Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ramsne?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Ramsne?

    Originally posted by Aloha
    Något säger mig att min bil har gått o blivit ramsne.....
    EDIT: Kan tillägga att det där ihopknöglade som ligger bredvid bilen är resterna av min dörr.. Den satt kvar i trädet.

    Ojj, och jag var rätt skakad efter min lilla avåkning i mars!

    Tur att ni klara er hoppas de stannar vid de så att inget annat kommer efter!

    Och stackars bil
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #17
      Skiiiit!

      Men tur att ni lever. När man ser den stackars Coupén så förstår man att det måste varit en hiskelig smäll!!
      Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
      Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
      Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
      Folka Vento VR6 -93 såld!
      Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

      Comment


      • #18
        Oj... Det var ingen rolig smäll... tur att ni klara er bra. Hoppas du slipper några efterverkningar eller åkommor.

        Comment


        • #19
          Kul att höra att ni har klarat er, riktigt tur eftersom träd e bland det värsta man kan krocka med....

          Och som jag ALLTID sagt förut, coupen e välldigt lätt i baken om man kör riktigt fort med den, många har sagt emot mig, men då har dom inte kört riktigt fort vågar jag påstå..

          Nu till din fråga om den e ramsne.... Riktigt svårt att se, det e nog bara en verkstad som kan bedömma det, men... jag tycker att sido balken ser rätt frisk ut, framifrån e det inga skador på balken (det e där oftas det blir ramsne, iom att balken tar stöten o blir sne)
          Bak ändan syns inte så bra, men det ser ut som om det e bara bär -armar o sånna detaljer som fick däcket lite sne...

          Men taket e skrynklig o det brukar kosta att fixa, lägg till dörrar , lack, ruta? o du kommer att få en obehaglig faktura....
          Mitt tips e att leta en ny...

          Krya på er o kör försiktigt...

          Comment


          • #20
            Coupén e väldigt lätt bak, hissade upp den hos vianor och bilen vägde riktigt fint. du kunde peta med fingret på spolern bak och kunga bilen fram o tillbaka...hehe
            With great power comes the bitches
            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

            Comment


            • #21
              Tror inte att det blir några eftervärknigar. Ryggen mår redan bra, har lite ont i musklerna bara samt några revben. Känns lite jobbigt när man går ner o tittar på bilen, fattar inte att den kunde bli så mos.
              Det gick inte så fort heller, 70 - 90 på sin höjd och kurvan där baken släppte kan man knappt kalla för en kurva, vägen böjde sig lite bara. Det fanns betydligt skarpare kurvor innan och där visade inte bilen det minsta tecken på att släppa varken fram eller bak.

              Jag har bifogat en bild på platsen. Lite tur hade vi att vi hamna där vi hamna, många träd runtomkring som man ser på bilden.
              Direkt när den släppte så fick vi bredställ och åkte av vägen med bredställ hela vägen tills det tog stopp, då hade bilen vridit sig lite så vi träffade trädet med hörnet på bilen..

              Just nu känner jag mest för att skaffa en likadan coupé, men portofinoblå coupéer är inte det lättaste att få tag på tyvärr..
              Attached Files
              http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
              http://www.garaget.org/?car=38250

              Comment


              • #22
                Jag får verkligen beklaga och instämma med de andra, det viktigaste är att ni klarade er.

                Du har förklarat väldigt ingående men jag undrar en sak. Pressade du i kurvan eller var du bara ute o fiskörde??


                PS.
                Om jag hade varit ute för något sånt hade jag kanske inte säkert satt mig i en Coupe igen, en Volvo eller något annat säkert är inget att skämmas för, det är bara lite tråkigare.

                Men Coupe är ju alltid Coupe.
                Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Adnarim
                  Jag får verkligen beklaga och instämma med de andra, det viktigaste är att ni klarade er.

                  Du har förklarat väldigt ingående men jag undrar en sak. Pressade du i kurvan eller var du bara ute o fiskörde??


                  PS.
                  Om jag hade varit ute för något sånt hade jag kanske inte säkert satt mig i en Coupe igen, en Volvo eller något annat säkert är inget att skämmas för, det är bara lite tråkigare.

                  Men Coupe är ju alltid Coupe.
                  Jag pressade inte det minsta. Som du ser så är det inte någon kurva att tala om. Hade det varit torrt o fint ute så hade man kunnat köra betydligt fortare i den kurvan, om man hade velat pressa lite. På sträckan är hastighetsbegränsningen 70 km/h.

