Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kamremshaveri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kamremshaveri

    Jag är lite fundersam.

    Man hör om bilar som aldrig byter sin kamren o de går iallafall bra. Andra byter när de ska o inget händer.

    MEN???
    Jag läser en massa inlägg här på forumet om Kamremshaveri på Coupen ???

    Hur kan det vara, är denna bilen extremt känslig eller???
    Eller är det för att folk missköter bilen???
    Vågar man ha en bil men tanke på att risken för kamremsskrot verkar ganska stor.

    Lite orolig då jag snart köper en Coupe.
    Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

  • #2
    Det gäller väl alla bilar med kamrem? Den ska bytas för eller senare, annars går den av.
    Bilar utan kamrem (som regel kedja) behöver man inte byta på för det finns ingen rem att byta. Men även i sådana motorer kan man få oönskad kontakt mellan kolv och ventil.
    Dock så finns det väl non interference motorer, där avståndet mellan kolv och ventil är så stort att de inte träffar varandra om kamdrivningen pajar.
    Eller skaffa en gammal stötstångsmotor, också utan kamrem.

    Panda 169

    Comment


    • #3
      Tack jag vet hur det fungerar med kamremmen, men vad jag undrar är om Coupe motorerna är benägna att råka ut för detta felet???

      Inte många ställen man hör talas om kamremshaveri så mycket som här.
      Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

      Comment


      • #4
        På många Fiat och Alfor sitter det spänn, löp och vattenpumphjul av plast. Dessa plasthjul kan splittras och måste bytas ut om man skall vara på säkra sidan. Har en kompis som fick totalhaveri på sin GTV pga att löphjulet i plast gick i bitar.

        En annan sak som kan kan bidra till kamremhaveri är att inte aggregatremmarna byts ut OCH allla spänn och löphjul till aggregatremmarna om dessa är dåliga. Dessa spänn och löphjul är mycket dyra och kan iallfall på 20VT inte kontrolleras utan att ta loss dem vilket är mycket besvärligt.

        Det är mycket arnbete och kostsamt att hålla allt mekaniskt i tipptopp. De flesta lägger hellre pengar på bling bling, vax och spoilers...
        Piaggio Purejet -06
        Fiat Coupe 20VT-98

        Comment


        • #5
          Originally posted by Adnarim
          Tack jag vet hur det fungerar med kamremmen, men vad jag undrar är om Coupe motorerna är benägna att råka ut för detta felet???

          Inte många ställen man hör talas om kamremshaveri så mycket som här.
          Man får alltid läsa om det värsta som kan hända en. Ingen inkl jag själv skriver allt det som är bra med bilen.

          Jag tror att det är som Kung skriver ovan, antigen sparar man pengar på delar när bilen ska servas eller så missar man helt enkelt att byta ex. dåliga remar runt kamremen.

          På min bil som köptes av en Fiat säljare hade de bytt kamrem/vattenpump/spännhjul men inga andra remar. Som tur är upptäckte jag sprickor i de senare och bytte de själv annars kunde det slutat illa. Polaren köpte en pegga som skulle vara nyservad med kamrem mm. efter några mil går generator remen av. De sparade lite pengar där men som tur är gick det bra ändå. Som köpare får man tyvärr hålla koll på hur bilen är servad.

          Ordentligt servad bil håller!
          Last edited by 84jr0; 19 August 2007, 14:44.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Har ju även läst om en del balansaxelremar som gått av och orsakat kamremshaveri.. Ren otur eller framförallt snålhet är nog en stor bidragande faktor till alla havererande motorer.
            Turbo é livet

            Torx måste vara djävulens påfund...

            Comment


            • #7
              Second thaughts ?

              Såg en 131 1600s till salu.
              Hederlig stötstångsspis i den !
              Köp !

              Ge Coupen till mig för en billig peng så slipper du oroa dig !
              Fiat for FUN

              Comment


              • #8
                Originally posted by hellfire
                Har ju även läst om en del balansaxelremar som gått av och orsakat kamremshaveri.. Ren otur eller framförallt snålhet är nog en stor bidragande faktor till alla havererande motorer.
                Snålhet o okunskap !

                Tror fan att folk drar sig för att byta, eftersom det kostar mycket typ 7000 + servicen.

                Konversation
                Jag har fått frågan,, vad ska man kolla i motorn
                - Ja, har du kollat oljan ?
                -Hur ofta ska man göra det. har haft bilen i 2 år o den va servad innan !
                -Då är det nog på tiden att du kollar nivån
                O det visade sig va tomt både i oljenivå o kylvätska
                o det på en bil med prestanda motor !
                .Den e ju servad !!!!

                -Jaja !

                Huga !
                Fiat for FUN

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Kung
                  På många Fiat och Alfor sitter det spänn, löp och vattenpumphjul av plast. Dessa plasthjul kan splittras och måste bytas ut om man skall vara på säkra sidan. Har en kompis som fick totalhaveri på sin GTV pga att löphjulet i plast gick i bitar.

                  En annan sak som kan kan bidra till kamremhaveri är att inte aggregatremmarna byts ut OCH allla spänn och löphjul till aggregatremmarna om dessa är dåliga. Dessa spänn och löphjul är mycket dyra och kan iallfall på 20VT inte kontrolleras utan att ta loss dem vilket är mycket besvärligt.

                  Det är mycket arnbete och kostsamt att hålla allt mekaniskt i tipptopp. De flesta lägger hellre pengar på bling bling, vax och spoilers...
                  De flesta lägger hellre pengar på bling bling, vax och spoilers
                  ¨

                  -Där sa du ett sant ord !
                  -gasar till det rasar.
                  gör man tvärtom så håller det.
                  /Finmekanikern !
                  Fiat for FUN

                  Comment


                  • #10
                    Kamremshaverier är inte vanligare på Fiatar är andra bilar. Tvärtom skulle jag tro.
                    Däremot kanske nojan är ovanligt stor på vår forum? Och det är klart, köper man en bil med osäker servicehistoria (vanligt hos oss?) så blir det väl så.

                    På 94-96-motorerna drivs balansaxlarna med rem, därav ökad haveririsk på kamremmen. Drev på 20V+T.
                    Last edited by per; 19 August 2007, 22:19.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by per
                      Kamremshaverier är inte vanligare på Fiatar är andra bilar. Tvärtom skulle jag tro.
                      Däremot kanske nojan är ovanligt stor på vår forum? Och det är klart, köper man en bil med osäker servicehistoria (vanligt hos oss?) så blir det väl så.

                      På 94-96-motorerna drivs balansaxlarna med rem, därav ökad haveririsk på kamremmen. Drev på 20V+T.
                      *************
                      Det roliga "tråkiga är" att Opel haft stora kostnader för sånahär haverier.
                      Fiat har haft en del på Marea/Brava Bravo motorn 1,6 .
                      De sänkte bytesintervall från 12000 mil till 8000 eller 5 år
                      Opel = 6000 mil !
                      Det framkom att den Fiatmotorn baserar sig delvis på Fiat 128
                      motorn = Lampredidesign (blocket) med ny topp o insugskanaler mm
                      Övriga modifieringar gjort av GM i USA
                      Kan det va samma remmar/plasthjul o simuleringsprogram som Opel använt sig av ???

                      Mycket stor risk antar jag !
                      Fiat for FUN

                      Comment

                      Working...
                      X