Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ramsne?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ajajaj! Fyfan va trist. Jäkla skönt att ni klarade Er! Men klart du ska ha en ny Coupé vad det lider Bara för att man ramlar med cykeln en gång ska man inte sluta cykla Ta det lugnt nu över vintern och kör nått annat än italienskt så kommer du tillbaka innan våren är här

    Krya på er!

    //PP
    Porsche 996 C2 -00
    Volvo V60 D3 -12

    Comment


    • #32
      Alltså, nu måste jag gripa in känner jag...

      Just denna väg e ju livsfarlig med coupen...
      Ni kan se att det ser ut som en "S" kurva, alltså det e ingen rak väg och sen en kurva. det börjar med en kurva o slutar med en kurva i motsats riktning, och där träder lastväxel reaktionen in, och det räcker med 70 till 90km om det råder vissa yttre omständigheter så som , däck, väder, gas släpp, broms osv för att det ska släppa...

      I en kurva e coupen stabil, men jag passar mig noga vid snabbare och längre höger vänste kurvor.

      Än en gång jag e glad att det gick bra för er...

      Comment


      • #33
        Synd at en fin bil er ødelagt. Men hvis noen tenker å fikse denne skaden, har jeg en venstreside til en -97 coupe å selge. send pm den som er interessert

        Comment


        • #34
          Tråkigt det här . Fast det känns bra att du och din flickvän gick därifrån utan större problem.
          Hoppas att du efter ett tag vill ha en Coupé igen

          Ha de bra!
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #35
            Originally posted by Fadi
            det börjar med en kurva o slutar med en kurva i motsats riktning, och där träder lastväxel reaktionen in
            Kan du förklara dig närmare. Körde nämligen idag in med lite hög fart i en S-kurva inför ett vägarbete och kände att QPn "kastade" lite mycket om än kontrollerat. Vad är orsaken och hur kan man göra det mjukare utan att köra långsammare?
            il giallino
            Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

            bella rossa
            Coupé 20VT LE nr1516 1999

            white pearl
            Mini Cooper D 2007

            Comment


            • #36
              Som jag skrev, så spelar även däck, väder , skick osv in i bilden, men att den e lätt i baken kan vi inte gå ifrån...

              Vad det beror på e främst e att bakre hjulupphängningen inte e av den avanserade typen...
              I direkt jämförelse mot alfa gtv som har en lite mer avansserad upphängning så drar alfa ifrån när det gäller vägegenskaper..

              coupen har längslänkar med skruvfjädrar (, medans exempelvis alfan och dem flesta nya bilar med bättre kaliber har multilänk med tvärlänkar....

              Comment


              • #37
                Originally posted by Fadi
                I direkt jämförelse mot alfa gtv som har en lite mer avansserad upphängning så drar alfa ifrån när det gäller vägegenskaper..
                Detta gäller dock bilar i originalskick.. Det GÅR att få väldigt neutrala/överstyrda banegenskaper på Coupen, vet vi nu. Och det är ju trevligt.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #38
                  OK, förstår den tekniska principen. Men ni som är vana att köra hårt och på bana: hur parerar ni detta i S-kurvor - jämn gas i skiftet höger-vänster, dra på lite eller motorbromsa? Eller bara köra långsammare än i enkelkurvor?
                  il giallino
                  Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

                  bella rossa
                  Coupé 20VT LE nr1516 1999

                  white pearl
                  Mini Cooper D 2007

                  Comment


                  • #39
                    Jag kör alltid på likadana däck runt om, och försöker ha dom bästa bak.

                    Även om man har noname-däck i fram, och bra märkesdäck i fram, så har säkerligen noname-däcken bättre fäste är märkesdäcken under något förhållande. Och som det sagts tidigare, det är inte alls kul när det släpper i bak för att man har bättre fäste i fram, det är nästan omöjligt att reda ut det innan det är för sent.
                    /Peter

                    Comment


                    • #40
                      Om vägförhållanden är idealisk så gör för hög fart att man snurrar runt med coupen. Svårt att säga hur man ska ta s-kurvan man får testa lite med olika fart.

