Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stålomspunna slangar varning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stålomspunna slangar varning

    Kan vara värt att upprepa för dem som funderar på eller har Goodridge-slangar:

    http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...130389&fpart=6

    Inte så kul om de går av..
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

  • #2
    Goodridge verkar inte vara särskilt välgjorda. Jag vet att Dalhems tycker man ska undvika att köpa färdiga kit av denna anledning. Dom rekommenderar att man köper slang och nipplar och själv konfektionerar sina stålombundna slangar. Jag vet flera andra kvalificerade motorfirmor som säger samma sak.

    Jag köpte mina från OMP (deras prylar har alltid varit klockrena) och är nöjd. Man ska dock se upp med monteringen eftersom stålomspunna slangar är mycket hårdare och vill böja sig i egna banor. Man måste kontrollera och efterkontrollera så dom inte efter en tid lägger sig an någonstans så man får mekanisk nötning.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      tipps

      Det finns klammer att hänga up slangarna i.
      Stålomsbunna slangar är inte alltid det bästa.
      Finns en rad skitslangar som folk sätter dit för det ska se "sportigare" ut (se biltema).

      Kan rekomendera lantmännen för bromsslangar, tror inte de har stålomsbundna, men inte säker.
      Men om man ska ha en riktigt bra slang stålomsbunden som tål bromsvätska så kostar den en hel del..

      Färdiga paket skulle jag aldrig lita på, hehe kan ha att göra med att jag monterar ihop slang hela dagarna..

      Är slangarna verkligen renblåsta efter kapning? t.e.x.
      Det är lätt hänt att man glömmer någon om man gjort några 100..
      Jag skulle själv åka till ett ställe där de monterar ihop slangen på plats så man ser vad de gör.



      Gör inget heller att fälla en spydig komentar om det är Nipplar och hylsor som pressas på slangen, är det rätt pressmått?, om det är stålomsbunden, ska inte slangen skalas men om det inte är så.. är det skalfria hylsor?.

      Tål slangen bromsvätska?, så det inte blir bubbler på den efter en tids användande.

      Trotts allt att ha fungerande bromsar oavsätt är det viktigaste.
      Last edited by Blinkblink; 21 September 2007, 15:30.

      Comment


      • #4
        Jag kör på Goodridge och har gjort det senaste 1000 milen utan problem.

        Oftast är de felmonterade när de går sönder och nöts mot karossen. Sen finns det olika versioner på goodridge slangar, den senaste är förbättrad.

        Men de känns bra på bana i alla fall tycker jag.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          De har inte varit felmonterade utan gått av vid ändarna pga för liten flexibilitet. Jag skulle hålla ordentlig koll på slangarna alt. byta om jag var du!
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Originally posted by per
            De har inte varit felmonterade utan gått av vid ändarna pga för liten flexibilitet. Jag skulle hålla ordentlig koll på slangarna alt. byta om jag var du!
            Jag håller koll på de men jag märker inga konstigheter...
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Originally posted by per
              De har inte varit felmonterade utan gått av vid ändarna pga för liten flexibilitet. Jag skulle hålla ordentlig koll på slangarna alt. byta om jag var du!
              Per, Vad jag har hört så har det inte varit några problem med generation C slangarna. Har du hört/sett något annat?
              Porsche Boxster S 2002

              Comment


              • #8
                Kolla länken! De senaste inläggen gäller de senaste slangarna.
                Det var därför jag postade denna tråd.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Goodridge hade ju livstidsgaranti på slangarna då kanske man kan få sina utbytta mot gen 5 som ska vara förbättrade enligt nigel.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Jo de verkar bättre helt klart, slang ända till oket.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment

                    Working...
                    X