Announcement

Collapse
No announcement yet.

BTR Byte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • BTR Byte

    Tänkte jag skulle ge mig på att byta BTR ikväll. Något speciellt att tänka på? Särskilda verktyg?

    Ja, Hur man gör det smidigast helt enkelt..

    Har läst trådarna som ligger ute på forumen.
    Turbo é livet

    Torx måste vara djävulens påfund...

  • #2
    Vilken motor har du och varför?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      hmm... var lite trött när jag skrev.

      Motorn det handlar om är en 16vt turbo. Hade tänkt chippa den med evochipp. Tyvärr är det nått knas med programvaran i chippet så det blir till och vänta på ett nytt..

      Har därför ingen bråska med att byta btr så allatips på hur man gör det smidigast uppskattas.
      Turbo é livet

      Torx måste vara djävulens påfund...

      Comment


      • #4
        Evochipet är avsett för en äldre genration Marelliboxar som bla har 2 MAP sensorer istället för 1 i senare varianter. Därför funkar inte bilen med ett sånt chip. Fiat Coupe resp Lancia HPE och Alfa 155 Q4 kräver modellspecifika chip. Dessa bilar har också en lite annan spec på turbon och klarar inte de höga laddtryck som EVO chipet ger.

        Vad gäller BTR så kan du i princip glömma att byta den befintliga eftersom det innebär att du måste riva i stort sett ALLT för att komma åt. Låt orginalet sitta och koppla istället in den på returledning som du finner vid kamremssidan. Vid banjokopplingarna på fuelrailen finns markeringar vilket som är in respektive ut.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          Chippet är köpt från pauhlino från fccuk.org så det borde funka.. inget evo orginal alltså.

          Hade nästan räknat med att riva allt... men om inte det behövs skulle det ju vara trevligt.

          Btr:en som ska monteras är denna

          http://www.creatix.se/Shop/Applicati...ge.php?Id=1492
          Turbo é livet

          Torx måste vara djävulens påfund...

          Comment


          • #6
            OK, jag har moterat samma, också med tanke på chip. Följ mitt råd och låt den gamla sitta kvar och montera den nya i serie, enligt min beskrivning. På sidan av insuget finns det dessutom ett par gängade hål som du kan skruva fästet i.

            Eftersom du ställer den nya på 3 bar, dvs högre än orginalet, så kommer orginal BTR:en stå öppen konstant och då "vinner" din nya BTR. Bränsletrycket över spridarna kommer bil det du ställt in den på.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #7
              Paulinho chippet är ett evocars chip, de gjorde chip till coupé också. (Senare versioner har han moddat en aning för att försöka lösa tomgångsproblem)
              Det enda som egentligen skiljer evocars coupé chippet från evocars chippet för evo:na är en viss checksumma. Annars är det samma laddtryck etc.
              Många evo:s har samma snurra som coupén fast med trim60 på compressorn istället för trim50 som coupén har.

              Evocarschippet erfodrar 3.2 bar bränsletryck. (enl. Barry Waterhouse)

              Jag ersatte orginalbtr:en med en från 20vt . (passar rakt av)
              Jag hade visserligen insuget av, men jag är rätt säker på att det borde gå relativt smärtfritt även med insuget på. (Då jag kom åt i princip lika mycket med insuget av som jag gjorde med det på)
              3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

              Comment


              • #8
                Ok, ska koppla den i serie.. Hur har ni gjort med bt- mätaren förresten...pluggat efter inställningen eller har ni monterat den konstant?

                TurboB, du har ingen möjlighet att fixa en bild på din installation?
                Turbo é livet

                Torx måste vara djävulens påfund...

                Comment


                • #9
                  räkna inte med att hans Chip funkar. beställde 2 chip av han bilen vägrade starta stog bara och "tuggade".

                  Så jag skickade tillbaka det då sa han att det var fel ver, han skickade tillbaka dom med rätt ver på,
                  Starta ändå inte provade på 3 bilar.

                  2 16vt utan keycode och en med.

                  När jag skrev detta till han skrev han "Something is wrong with your Cars".
                  www.garaget.org/Lx3me

                  Comment


                  • #10
                    ok, vad kör du med nu då Lx3me?

                    Någon mer som haft problem med hans chipp?
                    Turbo é livet

                    Torx måste vara djävulens påfund...

                    Comment


                    • #11
                      jadu min var redan chippad när jag köpte den. men det visste jag inte förrens jag öppnade boxen. Provade ä¨ndå chipet. Så jag skulle kunna sälja vidare.

                      Sen skulle en kompis ha det andra.

                      lite kul faktiskt. >.< blåst på 1500,.
                      www.garaget.org/Lx3me

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by hellfire
                        Ok, ska koppla den i serie.. Hur har ni gjort med bt- mätaren förresten...pluggat efter inställningen eller har ni monterat den konstant?

                        TurboB, du har ingen möjlighet att fixa en bild på din installation?
                        Jag har med en enastående konsekvens lyckats undvika bilder på högra delen av motorrummet men ska försöka fixa en bild innan slutet på veckan. Nedan ser du toppen på Malpassi-regulatorn precis där fjäderbensstaget försvinner utanför bild. Jag lät mätaren sitta kvar. Den är riktad rakt framåt och lätt läsbar. Tips är att kontrolldra nipplarna på regulatorn, dom var inte vara dragna tätt från fabrik. Du mäter upp så att returslangen räcker fram till nippeln på BTR:en och skär av den med kniv. Om bilen varit avstängd en stund kommer det inte spruta bensin. Sen behöver du en slangskarvsnippel för att skarva slangstumpen som som sitter kvar i fuelrailen så den räcker baks till BTR:en.

                        Du behöver: 1 skarvnippel för 8mm bensinslang, en stump 8mm bensinslang, 4 riktiga högkvalitativa slangklämmor (bensin under tryck vill läcka).

                        Jag ska väl erkänna att jag har rivit ur och kastat kolkanistern och alla slangar som hör till bensinågneåtervinningen vilket gör det mycket lättare att få rum med installation och åtkomst.
                        Attached Files
                        Last edited by TurboB; 3 September 2007, 22:49.
                        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                        Comment


                        • #13
                          <OT>

                          haha inte vackert :P men fyller nog en funktion. ta bort alufoliet något annat varmeskydd :P
                          www.garaget.org/Lx3me

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Lx3me
                            <OT>

                            haha inte vackert :P men fyller nog en funktion. ta bort alufoliet något annat varmeskydd :P
                            Det är varmt runt motorn...
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Lx3me
                              jadu min var redan chippad när jag köpte den. men det visste jag inte förrens jag öppnade boxen. Provade ä¨ndå chipet. Så jag skulle kunna sälja vidare.

                              Sen skulle en kompis ha det andra.

                              lite kul faktiskt. >.< blåst på 1500,.

                              Tråkigt att du blev blåst.. Hoppas det fungerar bättre för mig! Lyckades iallafall få honom att skicka det nya chippet direkt istället för att vänta på att jag skulle skicka tillbaka mitt först.

                              Du får väl planera att lägga nästa semester i portugal... blir jag blåst får du sällskap
                              Turbo é livet

                              Torx måste vara djävulens påfund...

                              Comment

                              Working...
                              X