                      Rekomenderar alla att åka ut en sväng på bana med sin bil för där lär man känna gränserna under kontrollerade former.

                      Gasar man när man svänger så understyr man, bromsa ner, lägg i rätt växel och ta kurvan sen, gasa ut ur kurvan.

                      Bromsar man i kurvan kan man också snurra runt.

                      Bara att åka ut och testa lite.
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #41
                        Visst går det att trimma väghållningen, det gör det på alla bilar..

                        Min erfanhet av "S" kurva, e att ha rätt fart, att släppa gasen eller bromsa e FÖRBJUDET, det e det som se till att baken kommer, rätt fart i båda kurvorna o full gas mot utgången...

                        O att ha rätt fart vid ingången av kurvan e det svåraste inom racig (tycker jag) alltså veta vilken absoluta max fart bilen klarar ikurvan o tillämpa det.. inte komma för sakta o gasa i kurvan, elle för fort o försöka reda ut situationen.... det gäller att känna bilen, o tyvärr så beter sig bilen oftast lite olika från gång till gång (detta gäller max fart) o det beror på hur plant vägen e , däcken tempratur osv...

                        Men det e min kör stil, finns säkert några andra...

                        Comment


                        • #42
                          ok

                          Lät på dig lite som att Coupen är som den är och att det inte går att göra nåt åt det, var bara det jag protesterade mot.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #43
                            Re: Ramsne?

                            Originally posted by Aloha
                            Något säger mig att min bil har gått o blivit ramsne.....
                            Tror ni att det går o laga?

                            Skämt åsido, så här gick det igår när jag o tjejen var på väg till mantorp. På en smal sketen skogsväg fick jag bakhjulssläpp i en svag böj. Bakhjulen släppte helt och helt utan förvarning, på bredställ åkte vi av vägen och träffade ett träd. Troligtvis så var det underkylt just där på vägen. Vi kunde ta oss ur bilen själva och efter ett besök på sjukhuset så konstaterades det att vi inte kommer att få några bestående skador (tack sidobalk).

                            Någon som har förslag på vad jag ska göra nu? Kanske någon på forumet som har en donatorbil över? *blink blink*

                            Är tacksam om bilden stannar på detta forum och inte sprids vidare.

                            EDIT: Kan tillägga att det där ihopknöglade som ligger bredvid bilen är resterna av min dörr.. Den satt kvar i trädet.
                            Har du fått några tips på vad att göra? Hoppas verkligen att du inte överger coupé tankarna! Går det eller är det för dyrt att fixa?
                            Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                            Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                            Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                            Folka Vento VR6 -93 såld!
                            Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                            Comment


                            • #44
                              Re: Re: Ramsne?

                              Originally posted by Erajack
                              Har du fått några tips på vad att göra? Hoppas verkligen att du inte överger coupé tankarna! Går det eller är det för dyrt att fixa?
                              Jaa, helst skulle jag vilja ha en ny likadan. Men portofinoblå coupér är ju som bekant svårt att få tag i. Alternativet är väl att ta upp en plus ifrån Tyskland. Eller att hitta en lämplig donator med rasad motor för rimliga pengar och stoppa min motor i den. Tror tyvärr inte att min bil går att laga. Har inte tittat på den sen jag satte in den i garaget och lagade den bränsleledning som läckte. Men jag tror att ramen har antagit en bananform, och jag är inte så sugen på att rikta o fixa. Risken är att det inte blir bra plus att det är en jäkla massa jobb o pengar som rinner iväg.

                              Jag har ingen brådska med att hitta en ny bil. Har jag klarat mig utan den tidigare så gör jag nog det ett tag framöver också. Med det pissiga vädret som vi har så gör det ännu mindre. Men jag är ganska säker på att det blir en ny coupé även om jag är liiite sugen på Supra också.
                              http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                              http://www.garaget.org/?car=38250

                              Comment


                              • #45
                                Hitta en vanlig sug-coupe, dom går numera att hitta för 25-30. Sätt in motor mm och skicka den till Polen för hellackering i din favoritfärg.
                                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                                Comment

                                Working...
                                X