Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coupe angest...!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Coupe angest...!

    Hej,

    Har rejäl beslutsangest efter att varit och tittat pa ett antal Coupéer i Tyskland. En som har varit aktuell är en -98 LE med 11000 mil pa mätaren men den saknade full servicehistorik och därför föll den igenom även om priset var relativt bra därefter (7000 €).

    Den jag nu funderar pa är en -99 LE med knappt 10 000 mil pa mätaren. Den har servicebok med stämplar vart 2 000:e mil fran en större fiatverktag i München fran den förre ägaren. Den senaste ägaren har gjort kamremsbyte och service med kvitto alldeles nyligen. Dessutom finns kvitton pa en större service där även en mindre skada lagades och en service där bromsa och avgassytem bytes. Däremot finns inte full kvitto-historik i övrigt.

    Bilen är i jättefint skick och allt funkar, det enda jag kunde se är mindre skav i underkant av framspoilern, nagra sma stenskott och en liten minibuckla. Den är varken stylad eller trimmad och senaste ägaren (andra) är en medelalders dam som har haft bilen i 8 manader (de ska flytta till Italien). Fick ocksa uppfattningen att den första ägaren inte hade sparat in när det gäller att ta hand om bilen, alltid Fiatverkstad osv.

    Min största fundering gäller priset, det är 9100 € och da är man i närheten av manga fina bilar hemma i Sveriga även om just "min" inte verkar vara till salu just nu...

    Vad säger ni?
    à la London designmarknad - www.alalondon.se

  • #2
    Märken och stenskott på kofångaren får man räkna med. Bara att lacka om den Jag skulle inte vara alltför orolig över att förra ägaren inte sparat på alla kvitton. Det viktiga är att serviceboken är ifylld. Kolla för säkerhets skull med firman i Munchen om du inte tror på stämplarna.
    Kondition på sommardäcken? Får du med vinterhjul?

    Känns allt bra så pruta €500-1000 borde väl inte vara en omöjlighet. Eller kanske ännu mer
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      Däcken var helt OK, har hyfsat med mil kvar pa tror jag nog...

      Fick ner priset fran 9400 till 9100... De var harda... :-)

      Stämplarna är fran samma firma som gjorde servicen/reparationsarbetet som jag har kvittot fran (stor Fiathandlare i Munchen, Karl Keidler, med verkstäder pa tre olika ställen). Fick tag pa dem och de sparar serviceinformation i 3 ar. Ska kolla med nuvarande ägaren med förra ägarens reg nr etc (ska sta pa Fahrzeitbrief tror jag).

      Oljebyten (utöver service vart 2000:e mil), var inte ifyllt i serviceboken, brukar man göra det? Men service 2/4/6/8000/10000 mil fanns med stämplar. Verkar som det fanns en separat sida för oljebyten (men ej ifylld förrutom 10 000 mil service som fanns satt där istället och var fran en oberoende verkstad som ska motsvara varat Autoalfa hemma i Götet.

      Ska jag oroa mig för att enbart stämplar finns vart 2000 mil eller är jag bara nojig?

      Tyskarna har annars varit rätt duktiga pa att sätta en lapp pa luftburken eller dylikt "nästa oljebyte xx-xx-xx". Satt en pa bilen just nu, kanske fyller de inte i den informationen normal?

      Vet nagon?

      Trodde jag hade bestämt mig men nu sa akar jag iväg och tittar pa 7000 € bilen igen (fatt ner den fran 8500 pga historiken), han maste bilda mig en uppfattning om serviceinformationen och kolla vad som saknas och inte. Vad jag vet saknas är kamremsbyteskvitto. Han säger sig ha bytt den men att kvittot har kommit bort, det blir 6700 kr pa priset att lägga pa detta. Ska köra den ocksa, har inte gjort det innan. Annars ganska likvärdiga förrutom ett skrapmärke pa framkant huven, 1000 mil mer och en arsmodell äldre (alder skiljer 3 manader)..

      Usch, beslutsangest är inte lätt...
      à la London designmarknad - www.alalondon.se

      Comment


      • #4
        Jag håller med Freddan ang kvitton vs servicebok. Alltid trevligt med kvitton men alla spar ju inte kvitton. Är boken stämplad av aukt Fiatverkstad så tycker jag det känns "lugnt" så att säga. Kolla med verkstaden om dom har något speciellt att säga ang bilen. T.ex reparationer efter krock eller liknande. Serviceintervallet är 2000 mil eller vart annat år har jag för mig, så är allt gjort enligt Fiats instruktioner så vad mer kan man begära? På min Coupe var boken stämplad till 10000 (eller var det 12000) fast bilen bara gått 6500 pga 2 års regeln. Fanns även stämplar för kamremsbytet och växellådsoljebyte och dom där stämplarna för rostskyddet. Allt på Fiatverstad. Säljaren till min bil hade lämnat in på extra oljebyten på samma verkstad men dessa hade inte stämplats in i boken. Extra oljebyten är ju trevligt, och kanske bara det egentligen.

