Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skulle du köpa denna bil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skulle du köpa denna bil?

    Har inte haft Fiat Coupe innan men när jag nu skall köpa andra bil, så kom jag över en händelse in på den.

    Var och kolla på en och ... fan va läckra de är. Polarn hade en gammal fiat 850 sport årsmodell 1971 när vi va 18 år gammla. Är ngt speciellt med fiat couper.

    Kollade in en idag och behöver som sagt var lite hjälp av er "experter". Har läst en hel del i detta forumet så lite har jag väl klurat ut, samt att jag är haj på meka med.

    Coupe tysk import år -98, med 1.8 motorn. Den hade gått 8300 mil fast jag är konfunderad om det stämmer.

    Följande upptäckte jag

    - kamtidsvariatorn var kass, lät som en diesel på tomgång (inga problem enl vissa)
    - skivorna och bromsbackarna runt om behövdes bytas
    - Vid växling från 3:an till 2:an skrapade det duktigt och kändes som om kopplingen inte var "intrampad" (verkar som om det kan lösas med ny olja samt "teflon" medel
    - Motorhuven var lite sne åt vänster... vilket kanske är normalt har jag läst i ngn tråd
    - Klunka lite i hjulupphägningarna
    - Utrampningslagret är kasst och "skriker" lite... vet inte om det är "lätt" att byta eller om hela växelådan måste ner. Verkar vara pain in the ass enl många. Är det ngn som vet vad det kostar på verkstad?
    - Däcken slitna

    Sedan var växelspak knoppen duktigt sliten, så det kändes som om den hade gått längre än 8300 mil.....

    Ett hjullager var bytt. Kan de gå sönder efter bara 8000 mil?

    FInns ett tyskt kvitto med som "bekräftar" att den år 2003 hade gått 5000 mil..... allt går väl att fixa.

    Vad säger ni. Värt att köra.
    Vill inte ha turbo eftersom de dricker som fan och kostar multum i försäkring. Har man lång "slang" behöver man inte 5 cylindar och 220 hk...... -
    Mamma Mia!
    Fiat coupe 1,8

  • #2
    Mitt korta svar blir NEJ...
    Det finns en hel del bra coupe:er tillsalu, leta vidare.

    Comment


    • #3
      Byter du urtrampningslagret byt kopplingen oxå... tar ett tag att byta. Inte så jobbigt som tidskrävande om man gör det själv.

      Lite slitage på knoppen behöver inte betyda det värsta. Tittar jag på min stilo och coupen så är de "slitna" på samma ställen efter att jag kört några hundra mil. Det är bara min körställning som gör det.

      Vänster sida av ratten óch sätet och växelspaksknoppen för jag har alltid händerna och häcken där när jag kör.
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment

      Working...
      X