Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fråga till er som kan 16VT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga till er som kan 16VT

    Jag har ringt runt till en massa olika fiat verkstäder och frågat om kamremmen, men alla verkar lika osäkra.
    Bilen är en 16VT -95

    Så jag måste fråga ER som har näsan under huven hela tiden :-)
    Kamremmen byts tillsammans med spännrullar (hur många??)
    Balansrem (har den spännrullar ??? ingen verkstad som vet säkert)
    Och så byter de de tre yttre remmarna när de ändå är igång.

    Frågan är altså, finns det spännare/löphjul som behöver bytas på balansremmen och hur måga i så fall??? samma gäller kamremmen ???

    Hade varit kul att veta så att de beställer rätt och byter allt så att man inte missar en tex. en rulle som pajar o kraschar motorn.
    Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

  • #2
    Du måste byta balansaxelremmen också.

    Totalt:
    1 Kamrem
    1 Balansaxelrem
    2 kullager
    1 spännrulle
    2 kilremmar (AC och servo)
    1 generatorrem
    Dessutom så ska du passa på att byta vattenpumpen när du ändå är där och river. 0 arbetstid och ca 500 kr för pumpen.
    1 vattenpump

    Tänker du göra jobbet själv eller låta verkstaden göra det? Delarna finns på MECA.se eller Autoexperten.se.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Byter du själv kan du lika gärna ta bort av balansaxelremmen och spännrullen till den.
      Då är allt som behövs en kamrem och en spännrulle.

      TurboB: vad är det för kullager du talar om?
      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

      Comment


      • #4
        Tack.

        Ja kullager, vilka då ??


        Då har balansremmen en spännare också då ???
        Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

        Comment


        • #5
          Originally posted by Adnarim
          Tack.

          Ja kullager, vilka då ??


          Då har balansremmen en spännare också då ???
          Jo.
          TurboB skrev fel. 2 spännrullar ska du ha. Kullager vet jag inte vad han menar, kanske om du inte vill byta spännrullen helt utan bara kullagrena i dom? jag tycker du ska byta dom helt iaf.

          Jag kör som sagt utan balansaxelrem, inga problem. Inget som fanns på dessa motorer förut så varför ska man behöva det nu ?
          (Har inte märkt av något, inga ökade vibrationer etc.)
          Det är ett bra tips, minskar risken för kamremshaveri också.
          3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

          Comment


          • #6
            Om man skippar balansaxelremmen så behöver man inte 13(har jag för mig). 2:an däremot sitter bakom spännrullen till balanaxelremmen och kamremmen löper mot kullagret och behöver alltså bytas. Skruva av kåpan och titta så ser ni direkt vad jag avser. Och lova att byta vattenpumpen.

            Skippar du balansaxelremmen blir jobbet relativt simpelt. Ska man ta ut mycket effekt brukar man ta bort den för att kunna sätta på bredare kamdrev och en betydligt kraftigare kamrem. Vi kan lämna diskussionen om balansaxelremmens för och nackdelar till nån annan gång. Jag har kvar min men skulle jag bygga tävlingsbil så skulle jag ta bort den: färre saker som kan gå åt h-e.
            Du behöver en elektrisk (eller helst tryckluftsdriven) mutterdragare för att få bort vevaxelbulten. Vevaxelbulten är baklängesgängad.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Fuel

              TurboB skrev fel.
              Nej, det gjorde jag inte. Alla 16 ventilare jag har lagt mina händer har sett ut likadana ut.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #8
                Underlättar om jag bifogar bilden jag refererar till:
                Attached Files
                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                Comment


                • #9
                  Vad är det slutliga budet nu då ???

                  detta är förvirrande ju
                  Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by TurboB
                    Nej, det gjorde jag inte. Alla 16 ventilare jag har lagt mina händer har sett ut likadana ut.
                    Ok, inte min. Jag har en spännrulle där, inget annat.
                    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                    Comment

                    Working...
                    X