        Ang priset på 9100 så tycker jag det ligger lite i överkant med tanke på milen. Och andra sidan så är ju 500 hit och dit inte hela världen heller. Brukar vara svårare att pruta på bra exemplar så att säga. Jag skulle hellre lägga på lite på priset och få en bil med bättre servicehistorik.

        Personligen skulle jag hellre köpa i tyskland, även om priset var likvärdigt som här. Som du skriver så snålar tyskarna inte med service och underhåll som det görs i Sverige. Vem lämnar in Coupen till Fiat för kamremsbyte här tex?

        Lycka till! Jag letade i över ett år innan jag hittade en bil som passade mina krav. Och den har faktiskt också några små skrapmärken på stötfångaren i fram ;-)

        Ps Vilken färg har bilarna?
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

        Comment


        • #5
          Tack för infon... Har hört mycket om oljebyten 1000 mil osv... Känns tryggt att detta inte är behöver vara avgörande.

          Var och tittade pa bilen i Stuttgart (den för 7000 €) nu i eftermiddag och den service infon som han hade stämplar eller kvitton pa var för 5000, 6000, 9000 och 10500 mil. Nagon servicebok hade han inte fatt fran den föregaende ägaren. Nagon gang mellan 6000 och 9000 mil (tre ar) ska han ha bytt kamkedjan (tror han) vilket innebär att jag maste räkna med att fa denna bytt när jag kommer hem (6700 hos AutoAlfa). Bilen rent visuellt i väldigt fint skick maste jag säga. Och priset, som jag pratat ner fran 8500 €, är riktigt bra.

          Sa nu till provkörningen:

          Det första som far mig att fundera är en ganska rejäl bränsledoft i Coupén som genast far mig att tänka spräckt grenrör. Dock visade detta sig vara ett falsklarm, han hade en gammal reservdunk som osade ganska friskt i bakluckan... Det jag därimot reagerade över var kopplingen. Efter att bilen hade statt ett par minuter pa tomgang och jag sedan kört ganska lugnt inne i stan i 5 minuter och sedan ungefär ytterligare 5 minuter pa landsväg sa la jag i 4:ans växel i 80 knyck och trampade plattan i botten. Motorn varvade upp till rödmarkeringen utan att kopplingen fick riktigt grepp förrän jag släppte av. Jag gjorde ett prov till nagra minuter senare och da slirade kopplingen ca 1000 rpm... Efter ytterligare en stund var det inga problem alls utan da fungerade kopplingen som den skulle. Bilen har iofs statt avställd i 5 manader och enbart varit till verkstaden för TÜV (besiktning), kan det vara sa att kopplingen helt enkelt inte var varm/"uppmjukade" eller dylikt? För mig känns det som att det kanske är sa att kopplingen är lite trött...

          Vad är eran bedömning, är det OK att en kall/sedan länge oanvänd koppling slirar? Är ett 80 km/h/4:ans växyel/fullgas-test enbart relevanta när bilen är varm?

          Dvs, lägg pa 700 € för kamkedja, 900 € för en ev. koppling och da 7000 € inte lika billigt längre? Och dessutom sa är servicehistoriken som sagt sadär...

          Jämför man med bilen för 9100 € sa har den, utgaende fran vad ni säger, full historik och en nybytt kamkedja.... OCh en koppling som inte slirade efter 5 minuters körning.

          Bada bilarna är svarta, egentligen inte mitt förstahandsval, men ända ganska läcker (hade inte tackat nej till en gringo moon (pärlemo) en eller electric blue (metallikbla) Plus). Har faktiskt varit och kollat pa en av varje men bada var skickmässigt inte alls sa fina som dessa...

          Haller helt med dig Ante när det gäller att hitta den rätta bilen, har själv letat tva manader här nere i Tyskland (jobbar här i 10 veckor) men aker hem om en vecka... Hade kanske väntat tills jag kommer hem om det hade funnits nagon som jag var sugen pa där hemma, men det finns inga LE eller Plus för mellan 70 och 90 papp just nu...

          Här nere har det inte heller varit helt lätt att hitta nagra, jag har ända haft 20 mil omkrets som min gräns när jag letat...

          Nagra spontana kommentarer? Själv lutar jag at bilen för 9100€, även om jag grämer mig lite för att inte fatt ner priset nagot mer...
          à la London designmarknad - www.alalondon.se

          Comment


          • #6
            Jag tycker den för 9100 euro låter bra efter vad du skriver. Ordentligt servad och inga konstigheter när du provkör.

