Announcement

Collapse
No announcement yet.

Komp 20VT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Komp 20VT

    Vad brukar kompen ligga på i en 20VT?
    Har fått ett papper här, där det står
    KOMP: 1+2+3+4+5 = 8 BAR
    Nu var jag jävligt sen på verkstan för att hämta bilen, precis innan de stängde där och hade kanppt tid och fråga hur det gick.

    Tyckte han sa
    "Alla 5 rakt igenom 8 BAR, motorn är i fint skick", tänkte inte mer på det då, jämnt och fint tänkte jag.


    Är inte inte 8 BAR typ 2 BAR för lite, eller blandar jag ihop det med något nu igen?
    Fiat Coupe 20VT Plus -99
    "Trying is the first step towards failure"

    Homer S

  • #2
    En bensinturbo har normalt sett max 8:1 i kompression och sannolikt är det det han menar när han säger 8 bar. Sen kan man mäta statisk eller dynamisk kompression men det behöver man som bilägare normalt inte fördjupa sig i. Om du mäter själv med en kompmätare och drar runt med startmotorn kommer du få ett värde som liger 1-2 enheter högre än den dynamiska komressionen. Det viktiga är att alla är jämna och inte för låga.

    Om det skiljer mycket mer än 10 procent mellan två cylindrar är det dags att fundera på att riva. Mäter du själv så bör du upprepa mätningen flera gånger eftersom resultaten är så osäkra, så man inte river i onödan.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Tack TurboB

      puh okej, ska ringa snubben som gjorde testet på måndag står på pappret vad han heter, blev lite rädd där. Jämna ska de vara det sa snubben, inga problem där iaf.

      ännu ett citat som jag kan behöva hjälp med att tolka

      "Turbtryck 0,8 vid övre varv 0,6"

      Menar de 0,8 grundtryck som avtar till 0,6 vad 7000rpm?

      Är dessa värden också ok för en standard 20VT? Spelar iofs inte så stor roll då den ryker och ska renoveras ändå, men kan vara bra att veta.

      En kul grej kontors snubben sa, "Jag har aldrig sett en Fiat med 5 cylindrar" :P
      Last edited by Alan80; 31 August 2007, 19:17.
      Fiat Coupe 20VT Plus -99
      "Trying is the first step towards failure"

      Homer S

      Comment


      • #4
        Som standard låter det rimligt med 0,8 och 0,6. En turbo är en fläkt som har gränser för sin kapacitet. Turbon har en mekanisk "övertrycksreglering" i form en wastegate WG som är en fjäderbelastad ventil som släpper förbi avgaserna till turbinen som driver komressorn(luftfläkten) så att övertrycket stabiliseras på en bestämd nivå som är säker. I fallet med 20vt ca 0.8 bar. Fjädern aktiveras av ett membran som är kopplat med en slang till trycksidan på fläkten. Dessutom har motorstyrningen (ECU) en ventil (EBV- electronic boost valve) som den kan lura fjädern med och vid behov låta laddtrycket öka utöver 0.8 bar korta stunder.

        Vid t.ex 6000 varv måste fläkten pumpa dubbelt så mycket luft som vid 3000 och på grund av begränsningen i liter luft per minut kommer kommer fläkten tappa tryck högst upp i varvtalsområdet. 7000 varv är väldigt mycket och det låter rimligt att man tappar några tiondelar så långt upp. Vid låga varv t.ex 1000 så är fläkten så ineffektiv att den inte kan producera något övertryck alls.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment

        Working...
        X