                  Jag tycker iof att bilderna på bilen samt hur vi mår efter krashen visar på att coupén är väldigt krocksäker. Om en volvo hade betett sig likadant i en sådan situation är dock en annan fråga.
                  http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                  http://www.garaget.org/?car=38250

                  Comment


                  • #24
                    Kan det inte ha något att göra med däckval?

                    vad kör du på för däck?
                    www.garaget.org/Lx3me

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Lx3me
                      Kan det inte ha något att göra med däckval?

                      vad kör du på för däck?
                      Jo, jag har tänkt på det också.. Jag har sämre däck bak än fram.
                      Fram har jag Toyo proxes T1R som har rullat ca 400 mil och bak Kumho ecsta supra som är ganska slitna. Tycker dock att jag borde ha känt något tidigare när jag körde fortare. Men visst, det kan också ha varit en bidragande orsak.
                      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                      http://www.garaget.org/?car=38250

                      Comment


                      • #26
                        Ja Kumho är ju ett erkänt lågprismärke. De brukar säga "sätt de bästa däcken bak" men jag har inte riktigt hållt med innan... Kanske ska börja med det tror jag..
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by per
                          Ja Kumho är ju ett erkänt lågprismärke. De brukar säga "sätt de bästa däcken bak" men jag har inte riktigt hållt med innan... Kanske ska börja med det tror jag..
                          Om nu däcken hade en bidragande orsak så tänk vad som hade kunnat hända om de hade suttit fram. Istället för att snurra runt o krocka nästan baklänges så hade vi kanat rakt fram o frontat med träden istället. Jag väljer nog att smälla baklänges i så fall..

                          Så som jag ser det så är det nog lika illa att köra med dåliga däck vare sig det är fram eller bak.
                          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                          http://www.garaget.org/?car=38250

                          Comment


                          • #28
                            Det är en gammal sanning som har fog för sig: Alltid bästa däcken bak.
                            Orsaken är att så länge bak släpper efter fram så forsätter bilen som sämst rakt fram. Om baken släpper greppet, även utan sidkrafter, vänder sig bilen blixtsnabbt 180 grader enligt Newtons rörelselagar. Tänk kasta pil. Hur man än kastar hamnar den alltid med spetsen (tunga änden) först. Det går så fort att man inte kan reagera på det. I fallet med bakhjulsläpp gäller alltså vikten framför respektive bakom kontaktpunkten. Bilen kommer alltid väga mer bakom framhjulen. Alltså far man åt h-e. Aloha är (tack och lov) ett levande bevis på detta.
                            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Aloha
                              Jo, jag har tänkt på det också.. Jag har sämre däck bak än fram.
                              Fram har jag Toyo proxes T1R som har rullat ca 400 mil och bak Kumho ecsta supra som är ganska slitna. Tycker dock att jag borde ha känt något tidigare när jag körde fortare. Men visst, det kan också ha varit en bidragande orsak.
                              När jag halka snett hade jag Bidgestone potenza s03or bak (som ska va mycke bra) dom var mycket bättre än fram däcken av samma sort.

                              De jag känner med dom nya lågprisdäcken kumho ecsta spt ku31 (kostar 1000 styck) är att dom rullar stabilare på vägen än bridgestone gjorde!?

                              Men i mitt fall var fukt efter tvätt inblandat + ev. duggregn,

                              ps. bridgestone kändes sämre även vid blött väglag jämfört med ku31orna.

                              Så satsa på bra bakdäck är min erfarenhet också
                              Last edited by pazzo; 17 September 2007, 15:26.
                              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                              S/y Mascot
                              S/y Rebell
                              20vT
                              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                              Comment


                              • #30
                                Det har jag gjort på min punto också, nästan slicks bak och mönstrade fram.

                                Kanske skulle sätta på bättre däck runt om, de jag har nu är hala som jagvetintevad, riktigt otrevliga på fuktiga vägar. Speciellt nu när man ser hur det kan gå. Riktigt skönt att det gick så bra som det gjorde Aloha!


                                Gissar att det är bäst att frontalkrocka med träd, tillverkarna borde lägga mest vikt vid deformeringszoner och sådant där, eftersom det oftast är dubbelt så fort vid frontalkrock mellan 2 bilar. Krock från sidan eller bakifrån är oftast bara en bil som kör framåt. En tanke bara, vet inte om det ligger någon sanning i det.
                                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                                Comment

                                Working...
                                X