            Sen är den svart.
            Faan, jag hade nog egentligen haft en svart istället för min electric blue.
            Byta?
            Näää... då måste jag flytta över turbo och sånt. jobbigt.

            Du kommer nog gräma dig när du kommer hem om du inte slår till nu. Verkar smidigt att köpa på plats i tyskland när du ändå är där nere på jobb.
            I sverige är utbudet inte lika stort som du säger.
            Coupé 20VT LE -99 Svart
            Camaro V8 1LE -14 Röd
            Huracan V10 610-4 -14 Grå
            Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

            Comment


            • #7
              Ingen servicebok alls? Känns inte seriöst tycker jag. Hellre en som inte är ifylld korrekt, än ingen alls. Varför försvinner en servicebok egentligen? Slirande koppling som sen blir bra igen, inget bra tecken. Kan vara tex olja som läcker från vevaxeln. Hur som helst, kopplingen skall inte slira alls, även om bilen stått ett tag.

              Jag var och kollade på en moon-grey, om det var den färgen du menade, turboplus i Wuppertal när jag köpte min LE. Den hade gått runt 6500, har sett att säljaren haft den ute på mobile senare också. Vill du ha hans kontaktuppgifter får du höra av dig. Priset var runt 9000 om jag minns rätt. Bra skick, men jag ville ha en LE.

              Annars finns färgen Bianco Perlato också, min favoritfärg.
              Last edited by Ante; 20 October 2007, 17:49.
              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

              Comment


              • #8
                Ante... hmm, tror bestämt att det var du som skrev till mig pa Fiat Coupe Freunde! Var det bilen du tipsade om där? För den var sald...

                Gringo moon eller nagon dylikt är det "fina" Italienska namnet för moon gray eller natt... Wuppertal är även alldeles för langt bort för mig (typ 3-4 timmar) och jag maste jobba lite grann här nere ocksa...

                Annars hittade en Gingio moon som stämmer lite pa din besiktning men den hade den där lackade fronten med runda dimljus, inget för mig. Den var iofs inte i Wuppertal men men.... Tro Coupe-Björn försökte länge försökte sälja ljusbla med en sadan front med rejält med kusar under huven, sedan var den till salu för nagra veckor sedan i stockholm, "aldrig trimmad" om jag minns rätt)... Sa Ante, som du förstar har jag kollat ett tag ocksa, kan alla Blocket-Fiat Coupe utantill... :-)

                Nej, även om 9100 € känns lite styvt sa blir det nog den... En sökning pa 200 km omkrets och 74177 som är min nuvarande adress pa Autoscout24 och mobile.de ger inte sa mycket tyvärr... Tittat pa fyra st och denna känns bra, även om 8000-8500 € hade känts bättre. Jag far trösta mig med att firman betalar bensinen hem iom att jag inte flyger hem (tjänsteresa)...

                Alx... Vi far väl jämföra bilar när jag kommer hem...
                à la London designmarknad - www.alalondon.se

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Ante
                  Annars finns färgen Bianco Perlato också, min favoritfärg.
                  Hmm, vad skiller den och Gringio Moon (tva mangra nyanser antar jag, eller är de samma...?
                  à la London designmarknad - www.alalondon.se

                  Comment


                  • #10
                    Var det chris2003 du kontaktade? Bilen verkar vara kvar: http://www.fiatcoupe-freunde.de/FORU...pic=15167&st=0

                    Är detta bilen du tittat på? http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?b...1111278388522&
                    Fälgarna ser väl ljusa ut för att vara LE-fälgar, förmodligen från vanliga 20VT. Men som sagt var, svårt att se. Inte hela världen kanske, men det är inte lätt att hitta LE-fälgar om du vill ha originalutseende.

                    Grigio betyder grå, bianco vit. Gringo är spanska tror jag ;-)

                    /Ante

                    Ps Svart passar bra på LE.
                    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                    Comment


                    • #11
                      Rask! Det finns ingen kamkedja på 20vt utan kamrem. Jag hade inte tagit den som är utan servicebok och "kass" koppling. Många av oss här har bilarna i garage under vintern. Min står 4-5 månader och inte blir det problem med kopplingen bara för bilen står still. Sen att ägaren låter det ligga en bensindunk där bak, som stinker, låter la enna sådär eller??
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Ante


                        Ps Svart passar bra på LE.
                        Medhåll till föregående! Även om det är en krävande färg så skulle jag inte vilja byta.
                        Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                        Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                        Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                        Folka Vento VR6 -93 såld!
                        Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                        Comment


                        • #13
                          [
                          Originally posted by Ante
                          Var det chris2003 du kontaktade? Bilen verkar vara kvar: http://www.fiatcoupe-freunde.de/FORU...pic=15167&st=0

                          Är detta bilen du tittat på? http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?b...1111278388522&
                          Fälgarna ser väl ljusa ut för att vara LE-fälgar, förmodligen från vanliga 20VT. Men som sagt var, svårt att se. Inte hela världen kanske, men det är inte lätt att hitta LE-fälgar om du vill ha originalutseende.

