Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gnisslande koppling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gnisslande koppling

    Hmm min koppling har nyligen börjat gnissla när man trycker ner pedalen den sista biten, låter nästan lite gummiaktigt från pedalen, det kan även höras litegrann när man står utanför bilen.
    Vad kan det bero på och vad att göra?
    Kan lägga till att koppling inte slirar.
    I Trust In Thrust

  • #2
    Trampar man konsekvent snett på pedalen (svårt att undvika i en italiensk bil eftersom dom är byggda för chimpanskroppar) så börjar nylonbussningen på pedalstället gnissla. Har drabbat alla mina Fiater.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Öppna motorhuven. Be någon trycka ner/upp kopplingspedalen, lyssna under batterriet. Om det gnisslar där så är det nog kopplingsarmen och wire på växellådan som knirrar. Ta wd40 eller 5-56 och duscha armen och försök komma åt kopplingswire.

      Om någon sitter och trampar i bilen så hör du lätt när det blir bättre. Enkelt, du behöver inte lossa en mutter!

      Hoppas det löser knirret!



      /Jonas
      Click here to visit Raceitaly
      ______________
      Fiat Coupe 20VT Plus -99
      Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
      Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
      Acura Legend 3,2l V6 -91
      SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

      "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
      Murphy´s law.

      Comment


      • #4
        Kopplingen är hydraulisk.

        Det finns en tråd om detta sen förr, men: böj dig ner på golvet o kolla samtidigt som du trycker på pedalen m handen.
        På min låg slangen med broms/kopplingsvätskan emot pedalarmen, vilket gav detta ljud.
        Inte så bra för slangen.. det blir ett litet jack. Ta ett buntband och spänn upp slangen så pass att den inte längre går emot.
        Last edited by per; 25 September 2007, 08:47.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Originally posted by per
          Kopplingen är hydraulisk.

          Det finns en tråd om detta sen förr, men: böj dig ner på golvet o kolla samtidigt som du trycker på pedalen m handen.
          På min låg slangen med broms/kopplingsvätskan emot pedalarmen, vilket gav detta ljud.
          Inte så bra för slangen.. det blir ett litet jack. Ta ett buntband och spänn upp slangen så pass att den inte längre går emot.
          Sorry!
          Man ska inte skriva när man nästan inte är vaken.
          Jag var lite trött när jag skrev och tänkte i morse. Hydralisk javisst. Men går att smörja vid vxl lådan iaf. Hellemans och min knarrade där.

          Click here to visit Raceitaly
          ______________
          Fiat Coupe 20VT Plus -99
          Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
          Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
          Acura Legend 3,2l V6 -91
          SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

          "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
          Murphy´s law.

          Comment


          • #6
            Originally posted by viksson
            Sorry!
            Man ska inte skriva när man nästan inte är vaken.
            Jag var lite trött när jag skrev och tänkte i morse. Hydralisk javisst. Men går att smörja vid vxl lådan iaf. Hellemans och min knarrade där.

            Precis, och det går ju en wire till kopplingsarmen där, det var väl i den övergången till armen som du smorde och fick bort knarret? Jag försökte ju att smörja där själva armen går ner i vxl lådan och det hjälpte ju inte så mycket.

            Så då undrar ju jag lite hur hydraulkopplingen fungerar, om det nu finns en wire också? Har wiren och armen någon annan funktion?
            Coupe 20VT Plus Moon grey - Såld :-(
            Alfa Romeo 159 SW 1.9Jtd - Såld :-(
            Alfa Romeo 156 2.0TS - Såld

            Comment


            • #7
              Har ingen wire på min iaf, kanske sitter en på 6-växlade...?
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Det vi menar ser ut så här.
                Det är slavcylindern som trycker på armen som går ner till kopplingen.
                Innan lät kopplingen som på en gammal Volvo 240.

                Genom att spraya vid pilarna lyckades vi få bort vårat knarr och gnissel direkt.

                Värt ett försök!

                Attached Files
                Click here to visit Raceitaly
                ______________
                Fiat Coupe 20VT Plus -99
                Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                Acura Legend 3,2l V6 -91
                SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                Murphy´s law.

                Comment


                • #9
                  Där syns även slangen vid pedalen som kan ligga emot.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Tack för hjälpen nu är det fixat. Fick ta mig tid till att fixa det tillslut trots att jag har åtta prov på två veckor nu.
                    I Trust In Thrust

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Piloten
                      Tack för hjälpen nu är det fixat. Fick ta mig tid till att fixa det tillslut trots att jag har åtta prov på två veckor nu.
                      Vad gjorde du för att det skulle sluta gnissla?
                      Click here to visit Raceitaly
                      ______________
                      Fiat Coupe 20VT Plus -99
                      Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                      Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                      Acura Legend 3,2l V6 -91
                      SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                      "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                      Murphy´s law.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by viksson
                        Vad gjorde du för att det skulle sluta gnissla?
                        Jag duschade kopplingsarmen som du föreslog och då försvann ljudet. Märkte även att det inte lät om jag trampade ner kopplingen lite annorlunda, kollade även så att det inte var något som låg och skav när jag trampade ur som Per föreslog.
                        I Trust In Thrust

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Piloten
                          Jag duschade kopplingsarmen som du föreslog och då försvann ljudet. Märkte även att det inte lät om jag trampade ner kopplingen lite annorlunda, kollade även så att det inte var något som låg och skav när jag trampade ur som Per föreslog.
                          Faan va nice!
                          Jag minns att man skämdes när det knarrade så där.

                          Click here to visit Raceitaly
                          ______________
                          Fiat Coupe 20VT Plus -99
                          Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                          Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                          Acura Legend 3,2l V6 -91
                          SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                          "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                          Murphy´s law.

                          Comment

                          Working...
                          X