Någon mer än jag som har en bensinmätare som inte vill bestämma sig för en "nivå" i tanken. Blir lite irriterad på att mätaren pendlar 1/8 tank så att reservlampan är tänd någon minut för att sen släckas i fem och hålla på så där hela tiden när det är mindre än 1/4 kvar i tanken. Jag menar 1/8 är trots allt nästan 8 liter soppa. Vet ju aldrig hur mycket soppa man verkligen har kvar. Är detta ett vanligt problem eller är det bara min mätare som lever sitt eget liv?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Opålitlig bensinmätare
Collapse
X
-
Coupe 20VT mätaren är iaf mkt bättre än Argenta 120ie mätaren..
Comment
-
När tanken börjar bli tom på min så blir mätaren känslig på att jag gasar...när jag gasar så sjunkar mätaren till nästan noll för att så fort jag släpper gasen gå upp till rätt nivå...
Comment
-
Originally posted by Gustaf
När tanken börjar bli tom på min så blir mätaren känslig på att jag gasar...när jag gasar så sjunkar mätaren till nästan noll för att så fort jag släpper gasen gå upp till rätt nivå...
Jepp. Så har det varit på mina också. Snudd på att man tror den är adaptiv efter gasfoten
//PPPorsche 996 C2 -00
Volvo V60 D3 -12
Comment
-
Hade en gång en 740 som gjorde något liknande, fast det spelade ingen roll om det var mycket eller lite soppa i tanken. Ju mer man gasade desto längre upp gick nålen på tankmätaren. Fick sedan reda på att det var ett Volvo standardfel. Såg skoj ut i alla fall.
Panda 169
Comment
-
Jodå jag har samma "problem" med lite svajande bensinmätare. Men ärligt talat så serj ag det inte som något att haka upp sig på, tanka i mer bensin när du börjar se att den blinkar orange så klarar man sig alltid undan bensinstopp. Vad kan man begära av en Italiernare lixom..Last edited by FloRic; 10 August 2007, 08:08.Tidigare bilar:
Volvo 480ES 2006-2007
BMW 320i E30 2007-2008
Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
+ nån volvo 740 samt volvo 240
Comment
-
Hade en Saab V4 ett tag...den visa olika om man gasa, bromsa, svängde höger, svängde vänster....samma där...bara lita på trippmätaren eller kolla vid rödljusetWith great power comes the bitches
Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad
Comment
-
Hehehe...okej, jag tror majoriteten av bilar mer lr mer avspeglar körningen på bensinmätaren. Nu menar jag inte att den ökar vid acceleration, och sjunker vid inbromsning respektive. Den ska ju inte vara kopplad till motoreffekten
Men jag minns på min förra Toyota, där satt nog bensinmätarsensorn längst bak i tanken, för när man körde uppförsbackar så gick mätaren upp (ner i nedförsbackar), eftersoom bensinnivån lägger sig högre bak uppför, till skillnad från min Coupé som nu har sensorn fram i tanken då den visar att det blir mer bensin på mätaren när man kör nerförsbackar (sjunker vid uppförsbackar)
Så det är tvärtom. Men detta märks ju bara 1/4 och under, när det är mindre bensin som gör skillnad på hur den rör sig i tanken av körningen. Likadant när man svänger vänster och höger, har för mig att åt nått håll så ökar bensinen och det andra så sjunker den.
Blir nog svårt att undkomma, oavsett var man placerar sensorn i tanken skulle jag tro... eftersom bensinen skvalpar i tanken och går under/över sensorn vid dessa tillfällenLast edited by Joksi; 10 August 2007, 12:50.
Comment
-
Originally posted by Gustaf
När tanken börjar bli tom på min så blir mätaren känslig på att jag gasar...när jag gasar så sjunkar mätaren till nästan noll för att så fort jag släpper gasen gå upp till rätt nivå...
skall ju ha 3 bar tryck och skall ju hinna med heheFiat Punto ELX -99
Fiat Coupè 20VT -99 *såld*
Comment
-
Å andra sidan, har du lite bensin skvalpar de som sagt mycket, å när du gasar på lite så skvalpar bensinen och samma när du bromsar in.
Så är det också på min, när det är nere på säg under 15 l, så när jag bromsar in på trafikljus ökar mätaren och när ja gasar sjunker den. Just eftersom mätarsensorn är fram på coupén
Comment
Comment