                          Grigio betyder grå, bianco vit. Gringo är spanska tror jag ;-)

                          /Ante

                          Ps Svart passar bra på LE.
                          Mail fran Chris2003:

                          hallo ich möchte das coupe nicht mehr verkaufen habe mich wieder von neu
                          verliebt tut mir leid muß dir leider eine andere bella suchen gruß ante von
                          mir .
                          mfg
                          chris

                          Kommer inte ihag exakt vad detta betyder men om jag minns rätt sa betyde det att bilen inte var till salu längre... Sa jag tog ditt rad och mailade angaende bilen. Den sag fin ut dock...

                          Tror du har rätt angaende fälgarna. Funderade över det ocksa när jag var där... Det var nagot som inte stämde med dem... Men det är nog inte hela värden... Bilen var ju kanon!

                          Originally posted by Freddan72
                          Rask! Det finns ingen kamkedja på 20vt utan kamrem. Jag hade inte tagit den som är utan servicebok och "kass" koppling. Många av oss här har bilarna i garage under vintern. Min står 4-5 månader och inte blir det problem med kopplingen bara för bilen står still. Sen att ägaren låter det ligga en bensindunk där bak, som stinker, låter la enna sådär eller?? .
                          Ouch... Tyvärr funkar inte smilies att infoga pa denna datorn, annars hade jag fyllt den med rodnande smilies, men naturligtvis vet jag att Coupe:n inte har kamkedja. Slant pa orden och skrev fel... Ursäkta mig...

                          Skippade bilen med bensindunken och den slirande kopplingen, tack sa mycket för all hjälp!

                          Däremot blir det blir det bilen som Ante länkade till, den var finfin!

                          Satte över pengar till mitt Tyska konto nu, om allt gar som det ska hämtar jag bilen pa torsdag! Pirrigt!
                          à la London designmarknad - www.alalondon.se

                          Comment


                          • #14
                            LE?

                            Grattis till en fin bil!
                            Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                            Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                            Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                            Folka Vento VR6 -93 såld!
                            Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Erajack
                              Grattis till en fin bil!
                              Jupp! Ta en titta pa:

                              http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?b...1111278388522&

                              Tog tyvärr inte nagra bilder pa bilen, beskrivningen pa bilen stämmer bra. Mycket fin!

                              Enda saker jag hittade var en liten dörruppslagsbuckla (syns enbart i motljus), nagra smarepor som jag tro gar att polera bort, en liten bubbla och lite skav pa ena hörnet av tanklocket, lite skrap pa undersidan av framspoilerns ena hörn, nagra sma stenskott pa framkant av huven. Interiört var det vanliga skavet pa förarstolen, dock ganska obetydligt, samt ett sprucken skarv pa solskyddet pa förarplatsen (hade tydligen legat emot rutan en varm sommardag). Med lite polande, en sadan där liten burk med bättringsfärg för att fylla i stenskotten och sedan är den tiptop!

                              Rent mekanisk/elektriskt sa verkade allt fundera som det skulle (förutom blinkersspakens retur), och den gick finfint. Grenrör verkar vara OK, turbon bra och alla nycklar och dylikt fanns... Den hade all den vanliga LE-utrustningen plus ett fungerade Fiat orginal larm som inte är fel heller. Dessutom var den nyservad med nybytt kamrem och det är skönt... Tyvärr hade jag inte möjlighet att hissa upp dem men det jag kunde se var fint, avgassystemet var ganska nybytt, bromsarna nästan nya och bilen gick rakt och fint.

                              Tror att bilen har haft ett garage att bo under större delen av sin livstid, tydligen hade den första ägaren iaf varit en rik knösus enligt säljaren (ägare nr 2). Ägarna verkar ärliga och känns bra, sonen i familjen, som skötte affären, ringde till och med upp att sa att bilen hade haft tre ägare, dvs bilfirman som salde den (egentligen oväsentligt men känns ärligt och bra). Familjen var italienare och Fiat/Lancia entusiaster, pappan ägde en Lancia Abarth som tydligen var i toppskick och han haft i 30 ar eller nagot sadant. Pratade om att han hade byggt den själv (tror han hade varit/är bilbyggare eller nagot sadant. Familjebilen var en Fiat ocksa... När de bytte vindrutan för stenskott pa Coupe:n satte tom in en Fiat orginal ruta, tror bytet gick pa 700-800 € om jag minns rätt... Sa jag tror det blir bra!
                              à la London designmarknad - www.alalondon.se

                              Comment

                              Working...
                              X