment


        • #5
          Fast kan tycka att mätaren i min Plus verkar mer tillförlitlig än mätaren i min gamla 16VT. Men mkt möjligt att det bara är inbildning.


          //PP
          Porsche 996 C2 -00
          Volvo V60 D3 -12

          Comment


          • #6
            Fast man är nybliven coupe ägare så har även jag märkt av detta...

            // André
            Fiat Coupe Turbo 16v -94

            Comment


            • #7
              Coupe 20VT mätaren är iaf mkt bättre än Argenta 120ie mätaren..
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                När tanken börjar bli tom på min så blir mätaren känslig på att jag gasar...när jag gasar så sjunkar mätaren till nästan noll för att så fort jag släpper gasen gå upp till rätt nivå...
                Fiat Coupe 16vt -95
                Depå - Projekt tråd - Garaget.org

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Gustaf
                  När tanken börjar bli tom på min så blir mätaren känslig på att jag gasar...när jag gasar så sjunkar mätaren till nästan noll för att så fort jag släpper gasen gå upp till rätt nivå...

                  Jepp. Så har det varit på mina också. Snudd på att man tror den är adaptiv efter gasfoten


                  //PP
                  Porsche 996 C2 -00
                  Volvo V60 D3 -12

                  Comment


                  • #10
                    Hade en gång en 740 som gjorde något liknande, fast det spelade ingen roll om det var mycket eller lite soppa i tanken. Ju mer man gasade desto längre upp gick nålen på tankmätaren. Fick sedan reda på att det var ett Volvo standardfel. Såg skoj ut i alla fall.

                    Panda 169

                    Comment


                    • #11
                      Jodå jag har samma "problem" med lite svajande bensinmätare. Men ärligt talat så serj ag det inte som något att haka upp sig på, tanka i mer bensin när du börjar se att den blinkar orange så klarar man sig alltid undan bensinstopp. Vad kan man begära av en Italiernare lixom..
                      Last edited by FloRic; 10 August 2007, 08:08.
                      Tidigare bilar:
                      Volvo 480ES 2006-2007
                      BMW 320i E30 2007-2008
                      Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                      Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                      + nån volvo 740 samt volvo 240

                      Comment


                      • #12
                        Hade en Saab V4 ett tag...den visa olika om man gasa, bromsa, svängde höger, svängde vänster....samma där...bara lita på trippmätaren eller kolla vid rödljuset
                        With great power comes the bitches
                        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                        Comment


                        • #13
                          Hehehe...okej, jag tror majoriteten av bilar mer lr mer avspeglar körningen på bensinmätaren. Nu menar jag inte att den ökar vid acceleration, och sjunker vid inbromsning respektive. Den ska ju inte vara kopplad till motoreffekten

                          Men jag minns på min förra Toyota, där satt nog bensinmätarsensorn längst bak i tanken, för när man körde uppförsbackar så gick mätaren upp (ner i nedförsbackar), eftersoom bensinnivån lägger sig högre bak uppför, till skillnad från min Coupé som nu har sensorn fram i tanken då den visar att det blir mer bensin på mätaren när man kör nerförsbackar (sjunker vid uppförsbackar)

                          Så det är tvärtom. Men detta märks ju bara 1/4 och under, när det är mindre bensin som gör skillnad på hur den rör sig i tanken av körningen. Likadant när man svänger vänster och höger, har för mig att åt nått håll så ökar bensinen och det andra så sjunker den.

                          Blir nog svårt att undkomma, oavsett var man placerar sensorn i tanken skulle jag tro... eftersom bensinen skvalpar i tanken och går under/över sensorn vid dessa tillfällen
                          Last edited by Joksi; 10 August 2007, 12:50.
                          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                          Mvh
                          Joksi

                          ¤ Garaget.org

                          ¤ Joksi.net

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Gustaf
                            När tanken börjar bli tom på min så blir mätaren känslig på att jag gasar...när jag gasar så sjunkar mätaren till nästan noll för att så fort jag släpper gasen gå upp till rätt nivå...
                            kan ha med att göra att den suger ut trycket i tanken snabbare än den kan fylla på det
                            skall ju ha 3 bar tryck och skall ju hinna med hehe
                            Fiat Punto ELX -99

                            Fiat Coupè 20VT -99 *såld*

                            Comment


                            • #15
                              Å andra sidan, har du lite bensin skvalpar de som sagt mycket, å när du gasar på lite så skvalpar bensinen och samma när du bromsar in.

                              Så är det också på min, när det är nere på säg under 15 l, så när jag bromsar in på trafikljus ökar mätaren och när ja gasar sjunker den. Just eftersom mätarsensorn är fram på coupén
                              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                              Mvh
                              Joksi

                              ¤ Garaget.org

                              ¤ Joksi.net

                              Comment

                              Working...
                              X