Announcement

Collapse
No announcement yet.

Avläsa oljestickan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by benne
    Om/när du kan det hade det varit schysst Jag har inte min hemma heller, men tror den ser ut ungefär så här. Går det att förklara vad som är fel/rätt eller ser inte alla stickor ut på samma sätt?

    sjyst bild!

    Oljenivån ska inte ligga på MAX strecket utan mellan min och max dvs vid "1 liter?" strecket på bilden ovan.

    Är stickan oljig under MIN strecket så fattas det ca 1 liter olja. Stickan ska vara oljig på båda sidor och man läser den minst oljiga delen, dvs om ena sidan visar max och den andra normal så går man efter den som säger normal.

    Oftast kommer den visa så när man plockar upp den ur en 20vt motorn.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #32
      Gött, då vet jag. Tack för snabbt svar Ja, visst är bilden vacker :P
      Och när ska jag nu kolla oljenivån för att få "rättast" resultat? Bättre att kolla 10 min efter jag stängt av motorn än när den är helt kall?
      14+

      Comment


      • #33
        Originally posted by benne
        Gött, då vet jag. Tack för snabbt svar Ja, visst är bilden vacker :P
        Och när ska jag nu kolla oljenivån för att få "rättast" resultat? Bättre att kolla 10 min efter jag stängt av motorn än när den är helt kall?
        Anledningen att du ska vänta ca 10 min efter körning är för att oljan ska rinna tillbaka till tråget. Så du kan kolla med kall motor eller vänta 10 min spelar ingen roll vilket.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #34
          Originally posted by 84jr0
          Anledningen att du ska vänta ca 10 min efter körning är för att oljan ska rinna tillbaka till tråget. Så du kan kolla med kall motor eller vänta 10 min spelar ingen roll vilket.
          Då var det inget mer. Tack för att du/ni som vet och kan orkar med alla oss andra! Skönt att få svar så snabbt.
          14+

          Comment


          • #35
            Originally posted by viksson
            Hör med Helleman. Han vet!
            Eller hur? Jag blir helt vansinnig på den där oljestickan.
            Kollade senast idag och får en nivå som är sne och bilen står på plant underlag. Hur sne den är beror på var jag står har jag märkt så jag antar att den är grymt känslig för om underlaget är något snett.

            Hursomhelst, min sticka är något krökt strax ovanför själva max/min stycket på stickan. Jag har märkt att det inte spelar någon roll om jag snurrar på stickan när den är i sitt nedersta läge så mao går stickan i ett spår så att den alltid hamnar i samma läge. Men om jag kör ner stickan med böjen ifrån mig får jag en högre nivå än om jag kör ner stickan med böjen mot mig.
            Någon mer som har en böjd sticka med samma problem? Ska stickan vara böjd längst ner? Den är inte kraftigt böjd, men ett par grader iaf...
            Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
            Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
            Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

            Comment


            • #36
              Vad du låter snuskig Helleman!

              Min sticka är inte böjd i alla fall
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #37
                Originally posted by 84jr0
                Vad du låter snuskig Helleman!

                Min sticka är inte böjd i alla fall
                Hahahaha, ditt lilla liv!
                Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

                Comment


                • #38
                  Originally posted by Håkan
                  Så har det stått i instruktionsböckerna sen min första Fiat sen 1984
                  1 liter att spela med /på
                  Är sen motorn kall o man läser av så är där mindre i motorn än stickan visar vid oljecirkulation eftersom det har runnit ner över natten !

                  trots detta överfyllde märkesverkstad min marea med 0,7 liter
                  Jävla fjantar
                  O för lite i Punton !
                  Samma verkstad !
                  Har troligtvis igår råkat ut för samma som ovanstående på en märkesverkstad. Hade med mig egen olja då jag vill köra Agip 10W-60 och hade med mig 5 liter plus en öppnad med en halvliter kvar som jag alltid har i bilen ifall jag skulle behöva fylla på.
                  Igårkväll när jag kom hem såg jag att jag inte fått med mig resterande olja med mig hem och börjar misstänka att dom hällt i all olja. Så svårt att kolla bara eftersom oljan är ny, men det är över max men hur mycket över kan jag inte se direkt. Hela stickan blir ju något oljig när den skaver mot röret...
                  Hur farligt är det att köra med 5 deciliter för mycket olja tror ni?
                  Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                  Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                  Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

                  Comment


                  • #39
                    Biltema har en manuell oljesug !
                    Det går att skarva på tunn slang på den.
                    Passade inuti Mareans oljesticks rör-

                    Har tömt av ca 0,5 liter från Marean sen den var på märkesv erkstad !
                    det ska inte va bra med för mycket olja,, nej !

                    En del av överskottet kan förmodligen också blåsa ut med avgaserna,, o det gillar inte kat-en.

                    Mer om olja !
                    http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html

                    There is DEFINITELY harm in having too much engine oil. The most common problem is -- believe it or not -- lack of lubrication caused by low oil pressure. What happens is the crankshaft "whips" the oil in the oil pan into a foam. The foamed oil is then pushed through the lubrication system. The air bubbles causes a drop in oil pressure and less oil is delivered to moving parts. This results in increased wear, lower fuel economy, higher temperatures and generally just a Whole Lot Of Bad Things.

                    The action of the crankshaft whipping up the oil also robs the engine of some power; it takes effort to push the crankshaft through all that extra oil.

                    Drain the oil to the proper level.
                    Fiat for FUN

                    Comment


                    • #40
                      Ja just det, jag har ju den oljesugen och det måste ju gå att sätta en slang på den! Jag har ju dessutom slang som jag använder när jag luftar bromsarna, den kanske går att få ner i röret... Går och provar direkt!
                      Tack för tipset!

                      Edit: Har hållt koll på oljetrycket och det har aldrig sviktat iaf. Misstänker att det krävs mer än 5 dec för mycket för att veven ska gå ner i oljan i tråget...
                      Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                      Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                      Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

                      Comment


                      • #41
                        Slangen jag hade var för tunn för oljesugen men för tjock för oljestickröret...
                        Blir till att åka tillbaka till verkstaden imorgon så får dom suga ut överskottet alternativt hälla ur all olja och hälla i rätt mängd igen...
                        Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                        Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                        Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

                        Comment


                        • #42
                          Snackade med verkstaden imorse och det visade sig att dom bara glömt att lägga tillbaka min halvliter med olja i skuffen igen. Killen som servade min bil hade frågat ägaren som jag pratade med om hur mycket han skulle hälla i, och han hade svarat 5 liter, så det verkar som att allt är ok.
                          Han frågade om han skulle skicka hem min oljeflaska eller om han skulle skicka den...
                          Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
                          Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
                          Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

                          Comment

                          Working...
                          X