Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nu har jag hittat den. Behöver lite tips

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nu har jag hittat den. Behöver lite tips

    Nu har jag hittat en 16VT -95.

    Ska kolla på den en gång till innan jag bestämmer mig.
    Har du något tips på vad jag ska kolla.

    Vad kostar ett kamremsbyre ??

    Har kollat efter rost o att plåtskarvar stämmer, känns bra att köra, ingen konstig rök efter tomgång 10 min. Etc.
    Ratten står lite snett, bör väl vara en framvagnsinställning.

    Vad ska jag mer kolla ??
    Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

  • #2
    Va inte så säker på de, min stod snett sen ja köpte den åt höger, efter 3 försök med hjulinställningar så blev de inte bättre, antingen hamnar den efter en stunds körning igen till höger eller till vänster.

    Och ingen vet vad det beror på...

    Kamremsbyte är dyrt, ja. Allt från 5k till 15k, enligt olika uppgifter på forumet.

    Jag payuade visserligen knappt 3k för min 16v, men det är en annan story

    Som ja sagt tidigare, kolla alla knappar och el i bilen, kontakter, kablar om möjlighet finns etc. El är ingen stark sida hos en Fiat, eller italienare generellt.
    Visserligen oftast inget livshotande, men ändå

    Förutom rost och ojämnheter i karossdelarna utvändigt, kan det vara en god idé att syna bilens kaross i flera vinklar i dagsljus! Något som jag upptäckte sent, inte minst på min, men på nästan samtliga Coupéer jag sett stå parkerade är dörruppslag och liknande, i foprm av jack, små bucklor osv.

    Antagligen så är det en stor nackdel med Coupéns design, dvs bristen av sidolister, kombinerat med TUNN plåt, att minsta lilla grej skapar en buckla i plåten. Trist men så sant så.

    Även detta inte livshotande, utan mer en detalj vad gäller utseendemässiga skavanker...
    Last edited by Joksi; 12 August 2007, 20:40.
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

    Comment


    • #3
      Om det inte fixar sig med en hjulinställning så är ju nått skevt i din framvagn, tyvärr....

      Kamremsbyte på 16vt är billigare än ett byte på 20vt. Har ingen siffra men räkna med 2-3000 kr. 15 000 kr för ett kamremsbyte??? Jo tjena då är man bra lurad....

      Kolla bromsarna: Är skivorna skadade (sprickor o dyl.)? Vibrerar ratten vid kraftig inbromsning? Låter det om bromsarna?

      Drar motorn friskt från 2000 varv och uppåt? Testa att gasa fullt på treans växel till 5500 varv.

      Kolla kopplingen.

      Ring tidigare ägare och kolla hur de hade de med bilen då de ägde den. Jag har faktiskt gjort detta tidigare och man blir förvånad över hur mycket info som tidigare ägare har och de har ju inget att dölja

      Service. Mycket viktigt då detta är en prestandabil. Oljebyte, bromsvätskebyte, filter, remmar mm.

      Ha de
      Freddan
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #4
        Originally posted by Freddan72

        Ring tidigare ägare och kolla hur de hade de med bilen då de ägde den. Jag har faktiskt gjort detta tidigare och man blir förvånad över hur mycket info som tidigare ägare har och de har ju inget att dölja
        kan man kolla upp de tidigare ägarna via vägverket eller?
        Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
        "With great power comes great responsibility"

        Comment


        • #5
          Originally posted by mcpot
          kan man kolla upp de tidigare ägarna via vägverket eller?
          Ja. Du får infon skickat till dig via fax
          Sök på regnumret och skriv in ditt fax nummer och tryck på "skicka". Hur enkelt som helst
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            Originally posted by Freddan72
            Ja. Du får infon skickat till dig via fax
            Sök på regnumret och skriv in ditt fax nummer och tryck på "skicka". Hur enkelt som helst
            o fan är så mycket mer som kommer fram via fax gentemot nätet och sms. kan vara bra att veta
            Lite copy cat kanske men dock viktiga ord:
            "With great power comes great responsibility"

            Comment


            • #7
              Originally posted by mcpot
              o fan är så mycket mer som kommer fram via fax gentemot nätet och sms. kan vara bra att veta
              Ja konstigt nog är det olagligt att publicera på nätet men lagligt att faxa...
              Porsche Boxster S 2002

              Comment

              Working...
              X